Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Edward Weston

Edward Weston s-a nascut la Highland Park (Illinois) la 24 martie 1886.


Frecventeaza Oakland Grammar School iar in 1902 tatal sau ii face cadou un Kodak Bull's-Eye si incepe sa fotografieze in parcurile din Chicago si la ferma uni matusi. Fotografiile sale se bucura imediat de succes, iar Institutul de Arta din Chicago ii organezeaza o expozitie in 1903.


Investeste tot mai mult timp si bani in pasiunea sa. In aceasta perioada fotografiaza mai ales portret si se instruieste in domeniu, ca autodidact.


In perioada 1908 - 1911 urmeaza cursurile Colegiului de Fotografie din Illinois, in vacante fotografiind la domiciliul clientilor.
In 1909 se casatoreste cu Flora May Chandler, cu care va avea patru copii.


In 1911pleaca in California unde se angajeaza ca asistent intr-un laborator. In acelasi an isi deschide propriul studio de fotografie la Tropoico (azi Glendale) in California. In aceasta perioada lucreaza in special cu obiective anacromatice, in stilul pictorialist.


weston_01.jpg


In anii urmatori dobandeste reputatia unui fotograf de succes, prin premierea sa la numeroase concursuri si prin participarea la numeroase expozitii. Scrie cateva articole despre metodele sale "neconventionale" de fotografie de portret, care vor fi publicate in cateva reviste reputate din SUA, precum American Photography, Photo Era sau Photo-Miniature. Cu toate acestea, este tot mai nemultumit de aspectul fotografiilor in stilul pictorialist.


In perioada 1921 - 1922 incepe sa experimenteze tot mai mult, cauta motive abstracte, unghiuri inedite si conditii de expunere deosebite, fragmente de fete umane sau nud. Foloseste tot mai mult ca obiectiv o lentila convergenta.


weston_02.jpg


In 1922 realizeaza fotografie industriala la combinatul siderurgic ARMCO din Ohio iar imaginile sale se modifica radical: fotografii extrem de clare si detaliate. Renunta la stilul pictorialist in favoarea fotografiei "pure". Calatoreste regulat in Mexic, impreuna cu partenera sa din punct de vedere profesional (si romantic), Tina Modotti (parteneriat deseori acid comentat in publicatiile vremii). In calatoriile lor in Mexic, cei doi erau frecvent insotiti de cate unul din fii lui Weston, care primeau astfel si o solida instructie in fotografie. Ulterior, Brett si Cole au devenit fotografi de succes.


In acelasi an, 1922, se intalneste la New York cu Alfred Stieglitz, Charles Sheeler si Paul Strand, care il vor sprijini in demersul sau privind "fotografia pura".


In 1923 Weston isi paraseste familia si se muta in Mexico City, impreuna cu Tina Modotti si cu fiul sau Chandler si deschid un studio de fotografie de portret. Are contacte cu intelectuali si artisti mexicani, precum Diego Rivera sau Frida Kahlo.


In 1924 Weston abandoneaza stilul "soft-focus"


weston_03.jpg


Dupa 1927, Weston se focalizeaza pe subiecte de natura moarta, peisaj si nud. Fotografiile sale cu scoici devin celebre. Fotografiile sale pun accentul pe precizie, detalii si textura, in dauna interpretarii si dobandesc calitati aproape tactile.


In 1929 organizeaza, inpreuna cu Edward Steichen, pavilionul american la Stuttgart Film und Foto.


In noiembrie 1932, Weston impreuna cu alti zece fotografi anuntau la San Francisco (SUA) ca au format un grup: f/64. Cei unsprezece erau: Ansel Adams, Imogen Cunningham, John Paul Edwards, Preston Holder, Consuelo Kanaga, Alma Lavenson, Sonya Noskowiak, Henry Swift, Willard Van Dyke, Brett Weston si Edward Weston. Grupul f/64 isi propunea sa genereze un curent impotriva stilului fotografic pictorialist, predominent pe Coasta de Vest in acea vreme. Numele grupului provine de la cea mai mica diafragma disponibila la obiectivele camerelor fotografice de format mare. Edward Weston declara: "... camera fotografica ar trebui folosita pentru a inregistra viata, pentru a reda substanta insasi, esenta lucrurilor, fie ele otel stralucitor, fie forme ale corpului uman." Stilul pictorialist, in schimb, incerca sa aplice si in fotografie, metodele de lucru imprumutate din pictura, de exemplu imagini "flou" sau montaje de mai multe negative, in laborator.


weston_04.jpg


In 1933 fotografiaza pentru WPA Federal Arts Project in New Mexico si California.


In 1937 primeste o bursa Guggenheim, prima bursa acordata unui fotograf. Se casatoreste cu asistenta sa, Charis Wilson; in anii urmatori publica fotografii in carti si albume, printre care si "Whitman's Leaves of Grass" ilustrata cu fotografiile sale.


In 1946, Museum of Modern Art (MOMA, New York) verniseaza o expozitie cu cele mai importante 300 fotografii ale lui Weston.

Incepind din 1946 publica albume cu fotografiile sale insotite de un aparat critic realizat de Nancy Newhall. De asemenea, experimenteaza fotografia color.

In 1948 este subiectul principal intr-un film (The Photographer, regizat de Willard Van Dyke). In acelasi an este diagnosticat cu boala Parkinson si inceteaza sa fotografieze.

In perioada 1955 - 1956 sunt publicate, de catre fii sai, Brett si Cole, 800 dintre cele mai importante sale fotografii, sub supravegherea sa.

Inceteaza din viata la 1 ianuarie 1958, in locuinta sa din Carmel, California.

 

* * *

 

Edward Weston a fost unul dintre cei mai importanti fotografi ai sec. XX, care a participat decisiv la definirea fotografiei americane. Fotografiile sale, in special cele de natura moarta, peisaj si nud, sunt realizate cu extrema precizie si cu o foarte bogata si subtila gama tonala. Initial a folosit hartie foto cu halogenura de argint; in perioada mexicana a folosit platinotipia, dar, intors in SUA, a revenit la hartia cu halogenuri de argint. A fotografiat indeobste in lumina naturala, pe format mare, realizind copii pozitive prin contact, foarte atent prelucrate. Fotografiile sale de natura moarta, erau rezultatul unei minutioase pozitionari si iluminari, relevind formele, de o frumusete deosebita si care traduc o realitate de dincolo de obiectul din fata obiectivului. Nudul a fost o tema intens experimentata de fotograf, tema in care a cautat formele elegante ale trupului feminin, reusind sa exprime nuante erotice subtile.

weston_08.jpg

Perioada 1923 - 1926, petrecuta in Mexic si contactul cu avangarda intelectuala mexicana, reprezinta o cotitura radicala in evolutia artistica a lui Weston. Pentru artist, aceasta civilizatie era superioara estetic si spiritual celei din care provenea; pentru critici este considerata un fel de "perioada pariziana" a artistului.

weston_10.jpg

Fotografiile din urmatoarele doua decenii il plaseaza pe Weston in avangarda modernismului din fotografia americana. Weston realizeaza imagini de o frumusete sculpturala. Una dintre cele mai cunoscute teme fotografice a lui Weston, "Pepper", o umila leguma este transformata intr-o forma masiva, cu o trimiteri catre musculatura torsului uman. Unii critici considera ca aceasta perioada din evolutia artistica a lui Weston este puternic influentata de sculptorul Constantin Brancusi.

weston_09.jpg

In ultima perioada de creatie, Weston este influentat de suprarealismul dadaist. In fotografiile sale apar asocieri neasteptate de obiecte incompatibile, precum o ceasca de cafea in desetul Mojave. Compozitia pierde din pondere, in favoarea relevarii texturilor, modelelor, liniilor.

weston_07.jpg

Ansel Adams arata despre Weston: " ... este unul dintre putinii artisti fotografi ai epocii. El a recreat formele si fortele naturii, pe care le-a prezentat ca manifestari elocvente ale unitatii fundamentale a Lumii."

 

 

 

Galeria de imagini - >

 

Saptesprezece decenii de fotografie - >

 

Marian Gadea
iulie, 2010
© Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

Ioan Nicolae - 17 Jul 2010, ora 00:17
In cel de al doilea film postat de pe Youtube autorul a facut o confuzie. La minutul 7:03 nu e o fotografie a lui Weston ci a lui Ansel Adams (mai exact "The Tetons - Snake River").

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Sigma »
   de Nikon
   ieri, la ora 20:12
Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 5 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 11 zile, la ora 08:30

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127211 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate