Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Platinotipia

stieglitz_spring_showers.jpg Procedeul a fost inventat in 1873 de englezul William Willis (1800-1877).

Bazate pe sensibilitatea la lumina a sarurilor metalice, tirajele cu platina si-au trait epoca de aur la sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX, pana in preajma primului razboi mondial.

Rusia detinea aproape 90% din rezervele naturale de platina, iar istoria "turmentata" a Imperiului Rus in timpul Primului Razboi Mondial a facut ca acest metal sa fie din ce in ce mai rar si mai scump. Din cauza pretului, procedeul devine extrem de rar, in pofida frumusetii tirajelor.
Din aceasta cauza, Primul Razboi Mondial este prilej de experimente: se incearca inlocuirea sarurilor de platina cu sarurile de paladium dar si acestea, la randul lor, devin extrem de scumpe si tot mai greu de gasit.

Intre cele doua razboaie asistam la declinul din ce in ce mai pronuntat al procedeului. Foarte apreciat inainte de 1914, cade in desuetudine dupa 1945 lasand astfel locul sarurilor de argint. Dupa o indelungata hibernare, in care foarte putini initiati mai erau capabili sa foloseasca clorura de platina, la sfarsitul secolului XX, in Statele Unite, pasiunea pentru tirajele de acest tip revine in forta. In Europa procedeul este in continuare rar dar, in ultimii ani, din ce in ce mai multi cunoscatori si pasionati isi fac simtita prezenta.

Ce interes am avea, veti intreba, in afara de nostalgia vremurilor apuse sau din snobism, sa reluam o tehnica care a existat acum mai bine de un secol si care in plus este scumpa?
Ar fi doua argumente care raspund foarte bine la intrebarea asta: pe de o parte frumusetea rezultatului, pe de alta rezistenta lui la timp. Estetica este un criteriu important. Chiar daca densitatea minima (albul) si densitatea maxima (negrul) pe care le poate oferi procedeul cu platina nu sunt comparabile cu tirajele pe sulfat de bariu, nuantele subtile pe care le ofera platina si culoarea lor calda au facut multi fani.
Daca aveti ocazia si puteti vedea expuse astfel de tiraje, va indemn sa nu ezitati... Finetea gri-urilor, expresivitatea si bogatia detaliilor in zonele cu densitate ridicata, unicitatea tirajelor, toate sunt trasaturi care fac ca tirajul cu platina sa fie o alegere excelenta. Pe de alta parte, ceea ce a motivat reluarea producerii pozitivelor cu platina (in plina "revolutie" digitala) este perenitatea lor!

De altfel, procedee hibride exista din ce in ce mai multe (de pilda o imagine digitala poate fi tirata cu platina daca indeplineste anumite criterii) Daca la ora actuala procedeele industriale sunt garantate intre 2 si 15 ani in ce priveste stabilitatea imaginii (da, asa e, chiar daca nimeni nu se grabeste sa o spuna cu voce tare...), platina e garantata cel putin ... pai nu prea stie nimeni, pentru ca nu a trecut destul timp de la inventia procedeului!
Tirajele acestea par a fi inalterabile in timp. Din punct de vedere chimic, platina este mai stabila ca aurul. Emulsia se fixeaza la suprafata hartiei si nu contine elemente organice alterabile cum ar fi gelatina. Dat fiind ca imaginea e formata din particule foarte fine de platina, se estimeaza ca un astfel de tiraj poate supravietui suportului de care este atasat.
Cu titlu anecdotic, un naufragiu la inceputul secolului luminii a exilat pe fundul marii (printre altele) si cateva platinotipii. Douazeci de ani mai tarziu, fotografiile au fost descoperite intacte. Nu e deci de mirare ca din ce in ce mai multe muzee se intereseaza de acest procedeu, iar colectionarii de fotografii si piata artei se grabesc sa le achizitioneze!

strand_white_fence.jpg

La sfarsitul secolului al XIX-lea, alaturi de procedeul pozitiv cu guma bicromata (folosit in special de pictorialisti), platiotipia era considerata o dovada a excelentei in fotografie. Industrializarea procesului fotografic avusese deja loc: Eastman Kodak lansase pe piata prima camera cu rollfilm si oferea developarea si pozitivele pe hartie. Tirajele artizanale ofereau deci o sansa fotografilor pasionati de a se distinge de "fotografii de duminica". Printre cei care au folosit acest medium putem cita pe Peter Henry Emerson, Frederick Evans, Gertrude Kasebier.

white_devils_slide.jpg

Dupa Primul Razboi Mondial, Alfred Sieglitz a avut un rol important in reabilitarea procedeului, tinand cont de faptul ca si-a tirat majoritatea fotografiilor cu platina si paladium.
Elevii sai favoriti - Clarence White si Paul Strand - au urmat exemplul maestrului. In prima sa perioada, Edward Weston foloseste si el platinotipia.
Edward S.Curtis, Irving Penn, Manuel Alvarez Bravo sunt alte exemple de fotografi indragostiti de acest procedeu.

Bogdan Sarbu
mai 2006
© Fotomagazin.ro

(toate imaginile sunt obtinute cu amabilitatea
www.mastersofphotography.com)

Bookmark and Share

Comentarii:

ion barbalata - 23 Sep 2009, ora 20:39
articolul este foarte interesant. fotografia are insa o istorie ceva mai indelungata. dupa cate am gasit eu, as putea adauga ca Johann Heinrich Schulze (in 1727), Joseph Nicephore Ničpce (in 1827), Louis J. M. Daguerre (in 1839) si William Henry Talbot (in 1840) sunt cateva nume legate de realizarea primelor fotografii din istorie. tehnologiile folosite de acesti primi inventatori au fost bazate pe nitrati sau saruri de argint, camere obscure si timpi de expunere de ordinul minutelor bune, dar cred ca pana la platinotipie a fost cale lunga. nu stiu in ce an au fost introduse cliseele fotografice alb-negru dar stiu precis ca in anul 1895 la Paris, cliseele fotografice alb-negru au fost folosite de fraţii francezi Louis şi Auguste Lumičre la prima demonstratie de film cinematograf. si cred ca platinotipia a disparut din cauza filmelor color introduse pe piata de firma germana AGFA in anul 1935. de fapt fotografiile color isi istoria lor aparte. mie imi place sa privesc fotografii foarte vechi din secolul XIX alb/negru si color, mai ales cu peisaje urbane si rurale dar din pacate acestea sunt foarte greu de gasit. (ma refer la cele din tara noastra)

Calin-Stefan Ragalie - 23 Sep 2009, ora 20:44
Multumim pentru vizita si pentru comentariu. Va invitam sa vizitati si paginile: http://www.foto-magazin.ro/despre-fotografie_open.php?art=ftm20/archives/2007/12/saptesprezece_d.html si, in special: http://www.foto-magazin.ro/despre-fotografie_open.php?art=ftm20/archives/2008/01/dagurerrotipia.html

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   azi, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 2 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 14:14
Leica pregateste
ceva »

   de montecarlo
   acum 7 zile, la ora 20:05
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 11:40

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127226 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate