Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Diane Arbus

Diane Nemerov (Arbus) s-a nascut in 14 martie 1923, intr-o familie instarita, in New York. Tatal sau, David Nemerov, detinea un magazin de haine de lux pe Fifth Avenue. Amosfera din familie era una rece si distanta. David Nemerov era mai tot timpul plecat iar, in copilarie, Diane a fost ingrijita de servitorii din casa. Lectura sa favorita era Alice in Tara Minunilor, Diane identificindu-se cu Alice in calatoria ei la granita dintre real si imaginar. A urmat cursurile gimnaziale la Ethical Culture School.

La varsta de 18 ani s-a casatorit cu Allan Arbus. Diane incepe sa se preocupe de fotografie. Se initiaza acasa, alaturi de sotul sau, cand acesta se inroleaza in Armata Americana si unde urmeaza cursuri de fotografie. Dupa sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, David Nemerov solicita tinerei familii sa realizeze fotografii promotionale pentru produsele din magazinul lor si acestia isi infiinteaza un studio de fotografie.

Incepe sa studieze fotografia, intai cu Alexey Brodovich la New School for Social Research in New York iar, intre 1955 si 1958, cu Lisette Model. Model identifica in Arbus un fotograf interesat de fotografia de portret si o sprijina sa-si slefuiasca aceasta inclinatie. Diane incepe sa fotografieze travestiti, gemeni, pitici, pacienti din spitalele psihiatrice.

 

Diane_Arbus_06.jpg

 

In 1957 Diane divorteaza de sotul ei si studiaza fotografia cu Richard Avedon. In acelasi an ii sunt publicate primele lucrari, sub titlul: "The Vertical Journey: Six Movements of a Moment Within the Heart of the City". In anii urmatori a mai publicat fotografii in Esquire, The New York Times Magazine, Harper's Bazaar, Sunday Times Magazine si altele.

 

Diane_Arbus_03.jpg

 

A fost rasplatita cu doua burse Guggenheim, in 1963 pentru "American Rites, Manners and Customs" si in 1966 pentru "The Interior Landscape". Incepe sa predea fotografie la Parsons School of Design, New York si in 1967 este angajata de ohn Szarkowski la Museum of Modern Art (MoMA). In 1967 expune la Muzeul de Arta Moderna din New York, impreuna cu Gary Winogrand si cu Lee Friedlander si primeste critici elogioase.

In 1970 selecteaza un portofoliu, alcatuit din doar zece fotografii, care-i aduce reputatia internationala.

 

Diane_Arbus_04.jpg

 

In 1971 se sinucide in locuinta sa din Greenwich Village, New York.

Doon, fata cea mai mare a Dianei, isi asuma responsabilitatea gestionarii fotografiilor mostenite si instituie un regim foarte sever. Scrisorile si jurnalele Dianei nu erau accesibilile reporterilor. Orice articol pentru care se solicita dreptul de a fi insotit de fotografii, trebuia in prealabil citit de Doon. Orice retrospectiva fotografica era aprobata numai daca fiica artistei participa activ la selectie. Cele mai multe solicitari au fost respinse, fapt reliefat si in comentariile deseori foarte acide ale criticilor operei Dianei Airbus.

In 1972 lucrarile sale sunt expuse la Bienala de la Venetia si, in acelasi an, Muzeul de Arta Moderna din New York organizeaza o retrospectiva care este itinerata in Statele Unite si in Canada si care a fost vizitata de peste 7 milioane de oameni.

 

Diane_Arbus_07.jpg

 

Doon Arbus realizeaza si publica in urmatorii 30 ani, trei monografii.

Revista Aperture ii dedica un numar omagial, care s-a vindut in peste 100.000 exemplare.

Fotografia Dianei, intitulata "Identical Twins" s-a vandut la licitatie in 2004 pentru 478.400 USD.

 

Diane_Arbus_02.jpg

 

* * *

 

Diane Arbus, o mare admiratoare a lui Henri Cartier-Bresson, a inceput sa fotografieze pe film 135 dar, in anii '60 a trecut la formatul mediu, deoarece era deranjata de granulatia mare a filmului si de fotografiile nu atat de clare pe cat si le-ar fi dorit. De asemenea, modalitatea de vizare a aparatelor de format lat ii permitea fotografului sa mentina contactul vizual cu subiectul sau. Deseori utiliza blitzul chiar si ziua, in exterior, in scopul de a detasa personajul de fundal.

A fotografiat in special persoane cu diformitati, anomalii fizice sau psihice, dar si persoane normale, carora reusea sa le indeparteze pentru o clipa, masca publica. Subiectele sale, iluminate din fata sau si cu blitzul, privesc direct in obiectiv, iar Diane reuseste sa le inspire o atitudine linistita, impacata cu situatia in care se afla. "Oamenii traiesc cu spaima ca, in timpul vietii, vor avea o multime de necazuri. [Subiectele mele] s-au nascut cu aceste necazuri. Ei au trecut deja acest test. Ei sunt niste aristocrati". Dupa cursurile cu Model, Airbus se indeparteaza definitiv de fotografia de moda si, deoarece majoritatea subiectelor sale erau persoane neobisnuite, a fost ironic etichetata ca "fotografa ciudatilor".

Diane Arbus isi aborda subiectele cu maxima delicatete. Initial le propunea fotografii pe strada sau in locuri publice, apoi, dupa ce castiga le increderea, in mediul casnic. Treptat, oamenii isi deschideau sufletul in fata compasiunii aratata de fotograf. De exemplu, in cazul uriasului Eddie Carmel, a fost nevoie de zece ani din momentul primei intalniri pana cand Diane a realizat celebra fotografie.

 

Diane_Arbus_05.jpg

 

Incepind cu 1965, isi realizeaza copiile pozitive cu o rama neagra direct din expunere, pe de o parte ca sa sublineze ca nu a decupat cadrul, pe de alta parte sa arate ca este doar o fotografie: "pentru mine, subiectul este mult mai important decat fotografia; si mult mai complicat!" marturisea artista, pentru care fotografia nu trebuia sa fie buna, ci adevarata. Intr-o biografie publicata in 1984 de Patricia Bosworth, autoarea arata: "camera fotografica era, pentru Diane, o fereastra prin care releva sufletul torturat al subiectului sau".

Subiecte asemanatoare au fost abordate si de Brassai (transvestiti) sau Davidson (piticii unui circ), dar, la acestia, subiectele pareau ca interpreteaza un rol intr-un spectacol. Airbus reuseste sa treaca peste conventii si patrunde in universul intim al subiectelor sale, uimind privitorii prin relevarea unor neasteptate, dar reale trasaturi de caracter.

 

Galeria de imagini ->

 

Saptesprezece decenii de fotografie ->

 

Marian Gadea
decembrie, 2008
© Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

Ionescu Aurel - 30 Dec 2008, ora 09:40
Felicitari era si timpul sa apara ceva nou !

Raoul M. Septilici - 04 Jan 2009, ora 01:46
Fain articol.

Tudor Danila - 06 Jan 2009, ora 21:35
Foarte interesant articol; fotografii exceptionale, de un inalt nivel tehnic si mai ales artistic.

Tudor Danila - 07 Jan 2009, ora 18:37
Va rog sa nu imi mai cenzurati comentariile. Daca nu va convin, nu le mai publicati deloc. Pe scurt, vroiam sa spun ca promovati un tip preistoric de fotografie care isi cauta locul in memoria privitorului prin mijloace huliganice: socand prin morbiditate si urat.

Cristian Radulescu - 08 Jan 2009, ora 16:09
Diane Arbus e considerata una din cele mai mari nume ale istoriei acestei arte, o constiinta vie intr-o lume alienata si debusolata. De exemplu, in locul imensei manipulari de imagine, ce incearca sa prezinte Visul American (si, implicit, modernitatea ca atare) ca pe niste binefaceri minunate si lipsite de griji, lucrarile Dianei Arbus ne arata si o parte mai intunecata, mai putin aratata si, poate, mai neplacuta, a actorilor ce compun societatea moderna. Ar fi, deci, cum ar spune unii, un artist angajat si incomod, daca vreti, probabil nu foarte prizat de publicul larg, insa extrem de valoros.In unanimitate, critica a apreciat-o ca pe un artist de prima marime, extrem de interesant si de modern; i s-a identificat (si apreciat) si o abordare psihanalitica a fotografiei. Dupa moartea ei, multi artisti au preluat filonul tematic, dar si stilul sau, asadar, multi epigoni au ramas in urma ei. Foarte multi privitori iubesc si apreciaza arta lasata de Diane Arbus in urma ei (e unul din artistii mei preferati) si, in tot cazul, ne face sa cadem pe ganduri...Ceea ce nu e deloc putin lucru.

Vlad Romeo - 31 Jan 2009, ora 07:34
Cred ca ar fi bine sa se mai schimbe aceaasta serie de fotografii. Cam evit sa vizitez siteul din acest motiv. Din punctul meu de vedere, aceste fotografii au impact din cauza subiectului.. dar un impact cam negativ, in rest lumina, incadrare, estetica... slab... inteleg ca e un gen al fotografiei la care poate nu ar conta aceste aspecte dar totusi....

ANDREEA - 11 May 2009, ora 14:55
Mie mi se par geniale fotografiile.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 3 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 5 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 5 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate