Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Dmitri Baltermants

Dmitri Baltermants s-a nascut in Varsovia, la 13 mai 1912, intr-o familie instarita. Tatal sau a fost ofiter in Armata Imeriala Rusa dar a murit in primele lupte ale Primului Razboi Mondial.
Dmitri se muta la Moscova, impreuna cu mama sa si este martorul Revolutiei Bolsevice si a Razboiului Civil din Rusia.
Una dintre cele mai puternice influente in educatia copilului Dmitri a avut-o unchiul sau, Joseph Hanaovich Dvoretskii, posesor al unei solide culturi, capatate in strainatate.


A urmat cursurile de matematica ale Universitatii de Stat din Moscova. In perioada sudiilor universitare incepe sa fotografieze. Se angajeaza fotoreporter la ziarul Izvestia si castiga suficienti bani pentru a se intretine in facultate dar si pe mama sa. Se angajeaza profesor de matematica la o academie militara dar in 1939 renunta repede pentru a se dedica integral fotografiei si este trimis in Polonia pentru a fotografia ocuparea Poloniei de Rasarit.


Dmitri_Baltermants_01.jpg

Dmitri Baltermants


In 1942 un redactor pune in mod eronat un titlu "incorect politic" sub o fotografie a lui Baltermants; fotograful este degradat din armata si trimis pe frontul de la Stalingrad, unde este grav ranit.


Dmitri_Baltermants_02.jpg


Este reabilitat in 1943 si apoi fotografiaza in razboiul pe care Armata Rosie il duce in Ucraina, Polonia si Germania, ajungand pana la Berlin. Fotografiile sale apar in ziarul armatei "Na Raxgromvraga" (Sa distrugem inamicul). Fotografiile sale ilustrau deopotriva atrocitatile razboiului dar si momente de relaxare ale ostasilor.


Dmitri_Baltermants_03.jpg


Ca toate creatiile artistice din Uniunea Sovietica, si fotografiile lui Baltermants erau verificate de cenzura si erau publicate doar cele care promovau optimismul popoarelor sovietice si eroismul trupelor Armatei Rosii. Unele dintre cele mai bune fotografii ale sale nu au putut fi publicate decat mult mai tarziu.


Dmitri_Baltermants_04.jpg


Dupa razboi este redactor, fotograf si editor la revista Ogonyok, in perioada 1945 - 1990.


Dmitri_Baltermants_05.jpg


Devine fotograf oficial al Kremlinului in epoca Hrusciov si i insoteste pe acesta si pe urmatorii secretarii generali ai partidului in toate vizitele externe. Calatoreste cu Hrusciov in China si fotografiaza pe Mao Tse Tung, in Cuba cu Brejnev si fotografiaza pe Fidel Castro, etc. A fotografiat toti secretarii generali ai partidului comunist sovietic, inclusiv pe Gorbaciov (intalnirea Reagan - Gorbaciov).
In fotografiile sale surprindea atat momente oficiale, cat si aspecte mai "relaxate".


A incetat din viata in 1990.


* * *


Dmitri Baltermants este considerat unul dintre cei mai importanti fotografi ai Uniunii Sovietice. Lucrarile sale au transpus, poate in cea mai buna forma, ideea de "socialism victorios" promovata de politicienii comunisti de la Kremlin.


Dmitri_Baltermants_06.jpg


Cele mai apreciate fotografii ale sale sunt cele care ilustreaza dramele din Al Doilea Razboi Mondial. Una dintre cele mai cunoscute fotografii ale lui Baltermants, realizata in 1942, intitulata "Grief", a fost realizata la Kerch, in Crimeea, unde trupele Axei au macelarit peste o suta de mii de civili. Din fotografie razbate durerea unei femei care-si vede o ruda decedata, vicima a macelului. Fotografia a devenit celebra dupa ce a fost publicata in saptamanalul german Stern.


Dmitri_Baltermants_07.jpg


Dupa Al Doilea Razboi Mondial, Baltermants a sprijinit propaganda de partid. Fotografiile sale se constituie intr-o adevarata oda adusa barbatilor si femeilor din URSS care reconstruiesc tara devastata de razboi.


Dmitri_Baltermants_08.jpg


Multe dintre fotografiile sale nu au putut fi publicate decat dupa declararea glasnostului.


Ca un omagiu adus artistului, guvernul rus a publicat recent, intr-o serie limitata, un portofoliu cu cele mai apreciate fotografii, semnate de fiica fotografului, Tatiana.

 


Galeria de imagini ->

 


Saptesprezece decenii de fotografie ...



Marian Gadea
septembrie, 2009
© Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

un admirator - 24 Sep 2009, ora 10:04
Ar fi putut sa ii dea linistit lectii lui Robert Capa, desi is cam de propaganda unele fotografii :)

Cristian Radulescu - 24 Sep 2009, ora 10:35
Ce pareri de doi bani, care pe cine invata si cine cui da lectii de fotografie !... Un lucru e insa clar : si Robert Capa si D.Baltermans au intrat in panteonul artistic al secolului XX ca fiind unii dintre cei mai talentati fotoreporteri de razboi, cu imagini simbol al celui de al doilea razboi mondial. Atat de in serios a luat Robert Capa rolul de martor al celor petrecute in jurul lui, incat a murit calcand pe o mina ucigasa, in Indochina. Cinste lor !

liviu toma - 30 Sep 2009, ora 00:13
baltermants a fost unul din cei mai talentati fotografi din toate timpurile. a fost un comunist convins . a trait cu intensitate anii comunismului in care a crezut pina la sfirsit. e greu de explicat cum dar totusi acei ani au fost extraordinari in multe privinte. astazi cind ne uitam la pozele lui hrusciov nu mai simtim nimic . dar altul a fost acel hrusciov - comisarul politic de aproape 50 de ani trimis de stalin in 1942 la stalingrad sa intoarca soarta razboiului si sa ii opreasca pe germani. stind linga acel hrusciov, acolo in infernul de pe front, in saracia aceea cumplita si privatiuni de tot felul si vazind cum acel om intoarce zi de zi, ceas de ceas soarta razboiului nu aveai cum sa nu il admiri. iar dmitri la admirat si fotografiat pina la caderea lui. capa este capa iar baltermants este altceva. capa a fost un om liber pe cind dmitri a avut totusi niste ingradiri prin insasi societatea in care a trait. a riscat mai mult decit capa care a fost pur si simplu ghinionist. dmitri a fotografiat cei mari oameni ai secolului 20 iar unii dintre acestia au fost si hrusciov. oare cum ar fi aratat lumea astazi daca nu ar fi fost acest taran ucrainean care a oprit pur si simplu pe malul volgai panzerele germane ? acelasi insa care exact 20 de ani mai tirziu era sa ne impinga in holocaust. hrusciov a fost cel care la mijlocul lui 1942 a organizat apararea la stalingrad ajutat citeva luni mai tirziu de jukov. daca stalingradul ar fi cazut armata germana s-ar fi interpus intre urali si moscova, germanii erau deja in stepele kubanului, ar fi luat si baku si fara petrol totul nu ar mai fi durat decit cel mult 6 luni. rusii au suferit enorm de mult. ENORM. si din cauza razboiului si din cauza lor insisi. iar baltermants a fost fotograful cel mai bun al epocii in care a trait . el, evzerikin, redkin, victor bulla, petrusov, shagin, debabov, fridland (care a lucrat si el la ogonyok inainte de razboi), ignatovici, siskin samd au fost cei care au imortalizat anii de razboi si de stalinism ai rusilor. cu totii au facut fotografie din pasiune si au fost mai mult sau mai putin apreciati la vremea lor dar fiecare a lasat o mostenire in urma. iar acest lucru este cel mai important . sa lasam ceva in urma. in memoria colectiva. liviu. zis si toma.

kkardu atat - 03 Oct 2009, ora 01:46
totusi nu sunt de parere ca capa e mult mai fotograf. parerea mea comparativa intre cei doi este ca capa gandeste mai mult inainte sa declanseze. asta nu inseamna ca Baltermants, nu e un erou si o icoana a imagini.

Ancuta T - 04 Oct 2009, ora 12:20
Foarte bun, ca de obicei! Multumim, Marian Gadea!

Alin C - 05 Oct 2009, ora 13:27
Domnule moderator, parerea mea e ca tolerati cam multe cacofonii pentru un singur comentariu (kkardu). Nici Capa si nici Baltermans nu au nici o vina. Din contra.

Calin-Stefan Ragalie - 05 Oct 2009, ora 19:16
@ Alin C: Stimate domn, din pacate scrierea corecta in limba romana este din ce in ce mai "straina" romanilor...

vasile gheorghe - 06 Oct 2009, ora 11:12
Dmitri Baltermants este un artist fotograf care a reusit performanta sa atinga acel prag de universalitate a enuntului imaginii cum putini fotografi au reusit. Important in demersul artistului nu este propunerea ci realizarea in sine. Legat de imaginile acestui artist, excelente de altfel, pot afirma ca ar putea fi o cronica nuantata a unui razboi de o monstruozitate greu de inteles pentru noi. Fotoreportajul, gen cu care a lucrat, l-a facut celebru. L-a facut celebru pentru putinta si dorinta de a prezenta "realitatea 100%", cu ororile si bucuriile sale. Pana acum nimic nou in afirmatiile mele. Ceea ce mi-a atras atentia cu totul deosebit este compozitia realizata cu mare migala. La prima vedere ai crede ca este ceva firesc, asa cum a fost pe campul de lupta. Dar daca te privesti cu atentie, observi cum artistul fotograf s-a folosit din plin de tehnica, de filtre (modificarea constrastelor), s-a ocupat in concluzie - de manipularea in sine a imaginii. Nu este nimic rau in asta dar imaginea manipulata numai este fotoreportaj ci un eseu personal de factura reportericeasca. Asa cum dealtfel se si dorea. Imaginile lui Dmitri Baltermants sunt imagini narative prin excelenta, sunt un exemplu de instrument politic si cred ca asta conteaza. Fara sa propun remarci malitioase cred ca "soldatii" au nume, au dureri, au mandre si mame. Pe campul de lupta "soldatul este singur". Pericolul care il paste il priveste direct. Nu masa de oameni conteaza ci lumea vazuta prin ochii unui singur om. al celui care este traumatizat de razboi, de singele si carnea spulberata de suflul exploziilor. Ceea ce cred ca este important la imaginile lui Dmitri Baltermants tine de factura documentara a demersului sau, chiar daca modul de realizare in sine atinge arta fotografica. Si pentru ca pe campul de lupta este putin probabil sa dai peste un fotograf "impartial" trebuie sa ne multumim cu ceea ni se arata. Oare de ce Velasquez si-a permis sa picteze la cererea unui papa "un portret al papei" in care trasaturile inaltului prelat aduc aminte de un viezure...Si-a permis sa afirme ceea ce putini oameni si-ar fi permis! Portretul s-a pastrat. Portretul a fost apreciat pentru ca artistul detinea o alta conditie in societatea in care a trait, a creat altceva decat instrumente politice. Pentru asta, cu parere de rau, nu pot accepta "imagini despre razboi". A reprezenta realitatea prin prisma opiniei artistului face mai mult decat manipularea unui sistem care si pe noi a incercat sa ne indobitoceasca. Termenul care nu trebuie sa ne scape este libertatea opiniei. Libertatea in sine .

George Niculescu - 16 Oct 2009, ora 20:15
Multumim pentru articol, dar si pentru comentariile pe seama lui!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   ieri, la ora 09:52
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 11 zile, la ora 07:24
Bancuri fara
fotografi »

   de Dorian
   acum 12 zile, la ora 18:37
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de csr
   acum 12 zile, la ora 13:33

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127147 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate