Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale
Brasovul meu
[click]  
O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

A fi sau a nu fi,
fotograf
[click]  

Transilvania - Romania
[click]  

 

 

Gheorghe Lazaroiu, 1930-2005

Scurta carte de vizita:
- peste 50 de expozitii personale in tara si strainatate,
- peste 1500 fotografii acceptate la saloane nationale si internationale, cu peste 150 de premii, dintre care 30 mari trofee internationale,
- "Artist" si "Excelence" al Federatiei Internationale de Arta Fotografica (FIAP) si membru al Societatii Fotografice Americane (PSA), membru de onoare al Societatii fotografice din Pakistan (FPSG), al Fotoclubului Blick din Plovdiv, membru al Asociatiei Artistilor Fotografi din Romania si membru de onoare al celor mai importante fotocluburi din tara,
- prezent, printre altele, in "Enciclopedie internationale des photographes de 1839 a nos jours" editata in Elvetia, "Best of Show", editat la Islamabad, "Histoires d'oeufs" editata in Elvetia, "Personalitati romane si faptele lor" vol.IX.
- a infiintat si a condus, timp de zece ani, clasa de Arta fotografica a Scolii populare de arta din Sibiu, a infiintat si a condus Fotoclubul "Orizont", pana in 2003, a organizat si a participat la numeroase cursuri, simpozioane, conferinte, jurizari, intalniri fotografice nationale si internationale;
- a organizat noua Saloane Internationale de Fotografie la Sibiu;
- In 2004, Posta franceza ii editeaza, ca timbru postal, lucrarea "Prego segnor, prego".



Prego_segnor_prego.jpg


Profesorul Lazaroiu - cateva amintiri
A fost, alaturi de Mihailopol, de Faria, de Heddy Loefler, de Jozsef Marx, unul dintre cei mai mari fotografi romani ai celei de-a doua jumatati a secolului XX. Un om pentru care fotografia a insemnat insasi viata!



Fara_titlu_1.jpg


L-am cunoscut in toamna lui 1987, la vernisajul Salonului International de Arta Fotografica de la Sibiu; distins, cu o barba mereu ingrijita, ca un Patriarh. De fapt, era Patriarhul fotografiei sibiene, loc unde a trait, a creat si de unde a plecat catre ingeri...
A fost cel mai mare Profesor al meu de fotografie. De fiecare data cand ne-am intalnit (aproape doua decenii), am invatat mereu cate ceva de la omul si artistul Gheorghe Lazaroiu. Nu l-am vazut niciodata nervos. Mereu calm, blajin, impaciuitor si intelegator, chiar si atunci cand (caracteristic pentru mine) "reusisem" sa sar calul.
A fost mentorul unor intregi generatii de fotografi sibieni. Autor a nenumarate albume, cataloage, calendare, pliante, afise, pentru care oferea, generos si gratuit de cele mai multe ori, imagini fabuloase. A fost ctitor de scoala fotografica, pilda de seriozitate si profesionalism. Puteai sa-ti pui ceasul dupa el, atat de punctual era.



Portret_antic.jpg


Nu accepta jumatatile de masura si ura lucrul prost facut. Era un "neamt" perfect. In tot ceea ce facea. Dar cand vorbea despre fotografie isi schimba complet infatisarea: fata i se lumina, ochii radeau, cred ca si inima ii batea mai repede. Era o incantare pentru mine sa-l ascult ore in sir vorbind despre "dragostea lui", in bucatarioara mica din casuta de pe Strada Principala a Sibiului, unde mergeam mereu cu o deosebita placere. Fotografii, cataloage, colectiile a vreo sase saloane internationale, toate au contribuit la desavarsirea mea ca fotograf. Si pentru asta nu am apucat niciodata sa-i multumesc.



Aproape_de_nori.jpg


A fost, pana la pensionare, "cap limpede" in renumita, pentru calitatea lucrarilor, Poligrafie sibiana. O meserie foarte periculoasa, orice greseala putandu-l transforma intr-un "dusman al poporului". Din cauza stresului in care lucra, "suda" tigara de la tigara.
Ca fotograf, stia o meserie fantastica. Fotografia de idei era preponderenta in creatia sa, eseul aducandu-i cele mai mari reusite in saloanele din tara si de aiurea. Stia un retus fantastic; odata mi-a aratat o fotografie 30x40 care avea cateva sute de puncte date de praful de pe negativ. Apoi mi-a aratat pe alta, retusata. Nimic nu trada fotografia imperfecta pe care o vazusem prima data.



Adriana.jpg


Ar fi multe de spus, dar cuvintele mi se leaga greu acum, cand Profesorul Lazaroiu, asa cum il cunostea lumea, nu mai este. Sunt sigur doar, ca daca i-ai intreba pe cei acei locuiesc pe Strada Mare din Sibiu, despre Gheorghe Lazaroiu, putini ti-ar putea spune cate ceva. Dar daca i-ai intreba despre batranul cu tigara vesnic in coltul gurii si plimband doua cateluse in lesa, ti-ar putea vorbi despre el minute in sir!



Galeria de imagini - >



Ozolin Dusa
decembrie 2007
© Foto-Magazin.ro



Saptesprezece decenii de fotografie - >


Bookmark and Share

Comentarii:

Raoul M. Septilici - 17 Dec 2007, ora 13:00
Inca un articol binevenit. Mai ales pentru multii posesori de aparate foto (mai ales digitale).

Cosmin Bumbut - 17 Dec 2007, ora 14:56
Despre morti - numai de bine, dar sa fii contemporan cu Kertesz, Bresson sau Kudelka si sa arati imaginile prezentate aici - cam jenant. Cred ca de acea fotografia romaneasca e unde nu e, s-a raportat la fotografii diabetice de salon. Trist pentru tine, Ozolin, ca ai invatat fotografie de la domnul Lazaroiu. Pacat de imaginea cu motocicleta.

ozolin dusa - 17 Dec 2007, ora 17:47
Poate fi trist, intr-adevar, Cosmine. Ca din locul unde-ai ajuns acum nu reusesti sa faci distinctie intre perioada in care tu faci jocurile si o alta, in care tu nu erai nici macar nascut. Lumea se schimba. La fel si fotografia. Doar noi, care le stim pe toate, nu ne putem schimba. Si daca tin minte bine, la primele saloane Mihailopol pe care le-am organizat la Botosani, numele tau s-a aflat printre acelea ale "aspirantilor" la glorie. Uitam prietene, uitam... Din pacate!...

Cosmin Bumbut - 17 Dec 2007, ora 19:29
Ozolin, am participat la un singur salon, 1995 (cred) - Brasov. Mi-a ajuns acela dupa ce am vazut ce se cere la astfel de manifestari. N-am trimis niciodata nimic personal la Botosani, se poate verifica. Ca eu nu eram nascut, nu e o scuza pentru voi, aia nascutii care ati facut din afilierea si participarea la AFIAP un titlu de glorie. Arate-mi un fotograf de la NG sau Magnum care se semneaza HonEfiap. :) De ce sint suparat eu e ca vazind poze Koudelka sau Bresson trase in Romania intre 70-90 nu pot sa le compar decit cu apusuri, mosi ridati, pelicani in delta, portrete de tinere femei cu difuzia de la 3 ciorapi pe obiectiv. Astia 2 de ce au putut altceva si voi nu? (cu mici si notabile exceptii, totusi). De ce trebuie sa fim noi urmasii vostri? De ce singurul fotograf roman recunoscut / vindut e Szathmary? De ce v-ati zbatut sa fiti acceptati la saloane de rahat intre alti fotografi de duminica? Sau daca ati facut si altceva, unde va sint pozele de sertar? Scoateti-le sa vedem ce vi s-a cenzurat. Si faptul ca domnul Lazaroiu dadea poze gratis pentru calendare si cataloage inseamna iarasi o palma indelungata dat breslei. Se resimte si azi, crede-ma.

ozolin dusa - 17 Dec 2007, ora 20:52
Nu stiu cum să-ti spun Cosmin, ca sa nu sune a disputa: n-au putut pentru ca pana in 90 si ceva, in Romania erau calculatoare cu pedale. Daca cei doi mari fotografi pe care i-ai amintit "trageau" pe Leica si mai aveau si filme speciale facute pentru ei, cel putin Bresson, noi faceam pozele cu Zenitul si Praktica. Daca ei mareau pe Ilford, noi o faceam pe Azo. Si tot asa. Dupa cum vezi, nu-mi port "titlurile" coada dupa nume. Chiar daca le-am obtinut prin intermediul fotografiei pe care o faceam Asa proasta cum era ea. Nu e vina mea ca peste 200 de jurii proaste de pe 5 continente mi-au acceptat fotografiile. Nu puteam nici iesi din tara sa mergem pe undeva, pe la altii sa mai invatam. Asa ne-am tampit. Iar abonamente... Nu putem sterge cu buretele o perioada din viata unor oameni pentru ca nu ne convine ceva, sau altceva... Deja cred ca am butonat prea mult. Daca vrei, mai stii adresa mea de mail:ozolin_dusa@yahoo.com

Andrei - 17 Dec 2007, ora 21:17
Ozolin, la varsta si la experienta ta, cu toate titlurile cu care nu te lauzi dar iata ca le-ai mentionat suna cam ridicol lamentarea asta cu "ei cu leica noi cu zenit". De ce va e asa de greu sa va acceptati niste limite? Si are dreptate Cosmin singura fotografie mai rasarita e aia cu motocicleta, de restul mai degraba va lipseati.Si ne scuteati si pe noi.Sau poate faceati o selectie mai acatarii. In rest, ca sa-i raspund cumva si domnului Septilici, kitsch-ul e kitsch indiferent de suport.

Stefan Bornuz - 17 Dec 2007, ora 21:38
Incerc sa-mi imaginez un reportaj dintr-un penitenciar (Aiud, de exemplu) sau un moment decisiv in care o muncitoare din intrecerea socialista doarme cu capul pe volanul electrocarului pe simezele unui salon romanesc de dinainte de 1989. Nu Leica facea diferenta ci pasaportul. Istoria fotografiei romanesti il are pe Szathmary si apoi 40 de ani de fotografie facuta cu tovarasii in coaste. E drept ca fotografi mai tineri decat Lazaroiu au ce scoate acum din sertare dar cu acele fotografii nu se putea trai o viata sociala de artist fotograf. Cred ca multi nu vedeau rostul unor fotografii ce nu pot fi aratate. Asa ca peisaj, portret, eseu, nud chiar, natura, diaporame speologice sau turistice sau... fotoreportaj ... mobilizator. Nu cred ca ne putem dezice de trecutul nostru. Si nici nu cred ca ar trebui sa o facem.

Cosmin Bumbut - 17 Dec 2007, ora 22:11
Imi pare rau ca trebue sa dau singurul exemplu pe care il stiu: Andrei Pandele. Poate or mai fi si altii, dar inca n-au aparut. El de ce are? Mai scutiti-ma cu simezele si pasaportul. Bresson a fost in acelasi tren in care putea sa mearga oricine in '74. Kudelka a fotografiat aceiasi tigani romani cu care se intilneau fotografii nostri cind mergeau sa traga apusuri rosiii brazdate de stoluri de pelicani. Nu trebuie sa-ti iasa vome doar ca lucrezi pe Azo si nu Agfa. As vrea sa vad reportaj socialist bun cu tarani care lucreaza cimpul. Contemporane Life-ului sau FSA-ului. Unde sint? De ce polonezii, ungurii au fotografii de pe vremea aia facute cu umor? De ce ni se dau exemple patetice ca cele de mai sus? Ce e inaltator / demn de retinut in fotografiile acestea? Sint la fel de proaste ca acum 30 de ani.

Redactia Foto-Magazin - 17 Dec 2007, ora 22:14
Un comentariu al unui vizitator a fost respins deoarece nu se referea la acest articol, ci era un atac la comentatorii lui.

Stefan Bornuz - 17 Dec 2007, ora 22:16
Domnule Scorojitu nici chiar asa! Domnul Bumbutz are drepate pana la un punct. Si are dreptate de pe o pozitie care nu ne permite prea multa carcoteala. Atat doar ca in acele vremuri talentul putea fi folosit pe fata doar pentru "fotogarfii (diabetice) de salon". Iar pe ascuns, la ce bun? Sa-ti tapetezi beciul? Riscant.

Daniol Scorojitu - 17 Dec 2007, ora 22:27
Am pus niste intrebari clare in mesajul meu. Domnului Bumbut. Nu erau injuri,i nici jigniri. Nici macar calomnii. Asa ca nu vad unde erau comentariile alea care trebuiau sterse.

Redactia Foto-Magazin - 17 Dec 2007, ora 22:52
@Daniel Scorojitu: va recomandam sa postati mesaje cu continut relevant pentru articol si sa nu recurgeti la mai multe pseudonime, unul singur este suficient.

Daniel Scorojitu - 17 Dec 2007, ora 23:01
Si care e continutul ala plin de miez si relevant al lui Cosmin? In afara de a jigni, in interventiile sale, nu am gasit vreo alta idee relevanta. Comentariile lui de ce raman acolo? Face parte din gasca, nu?

ozolin dusa - 17 Dec 2007, ora 23:08
Domnule Bumbut. Ce-ati spune de o expozitie cu lucrarile unui expirat ca mine si cele ale unui novator ca dumneavoastra? 5o si 50. Facute anul acesta. Va aranjeaza? Le punem pe net si poporu-si da cu parerea. E corecta propunerea?

Stefan Abageru - 17 Dec 2007, ora 23:22
Sunt un tanar ce se joaca de-a fotografia de vreo 4-5 luni. Ceea ce voi spune nu se bazeaza pe cunoasterea amanuntita a regulilor de compozitie ori a regulilor de lumina ori pe o cariera indelungata de fotograf. Vad ca aici va certati legat de valoarea sau non valoarea fotografiilor din Galeria de imagini. Le-am privit pe fiecare in parte si pot spune ca mie mi-au placut. Si reproduc din memoria ultimelor 5 minute ca mi-au placut mult fotografia cu ouale a la Rembrandt, fotografia cu tronul si capul de schelet, fotografia cu femeia pe bagaje sau aceea cu femeia pe piatra cubica. Daca gresesc sau nu, nu cred ca ma intereseaza foarte mult. Vreau sa spun doar ca domnul Gheorghe Lazaroiu m-a impresionat si imi plac lucrarile sale. Ma face sa ma gandesc la interpretari, contin idei si exprima lucruri din om. Singurul defect pe care l-am gasit la dumnealui este ca nu am vazut fotografie facuta pentru bani. Vad doar idei, ganduri, bucati dintr-un om pe care eu il simt talentat. Poate ca domnul Lazaroiu a facut fotografie doar pentru a face Fotografie si nu afaceri... Astea sunt impresiile unui incepator. Puteti sa le luati in seama sau nu... Stefan

Redactia Foto-Magazin - 17 Dec 2007, ora 23:49
@ Daniel Scorojitu: Cosmin Bumbutz este un nume de marca in fotografia romaneasca contemporana (probabil ca veti intelege asta daca veti studia mai atent), iar opiniile sale e bine sa fie atent analizate, chiar daca face (sau poate nu?) parte din "gasca".

ozolin dusa - 18 Dec 2007, ora 00:37
Domnule Ragalie, va rog sa lasati si acest comentariu. Nu ma deranjeaza. Adrian Adrian - 17 Dec 2007, ora 23:28 Domnule Ozolin, nu pot sa nu remarc ridicolul din lamentarile si criticile dvs. pe acest site. Recent am descoperit si galeria dvs. http://www.slide.com/r/NsOStri25T_hqpshLugbGV_1ZriXDhXb?view=large Daca aceste poze caci nu le pot numi fotografii sunt cu adevarat realizate de dvs. nu pot decat sa va compatimesc. Ca si fotograf sunteti jalnic domnule! Va lipseste elementarul bun gust! In ceea ce priveste fotografiile domnului Gheorghe Lazaroiu - cele postate aici mi se par niste fotografii care s-ar putea regasi in portofoliul oricarui fotograf din perioada comunista, nereprezentative pentru o cariera in domeniu. Singura mai reusita mi se pare cea cu motocicleta iar ultima cel putin este o fotografie tipica de reclama ante-1989.

Raoul M. Septilici - 18 Dec 2007, ora 02:23
Domnule Andrei si atat, de acord cu ce a-ti spus despre kitsch. Problema e alta, de cand aparatul foto e un obiect de larg consum (a ajuns sa fie chiar o functie a unui telefon) toti au pretentii de fotografi si isi afiseaza productiile mai reusite sau mai putin reusite (de foarte multe ori) pe o gramada se site-uri ce se pretind de fotografii artistice. Subiectul acestui articol chiar daca a facut fotografie mai buna sau mai putin buna totusi se pare ca era un om plin de modestie si un formator de fotografi. Deci eu am facut un comentariu referitor la articol nu la calitatea fotografiilor (cu toate ca exista o legatura intre acestea doua). S-au te-ai simtit cumva lezat?

Raoul M. Septilici - 18 Dec 2007, ora 02:40
Scuze pentru ortografierea gresita a cuvantului "sau" din intrebare.

Cosmin Bumbut - 18 Dec 2007, ora 08:00
Domnule Dusa, ati vazut undeva ca as fi scris vreo referire la fotografiile mele sau ale altora din generatia mea? Nu am ce sa va demonstrez prin concursul sugerat. Nici nu fac 50 de fotografii bune pe an, trebuie sa recunosc. La "poporul isi da cu parerea" aproape am ris. Sa fii sanatos Ozoline, sa faci in fiecare an de acum incolo 50 de fotografii de care sa fii mindru!

Mihai Cantea - 18 Dec 2007, ora 08:42
Din pacate reproducerile ramin reproduceri. Unele pareri exprimate aici ar fi trebuit spuse numai daca s-ar fi vizionat fotografia in original! Din pacate si aici in loc sa ne amintim si sa comentam fotografiile unui fotograf artist nu facem decit sa detractam. Totdeauna ne-a placut ce au facut altii. Si Bresson a facut fotografie proasta dar asta nu-l face mai mic si nici tinerii nu-l denigreaza! Noi il vrem si pe Eminescu jos. Ce pretentii sa mai avem. Daca un Dusa sau un Dinu Lazar ne mai aduc in prim plan valori reale ale fotografie românesti cei mai multi se vor repezi sa-i desfiinteze! Specific româneshte! Problema este ca nu reusim sa ne inarmam cu serioase cunostinte teoretice pentru a putea apoi sa ne dam cu parerea. Fotografia lui Lazaroiu si a multora nu este nici pe departe o fotografie de salon ci, o foarte buna fotografie din epoca sa, buna aici si peste hotare. Nu cred ca societatea bazata pe consum si avere produce valori artistice...

ozolin dusa - 18 Dec 2007, ora 10:12
Nu Domnule Bumbut, dar ati facut referire la fotografiile unei alte generatii. Pe care ati desfiintat-o.Iar unul dintre cei desfiintati de dumneavoastra v-a "provocat" la un experiment mai ciudat: vechi contra nou. Ca nu -l acceptati nu mai e problema mea. Dar poporul, de care radeti, ar fi vazut ca si "diabeticii de salon" pot fi actuali. Pot tine pasul cu generatia dunmeavoastra. Nici eu nu fac 50 de fotografii bune intr-un an, dar cele proaste pana la 50 ne-ar fi arătat limitele... Despre generatia dvs. am o singura amintire: acu vreo 4 ani, la Stramtura, in Maramures, cand aştepta ca sa se-mbete poporul ca sa faca fotografii. Asta e diferenta dintre diabeticii de ieri si sanatosii de azi, Cosmin!

Dan MITITELU - 18 Dec 2007, ora 10:50
Cine rasfoieste, cu egal interes, orice album sau catalog fotografic aparut oriunde in lume (inainte sau dupa 1989!), editat fie de F.I.A.P. (Federation Internationale de l'Art Photographique) sau de P.S.A. (Photographic Society of America), fie de Magnum sau de National Geographic, fie de o galerie ori un muzeu de arte vizuale, va observa ca imaginile acestora se grupeaza in TREI LUMI COMPLET DIFERITE. Indiferent unde isi au bastina, in Romania, S.U.A., Rusia, China ori Argentina, fotografii de salon au fost si sunt preocupati de nuduri, oua si trucaje, fotoreporterii de orisiunde surprind chipuri de oameni sau animale in medii atroce sau naturale, iar foto-plasticienii, si ai nostri si ai lor, produc lucrari "conceptuale" care ii lasa in perplexitate si pe foto-salonarzi si pe foto-reporteri. Cele trei directii, prin definitie, se auto-exclud una pe alta. Cred, cu toata sinceritatea, ca si d-nul Gheorghe LAZAROIU si d-nul Ozolin DUSA si d-nul Cosmin BUMBUT, fiecare cu mijloacele sale proprii de foto-exprimare, sunt nume care nu vor putea lipsi dintr-o antologie a fotografiei romanesti, ce sper ca va fi alcatuita candva, fara partinire "istorica" si cu dreapta judecata artistica. Domnilor scriitori cu lumina, de ce va "duelati" cu vorbe si nu cu fotografii? Il vedeti pe Marin Preda dispretuindu-l pe Nichita Stanescu pentru ca isi "pierde vremea cu versuri" si nu cu romane consistente, ori pe Mircea Cartarascu minimalizand poezia cu forma fixa din sonetele lui Vasile Voiculescu?

Raoul M. Septilici - 18 Dec 2007, ora 12:01
Cred ca Dan Mititelu a pus punctul pe i intr-o discutie neprincipiala.

Andrei si atat - 18 Dec 2007, ora 12:03
Raoul, ca sa raspund direct la mica ta intepatura, nu m-am simtit lezat, mai ales ca nici nu sunt mandrul posesor al unui aparat digital. Restul bla-bla-urilor sunt deja clisee de pe formuri. Ozolin in provocarea aruncata lui Cosmin ai comis o mica eroare: te-ai autodeclarat expirat. Ca sa fii expirat ar trebui ca vreodata sa fi fost si valabil. In rest multa sanatate si putere de munca. Superbe slideurile tale aratate de Adrian Adrian :)) Comentariile lui Cantea, Abageru si a altor anonimi insomniaci ma fac sa trag o singura concluzie: unii oameni pur si simplu nu inteleg! Trist!

Petre Marin - 18 Dec 2007, ora 13:02
Dan Mititelu, ai dreptate, sint 3 lumi diferite. Dar Romania n-a avut parte decit de "lumea AFIAP". In rest, cum zice si Andrei, e trist, multi nu inteleg si nu vor intelege vreodata. "Generatia net-ului" calca (in general) pe urmele "marilor" fotografi romani de salon.

citat c - 18 Dec 2007, ora 22:49
Sa mai amintim un nume care participa la discutie! Pentru acuratetzea discutiei, Dinu Lazar: Scrisoare deschisa lu Ozolinu expiratu Ba cumetre, daca tu esti un expirat, io sunt un cadavru cu rotile, o umbra a ingrozitoarelor vremuri, o forma fara fond si un ratat nenorocit; asta a spus si Mihai Pelin acu` mai mult de 20 de ani intr-o cronica pentru revista Fotografia, stii care, a retardatilor de la AAF, care au supt singele poporului si au omorit adevarata fotografie, care acu e libera sa izbucneas ca ca re este. Caci inainte nimic nu era, sa-ti intre bine la scafirlie vere, noroc cu noile spirite si cu noile timpuri... mde... Ratatu de servici la blogu asta

Daniel Scorojitu - 18 Dec 2007, ora 23:52
Si ce legatura are la Piatra Olt citatul de mai jos cu articolul? Acum nu mai cenzurati? Dar Marele Maestru nu mai zice nimic? Ne lasa asa in ploaie, fara sa ne explice cum sta treaba cu fotografia ? Ca dupa sfaturile redactiei trebuie sa luam aminte la opiniile domniei sale. Asteptam cu nerabdare opiniile. (In atentia onorabilei redactii: sa nu stergeti si postul asta, pentru ca am fost super eleganta in exprimare.

G. Serban - 19 Dec 2007, ora 09:56
Marii fotografi se recunosc prin implicarea in proiecte serioase, solide care ajung la un moment dat chiar referinte istorice. Si asta indiferent ca au fost fotoreporteri sau "artisti" fotografi. Ma gandesc acum la Marry Ellen Mark(Falkland Road ), James Nachtwey (war photographer) dar si la Jan Saudek, A. Adams, Nan Goldin si mai ales fotgrafii de la Magnum ca Werner Bischof, Erwitt Elliott sau Josef Koudelka. (s.a.) Citeam undeva in Lenswork ca un fotograf activ poate face in fiecare an cam 3-4 proiecte personale, calculati intr-o cariera (scurta) sa zicem de 20 de ani in cate povesti ne-am putea implica. In final nici nu e nevoie sa ramana mai mult de una-doua povesti suficient de interesante si bine fotografiate. Asta e ceea ce-mi lipseste de la fotografii asa zis "batrani". Cu respect pentru Gheorghe Lazaroiu (pe care l-am cunoscut, fiind din Sibiu) si pentru generatiile de fotografi din perioada comunista, unde sunt aceste proiecte? Vreau sa vad si eu (nu ca fotograf) cum era pe santierul comunist, cum venea lumea fericita cu colacii de hartie igienica dupa gat, fericiti ca au prins marfa inainte sa se termine, cum tot blocul batea covoarele in zapada proaspata, porcii taiati si ei "la concurenta" in fata blocului, inundatiile, cutremurul, revolta celor din brasov sau a minerilor din valea jiului. Vreau sa vad povestile deportatilor in dobrogea, povestile detinutilor politici. Sau bunastarea comunistilor din CC. Adica altfel spus vreau sa vad viata in comunism. Sa nu-mi spuneti ca nu era permis in comunism sa fotografiezi pentru ca si Koudelka venea tot dintr-o tara comunista unde a pozat (probabil cu un aparat rusesc) chiar invazia Cehoslovaciei. As avea pretentia asta si de la scriitori, dar asa cum in fotografie ne lipseste Koudelka in literatura ne lipseste un Kundera. (poate ma insel, nu ma pricep) Asta nu inseamna ca generatia mea este cu mult mai buna, si ca trebuie scuipat pe tot ce a fost ... sunt doar pareri personale.

Florin C. - 19 Dec 2007, ora 18:33
Frumos si calm comentariul lui Serban. Acum mai e o chestie destul de complicata, legata de fotografia in comunism. Cine avea curajul sa expuna asa ceva, sau sa lucreze la asemenea proiecte? Sunt destul de multi care si-au luat pumnii in cap. In fine, cine stie...

ozolin dusa - 19 Dec 2007, ora 19:18
Sunt exponentul unei generatii „diabetice si expirate” din fotografia romaneasca. Imi insusesc asta. Chiar daca este o incadrare gresita. Eu fac, de fapt, parte dintr-o „generatie tampon”, intre aceea a „expiratilor salonarzi” de ieri si a „bumbutilor” de astazi. La fel ca Dinu Lazar, Dan Dinescu, Vasile Dorolti, Florin Andreescu, Dan Mititelu, pentru a-i aminti doar pe cativa dintre noi. Suntem acuzati că am îmbolnăvit fotografia romanească. Ca nu am facut nimic din ce au facut alti mari fotografi de aiurea. De acord. Domnul Gheorghe Serban comenta pe Fotomagazin, la articolul despre Gheorghe Lazaroiu, ca marii fotografi se recunosc prin implicarea in proiecte serioase. Nimic mai adevarat pentru ziua de astazi. Dar inainte de 90? Foarte putini isi propuneau sa faca atunci asa ceva. Este o tara a acelei generatii. Totusi, cativa au facut-o: Dintre cei „vechi”, i-aş aminti pe Aurel Mihailopol, poate cel mai mare fotograf al romanilor, unul dintre semnatarii „scrisorii celor sase”, cu reportaje senzationale in „Flacara” de pe santierele patriei. Cine mai stie ca fotografiile lui din celebrele expozitii de la sala Dalles erau marite pe hartia fotografica de protocol a lui Ceausescu?... Apoi pe Haragos Zoltan de la Tg. Mures, toata viata fotoreporter de ziar... Singurul pe care-l recunoaste generatia de azi e Andrei Pandele. Prin fotografiile despre demolarea Bucurestiului. El e arhitect, asta era meseria lui. Dar putini stiu despre reportajele lui Pandele cu imagini din meciurile Stelei de atunci. Cei mai mari fotoreporteri de sport de azi ar fi umiliti de acele imagini!... Dan Dinescu: Proiectul sau a fost „Romania”. Imaginile lui din Maramures si din zona Rucar-Bran sunt si azi celebre... Vasile Dorolti: primul care a facut un reportaj intr-un orfelinat din Romania, in 1985. Imaginile acelea, au alcatuit diaporama „Enigmaticii parinti”. „Ultima noapte pe Atlantida” diaporama despre comunism, alaturi de „Scrumbia”, care se referea explicit la Ceausesti, erau caz de puscarie. Pe care el si l-a asumat la fiecare proiectie a lor, inainte de 90. Asemenea diaporame mai aveau si Florin Andreescu si Petre Mercea. In noiembrie 90, la Cluj, la zilele fotoclubului „Universitatea”, securistii luau notite cu o viteza demna de o cauza mai buna vazand aceste proiectii. Pe la inceputul lui decembrie, deja, unii dintre noi au fost chemati la Secu sa dea cu subsemnatul! Ion Marculescu poate confirma asta. Ultimul proiect de care voi vorbi este „Opinia Studenteasca” de la Iasi. Acolo Dan Mititelu a publicat o droaie de imagini „subversive”, care, impreuna cu textele la fel de „anagramate” te puteau face, in cazul unei „descifrari” corecte, un etern dusman al poporului. Sunt cateva „cazuri” pe care le stiu. De-asupra acestui text, aveti 25 de fotografii care reprezinta aportul meu umil la aceasta „rezistenta diabetica”. Intr-o tară care se demola vitejeste, imagini despre conditia artistului roman circulau prin toata lumea, aratand ca Imparatul e gol! Stiu ca e putin. Dar e ce am putut face eu, indoctrinatul de 25 de ani, din 1986 şi pana in 1989... P.S. este un text de pe blogul meu, unde sunt si imaginile la care fac referire. Cu aceasta consider, pentru mine, subiectul acestei polemici incheiat!

Raoul M. Septilici - 19 Dec 2007, ora 22:50
Draga Serbane, din ce scri imi dau seama ca in 89 aveai putini anisori. La acea vreme nu ma ocupam cu fotografia, m-am apucat mult mai tarziu, dar pot sa iti spun ca ceea ce spui tu era aproape imposibil. Au fost si exceptii, dar de cele mai multe ori existau compromisuri (sau fotografiile circulau in cerc restrans). Nu am vazut fotograf in acea vreme sa fi avut probleme cu regimul pentru ca nu eram in domeniu si nu imi bateam capul, in schimb am vazut oameni care pentru cateva kilograme de banala Vegeta ce le aveau in geanta au facut 6 luni puscarie. Sau pentru catva dolari au luat o bataie sora cu moartea. Si enumerarile sunt lungi. Ceea ce spui tu in perioada comunista erau vise. Si pentru ce sa iti risti libertatea? Asa gratuit. Proiectele se fac pe bani.

robu dan - 20 Dec 2007, ora 08:05
Ma poate lamuri cineva ce e cu FIAP. ? Am incercat sa fac fotografe artistica incepand de anul trecut, cu toate ca am inceput in '95 pe film. Sa zicem ca perioada '95-'04 nu se pune dat fiind faptul ca era doar pasiune personala (fara nici un fel de studiu sau ajutor) si oricum am developat filmele color dupa 2000. Anul acesta am participat la Salonul International Bucovina Mileniul III si am ramas uimit sa aflu ca am primit in lipsa (plecat pentru fotografie la Rosia Montana) o mentiune FIAP pe care nici in astazi nu am avut timp sa o vad. Am trecut pe la salon sa vad si celelalte fotografii. Nu vreau sa ridic o polemica aprinsa ori sa supar pe cineva. Mi-am pus cateva intrebari la care tot nu am gasit raspus. In mare, din cate persoane am cunoscut in ultimul an pasionate de fotografie nu a stiut ce e FIAP si mai mult de site-ul lor de pe net nu stiu nici eu. Dat fiind faptul ca e un salon international, ma asteptam sa fie mai cunoscut. Multi fotografi romani ori nu au stiut de salon, (cu toate ca am inteles din presa ca e unul dintre cele mai bune 6 saloane internationale) ori dintr-un anume motiv se feresc sa participe. Detalii legate de rezultatul salonului se pot vedea aici: http://www.fototarget.ro/forum/showthread.php?p=112065

Petre Marin - 20 Dec 2007, ora 11:11
Ozolin, de ce nu faci un articol cu acele imagini de care vorbesti? Ale tale, ale lui Dorolti, ale cui or mai fi fost. Zici ca nu se puteau arata atunci. Arata-le acuma. Salveaza imaginea generatiei tale daca spui ca ea e vazuta distorsionat de "bumbutieni". Imi cer scuze, dar eu am vazut de la "voi" doar apusuri, culorile toamnei sau alte asemenea chiciuri. A fost o verme cind am "sapat" ca sa vad ce au facut inaintasii. Insa ce am gasit m-a dezamagit. Eu cred ca G Serban are mare dreptate in ceea ce spune. Demonstreaza-mi ca nu e asa.

Stefan Bornuz - 20 Dec 2007, ora 12:35
Domnule Petre Marin, nu ati vazut bine. Nu trebuie sa sapati foarte adanc, aveti la dispoztie acest articol cu suficienta fotografie romaneasca de calitate, Fotografie izvorata din vocatie si pasiune. A, trebuie neaparat sa fie fotojurnalism? Va sta la dispozitie colectia ziarului Scanteia. E drept, nu s-a obosit nimeni sa disponibilizeze pe internet acele "valori", poate veti umple dumneavoastra acest gol. Mi-ar parea rau ca domnul Ozolin Dusa sa se intrerupa din ce a inceput.

vasile dorolti - 20 Dec 2007, ora 18:48
draga Petre,ma voi stradui sa le arat pe ale mele cit curind,desi dupa tonul conversatiei nu sunt sigur daca "se merita".Ele sigur exista,Gicu poate sa confirme .Cel putin cantitatea daca nu si calitatea.

vasile dorolti - 20 Dec 2007, ora 19:35
va rog sa-mi trimiteti si mie ceva "bibliografie"ref la activitatea fotografica a colegului Petre Marin. Am cautat pe net ,da' am dat doar peste fotbalisti.Multumesc.

sebastian lens - 20 Dec 2007, ora 23:40
fiecare imagine a domnului Lazaroiu are poveste ei. o poveste care tine mai mult de imaginatia si de arta. mai putin de stilisti,make-up artisti, designeri, producatori, etc. e fotografia OMULUI, e modul in care a inteles el arta, mai presus de proiecte, actiuni filantropice, parada de tehnica foto de ultim racnet, sponsorizari, fite... sunt doar imagini facute intr-un laborator improvizat in baia cu igrasie de pe balcescu 16, uneel cu un aparat foto improvizat din cutii de conserve si lentile, cu putini bani, dar cu multa pasiune.asta era conditia ARTISTULUI tacut, timid,increzator ca poate schimba ceva,cu plamanii incarcati de cancer, mustata ingalbenita de gudron si sacoul ros de vreme.dar cine il baga in seama! pacat ca cele mai reusite poze nu le-a expus publicului, lasandu-le pe diapozitivele si negativele impachetate in hartie de ziar.cine stie daca mai sunt!

Mihai Cantea - 21 Dec 2007, ora 01:17
Domnul Petre Marin spune: Domnule:KITSCH s.n. (cuv. germ) (Pseudo)arta, in specialplastica-decorativa, ale carei produse se caracterizeaza prin lipsa gustului estetic, prin imitarea (vulgara) a unor opere sau motive cunoscute, prin forme si culori care urmaresc sa atraga atentia cu orice pret. In scopuri comerciale.... Si domnul facea referire la fotografia de peisaj. Despre kitsch se scrie si in manualul (clasa a 5-a) de Educatie plastica.

Mihai Cantea - 21 Dec 2007, ora 01:20
Scuzati. Nu stiu de ce nu s-a copiat citatul din domnul Petre Marin. Adica:Imi cer scuze, dar eu am vazut de la "voi" doar apusuri, culorile toamnei sau alte asemenea chiciuri.

G. Serban - 21 Dec 2007, ora 10:16
Confirm "scrumbia afumata", Vasile. :) De altfel mi-ai si promis ca "te ocupi" de pozele de la orfelinat, pentru coperta fotomagazin sau pt. revista Puncum. :) Sarbatori frumoase!

Laszlo-Tibor Olah - 21 Dec 2007, ora 10:22
domnule dorolti, nu cred ca veti gasi lucrari ale domnului petre marin, dumnealui este prezent si pe alte forumuri doar cu "comentarii"

Petre Marin - 21 Dec 2007, ora 13:13
Il bagam pe Google in fata? Sa dau si eu un search pe masters-of-photography.com de exemplu ca sa vad citi romani gasesc acolo? Poate ca n-am facut o fotografie in viata mea. Ar trebui sa ma opreasca asta sa afirm ceea ce cred sau sa scuze asta o generatie ca n-a dat pe cineva cu care sa ramina in istorie? Este o expozitie la TNB, a lui Andrei Pandele. O sa ma duc s-o vad, stiu ca el a incercat sa faca si altceva. O sa stau pe faza sa vad ce mai apare si din partea altora. Sper sa imi schimb pe viitor pararea despre fotorafii din perioada "de dinainte". Acuma nu am in minte decit chiciuri de salon semnate pompos cu "hon" si "FIAP".

Felician Sateanu - 21 Dec 2007, ora 18:38
Pe zi ce trece constat cu stupoare cata indarjire si rautate se manifesta intre generatii de impatimiti ai fotografiei. Sincer nu inteleg de ce atatea judecati de valoare din partea unora (care un ar trebui sa le emita) si explicatii din partea altora (care nu ar trebui sa le dea). Domnilor, aveti un scop comun nobil si fromos, aveti har mai mult decat altii, faceti parte dintr-o elita sensibila, de ce nu aveti si intelepciune? Vrajba asta este total neproductiva si o sa creeze poate situatii jenante pe care cu siguranta le veti regreta mai curand sau mai tarziu, (poate chiar si eu ca indraznesc sa domolesc acest razboi al orgoliilor). Toate comparatiile intre dif. autori si dif. perioade sau generatii, luate asa cu hei-rup-ul nu au nicio relevanta si niciun rost. Nu rezulta decat mult amatorism si superficialitate. Poate ar trebui studiata mai profund "amarata" asta de miscare fotografica din Romania in per. comunista, sa clarificam odata, "ce si cum". Iata o cauza mai demna de consumat energii si timp. Am cunoscut o parte din cei care si-au mancat sanatatea in tot felul de laboratoare improvizate in baie sau aiurea si care trebuiau sa "mituiasca" in dreapta si-n stanga pt. a putea procura cateva substante pt. solutii de prelucrare. Am cunoscut si fotograf care a fost dus la securitate incadrat de patru haidamaci cu "kalasnikov-ul" la gat, pt. ca fotografia ceturi si araturi dimineata la cinci, undeva in camp si credeti-ma nu a contat ca era prof. universitar. Pentru ei nu era decat ori nebun ori spion al "ajenturilor straine". Dupa ce prin interventii mari a obtinut favorul sa-si developeze diapozitivul acolo in fata lor si l-au analizat "specialistii", au catadixit ca e un biet prof. univ. nebun care umbla dupa "potcoave de cai morti". Cui i se pare o fabulatie, sa intrebe prin Cluj. Cei din "generatia expirata" poate ca pot confirma, daca nu, am eu adresa exacta. Cunosc deasemenea capodopere de dioporame care stau fara sa mai fie proiectate de multi ani si pe care foarte putini au avut privilegiul sa le vada. Deci, hai sa lasam orgoliile si sa ne dam mana pt. o cauza mai demna. Cu scuze, daca am deranjat, si urari de bine pentru toti truditorii in ale fotografiei.

ozolin dusa - 21 Dec 2007, ora 19:57
Domnule Petre Marin, sau cum va cheama. Vad ca nu cititi ceea ce scriu. Dati click pe numele meu de la semnatura acestui articol si veti vedea imaginile pe care le doriti. Ale mele!...

dorian delureanu - 23 Dec 2007, ora 23:28
...am pierdut poate ceva din vedere: traim in balcani. asta poate explica multe, inclusiv aceasta discutie patimase, din care fotografia nu are decat de castigat!

Gelu Lupas - 24 Dec 2007, ora 12:37
Sper ca gestul lui Andrei Pandele sa-i impulsioneze si pe alti fotografi din generatia sa sa-si scoata fotografiile nepublicabile atunci de la naftalina. Indiferent de continut si stil abordat. Aratati ceea ce credeti dvs. ca merita aratat. In mod cert se vor gasi oameni care sa gaseasca fotografii frumoase printre ele. Eu unul abia astept sa le vad si sa ma decid singur care dintre ele imi plac, nu sa decida altii pentru mine. Inca ceva. Nu va mai certati aiurea in prejma sarbatorilor. Nu mai puneti la suflet tot ceea ce spune fara menajamente Cosmin Bumbut si altii. Sarbatori fericite domnilor!

marian deaconescu - 25 Dec 2007, ora 22:18
Sunt oleaca uimit de, ca sa folosesc un eufemism acilea, paralelismul comentariilor fatza cu articolul. Si e pacat, caci fotografiile sunt de calitate. Desigur, se poate discuta selectzia fotografiilor, dar e un pas inainte, acela de-a valorifica moshtenirea , atata cata este, a vechii generatzii. Intrucat ma priveshte, am avut numai surprize placute, dati-i inainte, scoatetzi la iveala ceea ce zace prin sertarele moshtenitorilor, e un act de cultura, tre' facut, le-o datoram celor care-au iubit fotografia inaintea noastra. Nu uitatzi niciodata: noile generatzii n-au pus *nicidecum* coada la pruna! Asadar, felicitari si la mai multe articole de acest gen: astfel de articole, departe de-a fi , sa le zicem, "passe", ne invatza o lectzie: anume ca *nu aparatele*, nu tehnologia conteaza, ci ochiul. OCHIUL, nene! Inca odata, felicitari pentru articol, eu ashi dori mai multe.

Ioan Brezeanu - 05 Jan 2008, ora 15:21
Apreciez favorabil selectia facuta de FOTO Magazin pentru luna decembrie 2007. Felicitari, pentru ca nu s-a lasat introdusa, in "mocirla" unora din "colaboratorii" ei.

Felician Sateanu - 05 Jan 2008, ora 20:25
Felicitari atat autorului cat si celor care au recunoscut meritele articolului. Sper sa avem ocazia sa mai citim cateva articole de aceeasi factura. Trebuie redat si acelei perioade, locul pe care-l merita, cu bune si cu rele, dar cat se poate de obiectiv. Nu cred ca cineva are inca perspectiva si dreptul de ai judeca si condamna, pe cei care asa cum au putut, au mentinut o miscare fotografica destul de activa in conditiile date. La multi ani tuturor si lumina buna!

adrian medu - 23 Jan 2008, ora 13:17
Comentariile de aici , am impresia, ca se abat de la interpretarea articolului si se transforma intr-o lupta prosteasca a orgoliilor. Fiecare generatie are fotografii sai de marca, comparatiile trebuiesc facute realist. Sunt de acord ca cei din "epoca" domnului Dusa erau , in majoritate,inregimentati in niste sabloane, dar nu pot fi de acord cu atitudinea domnului Bumbut , care nu e in masura sa-si dea cu parerea despre munca unora care sau altora. Domnul Bumbut are un cuvant de spus doar in domeniul fotografiei comerciale, publicitare, asa ca e mai bine sa-i lase pe Bresson, Kertesz, sau Kudelka. Daca , cumva aspiratiile domniei sale se indreapta spre fotoreportaj , ar trebui sa invete ce inseamna un instantaneu!

un fotograf amator - 29 Jan 2008, ora 12:29
Intrebare pentru domnul ozolin Dusa: Care este diferenta intre Bresson, Rene Burry, Robert Capa, Bumbutz si dumneavoasta, tinand cont ca toti cei enumerati, ca si dumneavoasta dealtfel au ceva in comun FOTOGRAFIA.

Ionela A. - 30 Jan 2008, ora 07:57
raspuns pentru fotograful amator, diferenta o face stilul :-))

Cosmin Bumbut - 08 Mar 2008, ora 11:23
Si o scriere mai veche legata de subiect. Pacat ca am gasit-o doar acum. Sintetizeaza mult ma bine decit am facut-o eu. http://www.foto-magazin.ro/weblogap/archives/2005/08/fotografia_pict.html#comments

ozolin dusa - 18 Mar 2008, ora 08:41
Ce sa spun Cosmine... Fotografii ratati isi cauta mereu acoperire sub umbrelele altora asemenea lor!... Imi pare rau ca si eu, de-abia acum mi-am adus aminte de asta!...

Moise Andrei Alexandru - 22 Mar 2008, ora 07:43
Subscriu la ce a zis Cosmin cu cele 50 de fotografii, e mai mult decat bine. Ansel Adams spunea ca 12 fotografii intr-un an sunt o recolta buna

Andrei si atat - 27 Mar 2008, ora 22:37
Discutia a ajuns la nivelul la care unul spune ca Bumbutz nu stie ce e un instantaneu si altul zice ca B si cu Andrei Pandele sunt doi fotografi ratati. Gata baieti ne-am lamurit! Cosmin, cred ca e mai utila o discutie cu peretii decat cu oameni care sunt fie rau-voitori, fie sunt incapabili sa inteleaga (vezi ce am scris mai jos despre asta). Sper totusi ca "a medu" este doar neinformat si nu de rea-credinta. Daca ati ajuns sa recurgeti la metode securiste de dezinformare sunteti dincolo de granita ridicolului baieti! Si cu toate ca ma repet mai zic odata "Trist!". De tot...

Agaton Ionela - 01 Apr 2008, ora 17:13
aoleu cata varsare de sange p'aici... ;-)) fratilor si surorilor dar ce aveti cu Bumbutz sunteti cumva invidiosi pe "arta" sa autentica ?

Ion Ion - 03 Jun 2008, ora 19:21
Eh, Cosmin Bumbut nume de marca? Sa fim seriosi, parca ar fi o discutie de partid din anii '70 si lingaii pe linga activistul de partid. Cosmin Bumbut este un fotograf mediocru. Iar partea cea mai trista a discursului sau este ca nu gasesc o tema mai deosebita in lucrarile sale din sa zicem 15 ani. Doar idei copiate dupa acei clasici pe care ii invoca. Si... ce este si mai trist este ca nici nu se apropie de calitatea fotografiei dupa care face un "karaoke" vizual.

ligia briciu - 17 Jun 2008, ora 21:56
Am citit multe articole remarcabile, dar de Dr.Ovidiu Ratiu nu mai pomeneste nimeni cu toate ca a luat premi internationale si a fost un om deosebit ca medic

Daniel Tomiuc - 17 Jul 2008, ora 22:39
Vad ca aici faceti aceleasi greseli facute de romani in general, eu cred ca mai bine sa ne sustinem valorile si sa ne invatati pe cei ne priceputi, prin forumuri si alte metode pentru ca fotografia merge mai departe si evolueaza cu s-au fara oricine dintre noi, ca valoare izolata, ori valoarea artistica in "masa" cu o masa de artisti educati, nu sa faca fotografie cu valoare comerciala si sa se creada mari artisti ci sa faca fotografie cu valoare artistica. Cum spuneam deci Romania are nevoie de valori autentice nu de dezbinari ale valorilor si de comportamente "maneliste"...

Liliana Dimitri - 28 Apr 2009, ora 20:40
Felicitari pentru articol!

bradut florescu - 18 Jun 2009, ora 12:08
Foarte interesanta dezbaterea. Comentariul domnului Dan Mititelu e genial, am ras un sfert de ora. Ca neprofesionist, pot sa spun doar ca fotografia e o preocupare frumoasa, care n-ar trebui sub nicio forma sa genereze schimburi dure de replici. Pe de alta parte, avizez profesionistii ca era lor va apune in curand: au aparut pe piatza fetele de la multinationale, echipate cu multi megapixeli si cu un talent nativ de a-si admira reciproc fotografiile infatisand zambile, pui de pisica, apusuri de soare, copii portoricani si palmieri inclinati gratios peste plaje albe. Reteta succesului in fotografie s-a schimbat. Nu mai ai nevoie decat de un DSLR full frame, de obiective de 15.000 de euro si de un cerc de admiratori cu ceva influenta. Pe cat puneti pariu ca in curand vor aparea fotografi care vor plati sa fie expusi?

Francesco Neamtu - 03 Aug 2010, ora 16:20
De trei ori rusine!!! Pe o pagina comemorativa care ar fi trebuit sa contina dezbateri si opinii despre arta si inaintasii nostrii artisti, care au creat lucrari mai bune si mai putin bune, care nu au avut posibilitatea sa se lafaie in dotari pe euro cu multe zerouri, bani obtinuti pe cai indoielnice. Domnilor cu gura mare si realizari putine, de ce ati fi in stare daca ar trebui sa va confectionati singur aparatul de marit, care la inceputul anilor '60 costa 4-5 salarii in comert si sa cumparati cel mai bun aparat foto disponibil de achizitionat: Exacta Varex cu 6600 lei, eu ca tehnician aveam 602 lei salar. Va legati de titlurile FIAP, participarea la expozitiile internationale, prin acceptarea lucrarilor si premierea unora dintre ele, nu era un cadou oferit din mila romanilor. Daramati statuile. omariti conducatorii, injurati adevaratii artisti, ascultati cu placere manele, poftim cultura domnilor. Jalnica disputa, adevarata "Tiganiada" de I.B.D.

Mihai LEONTE - 13 Nov 2010, ora 15:31
Am corespondat cu regretatul Gheorghe LAZAROIU. M-am inscris pe acest site pentru a putea posta o scrisoare de la dumnealui. Observ ca nu sunt acceptat! De ce?

Calin-Stefan Ragalie - 13 Nov 2010, ora 21:59
@ Mihai Leonte: Stimate domn, pentru a posta comentarii pe acest site nu este nevoie de inscriere prealabila. Poate va referiti la forumul Foto-Magazin.ro? Dar acolo, pentru inscriere, sunt cateva reguli ce trebuie respectate in totalitate pentru aprobare! Daca totusi doriti sa postati textul unei scrisori din partea d.lui Lazaroiu, cred ca aici este cel mai potrivit loc.

louis Guermond - 25 Apr 2011, ora 18:37
Bonjour je lis l'article et ses commentaires....... tout le monde a raison mais ne vous fachez pas entre vous.Autant de photographes autant de styles etc E FOTOGRAFIA OMULUI(sebastian lens) exact.PUNCT la photographie de Roumanie est si peu connue ŕ l'etranger...capra vecinului? http://www.studio-plus.fr/histoire-de-la-photographie/un-maitre-du-tirage-noir-et-blanc.html cu stima

Alex Eu - 14 Nov 2011, ora 02:03
UAU!!! Sunt uluit de catre cei ce spun ca s'au uitat la galeria domnului Lazaroiu si zic ca lucrarile sunt slabe... Majoritatea sunt exceptionale iar la cateva as putea jura ca sunt preluate de la Fellini. No offence @ Bumbut dar daca te vad vreodata am sa iti dau o palma pentru ignoranta crasa de care dai dovada. Stilul lui Gh. Lazaroiu poate nu este pe gustul tau, dar contextul in care sunt facute, tehnologia, influentele artistice ce au stat la baza carierei artistului si chiar si cele sociale, l'au dus pe acest drum. Sa vi tu, nimeni in drum si sa arunci vorbe goale... palma ti'am promis'o si sper sa ne vedem curand!

Alex Eu - 14 Nov 2011, ora 02:09
@ Foto Magazin ! Il sustine'ti pe Bumbut ca ar fi mare artist :)). Sa facem o paralela simpla dupa cum urmeaza. 1. Gh Lazaroiu comparat cu contemporanii sai si nivelul de apreciere la care a ajuns pe plan international. 2. Cosmin Bumbut comparat cu contemporanii sai si nivelul de apreciere la care este pe plan international... WTF? Cam cum arata aceste doua balante in capul vostru!? UNDE este CB in lumea fotografiei? Nu raspunde'ti, stim deja.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Nikon Capture »
   de Avram
   azi, la ora 13:46
Pagini interesante »
   de Avram
   acum 3 zile, la ora 22:08
Ce obiectiv sa-mi
iau? »

   de Ancuta
   acum 3 zile, la ora 10:24
Rumoare la Canon »
   de Avram
   acum 4 zile, la ora 18:54
8 mm »
   de Simgeo
   acum 5 zile, la ora 11:33

Pana acum, cei 6135 de utilizatori au scris 126299 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate