Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Gertrude Kasebier

Gertrude Stanton se naste la Des Moines (Iowa, SUA) in 18 mai 1852.


Isi petrece copilaria in Colorado, unde tatal sau realizeaza o avere din extractia de aur.


In 1854 se muta cu familia in Brooklyn, New York.


In perioada 1868 - 1870 urmeaza Seminarul pentru Tinerele Domnisoare din Bethlehem, Pennsylvenia.


In 1874 se marita cu Eduard Kasebier, un om de afaceri bine pozitionat financiar, din New York.


Incepe sa fotografieze in 1885, folosind ca fotomodele copiii sai si alte rude.


In 1889 se inscrie la Institutul Pratt din New York unde studiaza pictura.


Studiaza fotografia cu Samuel H. Lifshey. Renunta la cariera in pictura si se dedica fotografiei.


In 1894 castiga un concurs de fotografie organizat de revista Quarterly Illustrator. In acelasi an calatoreste in Franta, unde fotografiaza tarani la munca campului, intr-un stil inspirat din picturile lui Millet. Aceste fotografii sunt publicate in Monthly Illustrator.


In 1895 calatoreste in Germania si urmeaza cursuri de chimie, cu interes pe procesarea fotografiilor.


Incepe sa practice fotografie profesionala de portret din 1896 si urmeaza in New York cursuri de fotografie comerciala.


Gertrude_Kasebier_4.jpg

Gertrude Kasebier - Autoportret


In 1897 isi deschide un studio foto in Manhattan.


Incepind cu 1898 fotografiaza nativi americani, realizind o serie remarcabila de imagini.


Gertrude_Kasebier_6.jpg

Sioux


In 1898 se inscrie in Camera Club (New York) si devine o figura reprezentativa a acestei organizatii. In acelasi an expune la Salonul Fotografic de la Philadelphia, iar Stieglitz, membru al juriului o apreciaza pentru "simplitatea" si "naturaletea" fotografiilor si pentru "abordarea directa" a subiectelor. Kasebier declara ca femeile fotograf trebuie sa aiba educatie artistica pentru a realiza fotografia moderna din vocatie.


In 1898 renunta la hartia cu gelatina si trece la plocesul cu platina.


Gertrude_Kasebier_3.jpg

The Manger


In 1899, Stieglitz ii verniseaza o expozitie la Camera Club (februarie) si publica fotografii de-ale sale in Camera Notes (aprilie). In acelasi an, fotografia "The Manger", inspirata din Natalitate, este premiata la Salonul Fotografic din Philadelphia. Fotografia este cumparata de actrita Ellen Terry pentru suma de 100 USD, o suma inimaginabila pentru o fotografie in acea vreme.


In 1900 expune din nou la Salonul din Philadelphia, cat si la Paris si la Londra.


Incepe sa fotografieze personalitatile vremii, pentru revista World`s Work


Dupa o vara petrecuta la Paris, cu Steichen, Kasebier devine o infocata sustinatoare a procesului bicromat pe care il foloseste fie singur, fie impreuna cu procesul platinum, realizind mai multe versiuni ale aceluiasi negativ, pe diferite tipuri de hartie fotografica.


In 1902 Stieglitz o coopteaza membru fondator al Foto-Secesiunii si dedica, in 1903 un intreg numar din Camera Work noii miscari fotografice, in special lui Kasebier.


Gertrude_Kasebier_7.jpg

Portretul d.rei M.


In anii urmatori realizeaza "Portretul D.rei M", o fotografie cu evidente nuante erotice, ale poetului Agnes Lee si "Heritage of Motherhood" o mama care isi plange copilul pierdut.


Gertrude_Kasebier_5.jpg

Heritage of Motherhood


In 1907, in revista care o admirase atat de mult, este publicat un eseu foarte critic, pe alocuri satiric, prinvind "emotia artistica" din fotografiile lui Kasebier, iar relatiile artistei cu Sieglitz se racesc, in parte pentru ca Stieglitz vindea fotografiile artistei mult sub valoarea pietei, doar daca cumparatorului ii placeau, iar Kasebier era platita cu multe luni intarziere. Cativa ani mai tarziu Stieglitz renunta la pictorialism si isi indreapta atentia spre fotografia "moderna".


Gertrude_Kasebier_2.jpg

Autoportret


In 1911 i se solicita o dovada de adeziune la curentul fotosecesionist. Kasebier refuza, demisioneaza din aceasta asociatie si se alatura asociatiei Pictorial Photographers of America, fondata de Clarence H. White, unde devine vicepresedinte in 1916.


In anii urmatori se concentreaza pe fotografia de portret in studio si realizaeaza lucrari cu personalitatile vremii, printre care: Robert Henri, John Sloan, William Glackens, Arthur B. Davies, Mabel Dodge, Stanford White, etc.


Gertrude_Kasebier_1.jpg

Robert Henri


Dupa `20, lucrarile sale intial creditate ca moderne si indraznete si care-i adusesera faima in 1899, sunt acum etichetate ca "prea conervatoare" si "desuete" iar fotografa Kasebier cade in uitare.


In 1929 renunta la definitiv fotografie si vinde aparatura si studioul.


Se stinge din viata in 13 octombrie 1934, la New York.


* * *


Gertrude Kasebier a devenit fotograf relativ tarziu in viata sa, si ajuns repede printre fotografii recunoscuti artistic si comercial. Incepind cu 1897, pentru o perioada de peste trei decenii, Kasebier a fotografiat aproape exclusiv in studioul sau din New York.


Desi a fost descoperita si timp de mai multi ani a fost promovata de Alfred Stieglitz, dupa circa zece ani intre cei doi au intervenit diferente artistice si estetice atat de radicale, incat Kasebier a fost etichetata de acesta ca avind "viziuni eretice".


Kasebier a practicat aproape in intreaga sa cariera artistica o independenta artistica si comerciala, uneori iritind critcii vremii.


In fotografia de portret pune accentul pe figura umana, cu subiectul iluminat cu mai multe lumini difuze, in fata unui fundal intunecat si uniform. Indeparta unele accesorii de decor si vestimentare, care ar fi putut abate atentia privitorului de la persoana din cadru.


Considerata o deschizatoare de drumuri, cu abordari directe si curajoase, Kasebier a cunoscut o ascensiune artistica si o recunoastere publica fulminanta in ultimii ani ai sec. XIX. Schimbarea gusturilor criticilor si a publicului, o elimina din viata artistica si din vizorul publicatiilor, in anii 20, cu aceeasi viteza.


Reevaluari ulterioare ale curentului pictorialist si interesul catre fotografia realizata de femei-fotograf, readuc in atentia publicului lucrarile lui Kasebier, in special seria exceptionala de portrete ale nativilor americani si de elogiere a nativitatii.


A publicat fotografie in numeroase jurnale si reviste, precum: The Monthly Illustrator, The World`s Work, Everybody`s Magazine, Ladies` Home Journal, Harper`s Bazaar, etc.


Expozitii personale si de grup:
- Philadelphia Photographic Salon, 1898, 1899, 1900;
- Pennsylvania Academy of Fine Arts, 1898, 1899, 1900;
- The New School of American Photography, Londra, 1900;
- American Pictorial Photography, New York, 1902;
- International Exhibition of Pictorial Photography, Buffalo, 1910.

 




 


Galeria de imagini ->

 


Saptesprezece decenii de fotografie...

 




© Marian Gadea
aprilie, 2014
Foto-Magazin.ro

 


Bookmark and Share

Comentarii:

Ramona Mironescu - 11 Apr 2014, ora 22:07
Interesanta prezentare, multumiri!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 2 zile, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 3 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 5 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 5 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 5 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate