Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Ken Domon

Ken Domon s-a nascut la 25 octombrie 1909 in Sakata, un oras din nordul Japoniei.


In copilarie, Ken visa sa devina pictor, insa, dupa ce a vazut lucrarile lui Gu Kaizhi, un renumit pictor chinez din sec. IV, a renuntat.


La sugestia mamei sale, in 1933, Domon a inceput ucenicia in fotografie, sub indrumarea lui Miyauchi Kotaro, la unul dintre cele mai renumite studiouri foto din Tokyo.


In doi ani, Domon a invatat tehnicile de baza in fotografie si, totodata, a invatat sa evalueze fotografiile pe care le vedea. Ken Domon se declara fotograf "realist", printre idolii sai afindu-se Laszlo Moholny-Nagy si alti fotografi modernisti. Aflindu-se in conflict cu fotografia "regizata", Domon abandoneaza activitatea in studio.


In 1935 Domon se angajeaza la agentia fotografica Nihon Kobo, condusa de Natori Yonosuke, editor cunoscut pentru personalitatea sa dificila. Publica fotografii in revista Nippon, tiparita in limba engleza si destinata promovarii culturii japoneze in strainatate. In aceasta perioada, intre Domon si Natori Yonosuke au loc numeroase confruntari. Domon renunta la camera foto in format mediu si utilizeaza camere in format 135.


Ken_Domon.jpg

Ken Domon


In 1939 Domon pleaca de la Nihon Kobo, in urma unei rafuieli cu Yonosuke si se angajeaza la agentia guvernamentala International Association for the Promotion of Culture. In acelasi an calatoreste, impreuna cu Muzusawa Sumio, critic si istoric de arta, la templul Muro-ji (provincia Nara), calatorie care constituie un moment de de cotitura in cariera artistului. Fotografiile realizate cu aceasta ocazie au fost publicate in reviste precum Koten Junrei sau Nihon no Tera.


Ken_domon_muro_ji.jpg

Albumul Muro-Ji


In 1940 Domon se inscrie in grupul Nihon Mingei Kyokai (asociatia japoneza a artei populare), condusa se fondatorul miscarii "folclorice" Yanagi Muneyoshi, si participa la miscarea "Hogen ronso" (controversa dialectului), care se opunea impunerii limbii japoneze in Okinawa.


In timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, Domon fotografiaza Bunraku (teatru japonez traditional cu papusi), statui budiste din Japonia si personalitati ale vremii.


Ken_Domon_selected_works.jpg

Albumul Ken Domon - Selected Works


In 1943 primeste premiul ARS Photographic Culture Prize.


Fotografiile sale apar in revista Shashin bunka in 1943 si, mai tarziu in Fubo in 1953. Pentru aceste realizari, Domon a primit premiul Arusu.


templul_Muro_ji.jpg

Templul Muro-Ji


Dupa Razboi, Domon a participat la numeroase jurizari de concursuri adresate fotografilor amatori si fotografilor profesionisti in curs de afirmare.


In 1949 publica eseul "On being a jury member for the contest’’, cu numeroase recomandari pentru candidatii la astfel de concursuri.


living_hiroshima.jpg

Albumul "Living Hiroshima"


In 1950 devine membru al juriului de fotografie al revistei Camera.


In anii urmatori, Domon isi dedica tot mai mult timp publicarii de materiale pentru indrumarea fotografilor amatori si dezvoltarii conceptului sau despre fotografia realista. Eseurile sale au avut un enorm impact, nu numai asupra fotografilor amatori care trimiteau fotografii pentru concursuri, dar si asupra fotografilor profesionisti.


In 1955 este premiat cu premiul Koro al Association of Photographers.


In 1958 este premiat cu "The Photographer of the Year Award" de Japonia Photo Critics Association.


Ken_domon_muro_retrospectiva.jpg

Album retrospectiv


In 1959 este premiat cu "Awards of Arts" de Ministerul Educatiei din Japonia.


Doua albume care reflecta filozofia "realista" apar in 1958 - "Hiroshima" si, douazeci de ani mai tarziu: "Living Hiroshima" (1978), ambele ilustrind evenimentul "bomba atomica" ca pe unul in continua dezvoltare, si nu ca pe un simplu moment istoric.


In1960 este premiat cu distinctiile: "East Berlin International Photojournalism Award", "Photographic Society of Japonia Award" si "Japan Journalists Congress Award". In acelasi an Domon sufera un atac cerebral, soldat cu paralizia mainii drepte. Acest eveniment il obliga sa renunte la formatul 135 si sa se intoarca la formatul mediu. Fotografiaza in continuare statui si temple budiste.


In 1961 este distins cu premiul "Mainichi Award for Arts for Tsukuhono kodomotachi".


In 1971 este decorat cu "Kikuchi Kan Award for Koji Junrei".


In 1976 Domon sufera un al treilea atac cerebral, care il incapaciteaza complet.


In 1979 este premiat cu "Asahi Award".


In 1981 ziarul Mainichi infiinteaza premiul Domon Ken.


Ken_domon_museum.jpg


Ken_domon_museum2.jpg

Muzeul Ken Domon


In 1983 se deschide Muzeul Ken Domon in Sakata, primul muzeu din lume dedicat unui singur fotograf.


Se stinge din viata la 15 septembrie 1990.


* * *


Ken Domon este considerat unul dintre cei mai importanti si mai respectati fotografi din Japonia. El a realizat fotografie sociala, cu copii, cu statui budiste, portrete, etc., pe care le-a definit ca "motive".


Desi Domon a fost un promotor fervent al "fotografiei realiste", influenta sa s-a extins in practic toate domeniile fotografiei. Numeroasele sale eseuri au expus multiple idei si s-au adresat unei foarte largi audiente. Stilul sau didactic si abordarea sa pasionata a cucerit practic toti fotografii. O mare parte dintre fotografiile sale publicate in reviste erau insotite de scurte eseuri, foarte apreciate de cititori si de fotografi.


In conceptia lui Domon, fotografia "realista" este o atitudine in practicarea fotografiei, nu vreun stil anumit de fotografiere. Pentru realizarea unor astfel de fotografii, Domon promoveaza "comunicarea directa" intre subiect si camera (fotograf), prin "ascultarea mesajului emis de motiv si ajustarea camerei pentru a-l putea inregistra". Intr-un alt eseu Domon arata: "cand camera se afla in concordanta cu motivul" se obtine o fotografie, cand se afla in totala opzitie se obtine "o poza".


In toata perioada sa de activitate, Domon s-a orientat catre "motive" sociale si politice. In opinia sa, "fotografia ar trebui sa le priveasca [evenimentele] direct in fata si sa se manifeste in asa fel incat sa modifice realitatea in directia corecta", iar fotografii care abordeaza subiecte de acest fel, din toata inima, pot avea si o contributie sociala.


Expozitii personale:
1955: Kotono Kodomotachi (Copiii din Tokyo); Nihonbashi Takashimaya Department Store, Tokyo, Japonia
1960: Chikuhono Kodomotachi (Copiii din mina Chikuho); Fuji Photo Salon, Tokyo, Japonia
1968: Zoo to Shitui no Hibi-Hiroshima wa tsuzuiteiru (Zile de ura si dezamagire din Hiroshima); Ginza Nikon Salon, Tokyo, Japonia
1971: Butsuzo Henreki (Pelerinaj la vechile temple); Shinjuku Nikon Salon, Tokyo, Japonia
1972: Koji Junrei (Pelerinaj la vechile temple); Odakyu Department Store, Tokyo, Japonia, and traveled to Osaka, Nagoya, Okayama, and Sakata, Japonia
1973: Bunraku; Wako, Tokyo, Japonia
1974: Bunraku to Domon Ken; Odakyu Department Store, Tokyo, Japonia, itinerata la: Kobe, Kyoto, Osaka, Sakata si Fuji Photo Salon, Tokyo, Japonia
1975: Murou ji; Shinjuku Odakyu Department Store, Nagano, Japonia
1979: Gendai Chokoku Shashinten; Ginza Mitsukoshi Department Store, Tokyo, Japonia
1983: Domon Ken Zen Shashin; Seibu Department Store, Tokyo, Japonia
1987: Domon Ken no zenbo; Sogo Museum of Art, Yokohama, Japonia
1991: Domon Ken no Subete; Takashimaya Department Store, Tokyo, Japonia
1994: Domon Ken Shashin ten-Koji Junrei; Fukuoka Municipal Museum of Art, Fukuoka, Japonia
1995: Koji Junrei-Domon Ken ten; Iwaki, Municipal Museum of Art, si Domon Ken no Nihon; Tenmanya, Okayama, Japonia
2000: Domon Ken-Nihon no Chokoku; Daimaru Museum, Kobe, Japonia


Eseuri si albume:
Nihon no chokoku, Asuka jidai, Heian jidai, 1952.
Fuubo, 1953.
Muroji, 1955.
The Muro-ji, an eighth century Japanese temple: Its art and history. Tokyo: Bijutsu Shuppansha, 1954.
Gendai geijutsu koza,1956.
Muroji,1957.
Domon Ken sakuhinshu; Gendai Nihon shashin zenshu 2, 1958.
Hiroshima, 1958.
Chusonji: Nihon no Tera 4; 1959.
Saihoji, Ryuanji; Nihon no tera 10, 1959.
Chikuho no kodomotachi: Ken Domon shashinshu; 1960 si 1977.
Horyuji 1961.
Muroji. Nihon no Tera 13, 1961.
Kyoto. Nihon no Tera, 1961.
Nara. Nihon no Tera, 1961.
Masterpieces of Japanese sculpture Tokyo, 1961.
Kasuga. Nihon no Yashiro 4, 1962.
Koji junrei (cinci volume, 1963 - 75)
A Pilgrimage to Ancient Temples, 1980.
Toji: Daishinomitera, 1965.
Shigaraki Otsubo, 1965.
Sofu; his boundless world of flowers and form, 1966.
Nihonjin no genzo, 1966.
Yakushiji, 1971.
Bunraku, 1972.
Todaiji, 1973.
Nihon meishoden, 1974.
Koyo henreki, 1974.
Shinu koto to ikiru koto, 1974.
Watakushi no bigaku,1975.
Nihon no bi, 1978.
Shashin hihyo, 1978.
Nyoninkoya Muroji, 1978.
Fukei,1976.
Gendai chokoku, 1979.
Domon Ken: Sono shui no shogen, 1980.
Nihon no bien, 1980.
Domon Ken Nihon no kotoji: Tanba, Imari, Karatsu, Eshino, Oribe, Tokoname, Atsumi, Shigaraki, Kutani, Bizen, 1981.

 


Galeria de imagini - >

 


Saptesprezece decenii de fotografie...

 



© Marian Gadea
februarie, 2013
Foto-Magazin.ro

 

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   azi, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 2 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 4 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 08:30
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:08

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127210 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate