Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Minor White

Motto: "Lasati subeictul sa genereze propria-i fotografie.
Deveniti o camera fotografica!"

Minor White s-a nascut in Minneapolis, la 9 iulie 1908. A copilarit mai mult in casa bunicilor, care dispuneau de o gradina enorma; aici White devine interesat de botanica si, indrumat de bunicul sau, fotografi amator, realizeaza fotografii macro, invata sa developeze si sa obtina copii pozitive. Primeste cadou o camera foto Box Brownie.

A studiat botanica si limba engleza la Universitatea din Minnesota pe care o absolva in 1933.

A lucrat ca barman la Clubul Universitatii din Minnesota aproximativ cinci ani, perioada in care a scris 100 sonete. Isi cumpara o camera foto Argus pe 35 mm si calatoareste pe coasta de Vest.

In perioada 1938 - 1939 se muta la Portland si lucreaza ca fotograf, intai pentru Oregon Camera Club, apoi pentru Work Progress Administration din Oregon si expune fotografii la Portland Art Museum, majoritatea in stilul documentar.

In perioada 1940 - 1941 este numit director La Grande Art Center si dispune acum si de bani si de timp pentru a se dedica fotografiei. Fotografiaza in stilul Scolii f/64 si este inspirat de Edwad Weston. Cateva dintre lucrarile sale sunt expuse la Museum of Modern Art in New York.

Este recrutat in Armata SUA si serveste ca infanterist in Filipine, intre 1942 si 1945.

Din 1945 incepe sa studieze fotografia si estetica la Universitatea Columbia, avind ca profesor pe Meyer Schapiro. Patrunde in cercurile fotografilor, frecventind pe Alfred Stieglitz, Edward Weston si Ansel Adams.

Ia cunostinta de ideea lui Steiglitz despre "echivalente", idee care il marcheaza decisiv. Steiglitz sustinea ca o fotografie poate genera un sentiment de bucurie, de exemplu, similar (echivalent) unei piese muzicale si aducea ca dovada o serie de fotografii - studiu cu nori, realizate in anii 20.

In 1946 lucreaza ca asistent al lui Ansel Adams la California School of Fine Arts, unde fondeaza, impreuna cu Adams, Lange si Cunningham, primul departament de fotografie din Statele Unite.

In 1948 verniseaza prima sa expozitie importanta de fotografie, "Song without Words" in care foloseste serii de fotografii pentru a contura mai bine ideea pe care artistul dorea sa o transmita privitorului.

In aceasta perioada, impreuna cu Ansel Adams, Dorothea Lange, Beaumont Newhall, Barbara Morgan si Nancy Newhall fondeaza revista "Aperture". Revista apare din 1952, cu White editor. Din 1964 revista a fost preluata de Hoffman si a continuat sa apara, primind donatii de la cititori, iar White a continuat sa editeze revista fara salariu.

In 1953 este concediat de la California School of Fine Arts, deoarece se certa prea des cu directorul scolii.

In perioada 1953 - 1965 White lucreaza la Eastman House si preda fotografie la Rochester Institute of Photography, unde ii are ca studenti pe Paul Caponigro, Pete Turner sau Jerry Uelsmann. Este perioada cea mai fertila din activitatea lui White, in care editeaza revista Aperture si realizeaza cele mai cunoscute dintre fotografiile sale. In aceasta perioada devine interesat si studiaza filozofie orientala, I Ching, Zen si misticism.

Minor_White_7.jpg

Din 1965 White este numit profesor de fotografie la Massachussets Institute of Technology (MIT), unde ramane pana la moarte. Metodele sale de predare, considerate de contemporani "neortodoxe" stimulau creativitatea studentilor printr-o mai buna cunoastere de sine si prin dezvoltarea capacitatii de a vedea. Exercitiile propuse de White includeau meditatia si filozofie budista si Zen, iar ca exercitii practice: a sta la coltul unei strazi si a observa. White, cu un par alb, bogat, semana cu un profet sau cu un guru, iar cei care aveau suficienta rabdare, sfarseau prin a-l admira.

Minor_White_6.jpg

In 1970 primeste o bursa Guggenheim.

Minor_White_8.jpg

Se stinge din viata la 24 iunie 1976.

 

* * *

 

In 1963 White publica eseul "Equivalence: The Perennial Trend" in care explica conceptul de echivalenta in fotografie. Ideea, generata in anii 20 de Afred Steiglitz, este dezvoltata de White, care ii deosebeste doua nivele: unul, la nivelul fotografului, si un al doilea, la nivelul privitorului. La nivelul fotografului, echivalenta este definita ca o experienta, prin care fotografia declanseaza o emotie, oglindeste o traire interioara, rezoneaza, ca o oglinda, cu un sentiment. La randul sau, privitorul fotografiei, descopera in fotografie, o data cu subiectul, un sentiment sau rememoreaza un aspect despre privitorul insusi.

Cand fotograful prezinta o fotografie, el ne spune: "am simtit o emotie, iar aceasta fotografie este o metafora despre acea emotie". Cu alte cuvinte, fotograful utilizeaza lumea vizuala ca pe o realitate plastica, ce poate fi transformata, modelata, echivalata cu o emotie sau cu un sentiment, uneori total diferit de aspectul documentar al imaginii. White da ca exemplu o fotografie cu nori delicati, pufosi, plini de rotunjimi, pentru a evoca sentimentele autorului despre feminitate.

Echivalenta depinde atat de fotograf, de masura in care acesta reuseste sa starneaza emotii prin imaginea sa, dar si de privitorul capabil de a realiza, pe langa imaginea documentara, si o imagine mentala, de a intelege metafora. Din pacate, majoritatea privitorilor raman incatusati in limitele documentare ale cadrului, ignorind expresivitatea formelor si liniilor. Dar, asa cum creatorii de reclame pot specula efectele subliminale ale acestora in randul consumatorului, la fel si fotograful poate utiliza aspecte compozitionale care sa releve functiuni estetice. Privitorul care analizeaza suficient timp o imagine, vede intr-o fotografie mai degraba ceva despre sine si, eventual, ulterior, ceva despre fotograf. Fotografii incepatori sunt deseori dezamagiti de comentariile pe care le primesc pentru fotografiile lor, in care privitorul vede ce vrea el sa vada si nicidecum ce voia autorul sa arate.

Amplificarea efectului de echivalenta este realizata cand se fotografiaza stilizat, ne-documentar, cand se utilizeaza constient compozitia si designul, care depasesc ca importanta aspectul descriptiv al subiectului din fata camerei. Un bun exemplu ar putea fi fotografa pictorialista care include subiecte estetice valorizate prin fotocompozitie si design.

Minor_White_4.jpg

Impreuna cu Ansel Adams, White a dezvoltat Zone System, prin care se propunea o metoda de control precis a tonurilor din fotografii. Spre deosebire de Adams, care fotografia in principal peisaj, White a fotografiat natura statica si a aplicat metodele Zone System si chiar a modificat redarea nuantelor, transformind fotografiile sale in ireal. White a fotografiat gheata, zapata, muschi, pietre, pe care le-a transformat in forme abstracte. Peisaje, hambare sau copaci in stare de vegetatie au fost fotografiate cu filme infrarosii, facand frunzele foarte stralucitoare, proeminente pe un cer negru, uneori traversat de nori.

Minor_White_1.jpg

O alta realizare remarcabila a lui Minor White a fost revista Apeture, la aparitia careia a fost co-fondator si al carei editor a fost din 1952 pana in 1975. Incepind din 1963, Aperture a fost publicata de asociatia non-profit Aperture Inc. iar asociatia a publicat si alte lucrari ale lui White despre fotografie, precum:
- Mirrors Messages Manifestations (1969) - in care propunea noi standarde de calitate si design pentru productia cartilor de fotografie;
- Rites & Passages (1978) - in care, alaturi de fotografii realizate de White, erau incluse note biografice realizate de James Hall si citate din articolele publicate de White in diverse publicatii,
- White, Minor. A Living Remembrance (1984),
- Minor White: The Eye That Shapes - o lucrare biografica realizata de Peter C. Bunnel (1989).
Revista Apreture a fost calea cea mai importanta folosita de White pentru a-si promova ideile despre fotografie.

Minor_White_3.jpg

Minor White, cu orientare homosexuala recunoscuta, a realizat multe fotografii cu conotatii sexuale. Unii critici, mai superficiali, au cautat si au gasit in aproape toate imaginile sale simboluri si sugestii ale organelor sexuale, situatie de care White era constient si cu care se impacase, asa cum reiese din unele note din jurnalele sale. White a fotografiat deseori nud masculin, dar fotografiile sale au fost publicate prima data in 1989.

Minor_White_5.jpg

Desi White este considerat unul dintre cei mai mari fotografi americani ai secolului XX, unii dintre elevii sai, ultrazelosi, au copiat stilul maestrului si au realizat fotografii, in special de peisaj, perfecte tehnic dar complet lipsite de spiritualitate, aruncind umbre groase inclusiv asupra lui White.

 

Galeria de imagini ->

 

Saptesprezece decenii de fotografie...

 

© Marian Gadea
octombrie, 2011
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Comentarii:

liana popa - 08 Oct 2011, ora 11:10
nice...

Ancuta T. - 10 Oct 2011, ora 16:13
Super! Stiam o parte din fotografiile din galerie, dar nu pe toate!

marius georgescu - 11 Nov 2011, ora 08:31
Multumesc pentru articol,nu-i cunosteam teoria echivalentei.Acum ii vad altfel opera..

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   ieri, la ora 09:52
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 11 zile, la ora 07:24
Bancuri fara
fotografi »

   de Dorian
   acum 12 zile, la ora 18:37
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de csr
   acum 12 zile, la ora 13:33

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127147 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate