Despre fotografie

Cauta in Foto-Magazin:


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Cum sa criticam fotografiile

Motto: "Cel care traieste insingurat risca sa se creada mai bun decat ceilalti si sa foloseasca critica asupra societatii ca o ideologie in interesul sau." Theodor Adorno


Nota redactiei: Acest material este destinat in special educatorilor in fotografie.


1. Introducere
A cladi si a exprima propria noastra viziune implica expunerea lucrarilor noastre, pentru a fi criticate si a observa cum inteleg ceilalti viziunea noastra.


Pentru mine, a critica fotografiile inseamna a revizui o colectie de imagini imprimate. Desigur, critica poate avea ca obiect si fotografiile dintr-o expozitie sau tiparite intr-o revista, dar, in cele ce urmeaza ma voi limita doar la cele imprimate si prezentate separat, sub forma unui portofoliu. Criticarea fotografiilor se poate face in diferite imprejurari: portofoliu prezentat la un workshop, o intalnire intr-un club foto, etc. Criticarea fotografiilor este importanta pentru evolutia unui fotograf. Scopul acestui eseu este de a oferi un ghid pentru ca aceasta imprejurare sa fie mai degraba constructiva decat distructiva.


2. Critica si criticismul
Eu, personal, vad o diferenta intre critica si criticism, in fotografie la fel ca in orice alte arte.
Critica inseamna de a examina o lucrare artistica cu scopul de a identifica puntele slabe si punctele tari ale sale.


Criticismul, pe de alta parte, inseamna a arunca o privire critica asupra unei opere in scopul de a-i descrie, scolastic, defectele.


Critica are, in general, un scop constructiv, iar criticismul, distructiv.


3. Abordarea diferitelor aspecte ale fotografiei
O critica utila este aceea care abordeaza toate aspectele care sunt implicate in crearea de fotografie de buna calitate. Acestea includ: aspecte tehnice, aspecte artistice, prelucrarea imaginii, compozitie, transpunerea ei pe hartie, etc.
O critica utila discuta atat aspecte "hardware" cat si "soft".


4. Criticarea aspectelor tehnice si artistice
Aspecte tehnice includ: focalizarea corecta, claritate, expunere, procesarea imaginii, decupajul, colajul, prelucrarea HDR, imprimarea si alte aspecte tehnice.
Aspectele estetice se refera la compozitie, calitatea luminii, paleta de culori, abordarea subiectului, motivatia cadrului, creativitate, prezenta sau absenta de referinte la stilul unor fotografi celebri, etc.


5.Abordarea criticii in functie de subiectul fotografiat
Nu puteti critica orice fotografie, indiferent de subiectul abordat, in aceeasi maniera. Desi toate fotografiile respecta o grupa de caracteristici de baza, fiecare gen fotografic prezinta aspecte specifice.


De aceea se recomanda ca aceia care comenteaza fotografie de portret sa aiba experienta in portretistica, fotografia de peisaj sa fie criticata de peisagisti si asa mai departe.
De aceea, nu orice fotografie poate fi comentata "la comun".


6. Iluminarea corecta este esentiala
Examinarea unei fotografii intr-o buna iluminare este la fel de importanta ca si experienta in domeniu, a observatorului. O iluminare buna si o lumina constanta de la o fotografie la alta, este esentiala. Fotografiile au nevoie de o iluminare de calitate pentru a fi vazute bine. Examinarea lor in medii mai intunecoase sau, dimpotriva, in lumina excesiva afecteaza negativ experienta vizionarii lor. De asemenea, lumina ar trebui sa fie calibrata in privinta temperaturii de culoare, cel mai bine ca o lumina de zi, 5.500 – 6.000 K.


7. Fotografie imprimata sau expusa pe monitor
Eu prefer sa vad imagini imprimate, deoarece asta expun si asta vand. Cu toate acestea, nu refuz sa vizionez portofolii pe ecranul calculatorului, cu conditia ca acesta sa fie bine calibrat. Totusi, in aceasta din urma situatie, mentionez ca nu pot comenta despre aspectul fotografiilor imprimate, deoarece procesul de imprimare al unei fotografii pe hartie nu este unul automat, ci include o vasta experienta din partea celui care realizeaza imprimarea.


8. Fiti practic, nu speculativ.
Comportamentul comentatorului este la fel de important ca si nivelul sau de cunostinte in domeniu. Asa cum spune un vechi adagio: "nimanui nu-i pasa cat sti, pana cand afla cat de mult iti pasa".


Fiti practic, nu speculativ, de exemplu: "aceasta fotografie este neclara pentru ca fotograful a tinut camera in mana, nu pe trepied, si a folosit un timp lung de expunere". Claritatea unei fotografii este o caracteristica verificabila, iar esecul neclaritatii este rezultatul unei greseli in tehnica fotografica.


In schimb, comentariul: "nu-mi place acea nuanta de albastru, sugerez sa fie schimbata intr-o culare mai calda" este speculativ. Alegerea unei anumite culori tine de gustul personal al fotografului, care a luat o decizie in cunostinta de cauza si nu constituie o greseala.


A_Grand_Canyon.jpg
Grand Canyon Sunrise


9. Pastrati pentru dvs. opiniile personale despre arta
Nu trebuie sa va placa o anumita fotografie ca sa o comentati constructiv. Daca o fotografie nu va place atat de mult incat sa o expuneti pe un perete al camerei dvs., nu inseamna ca aceea este complet lipsita de calitati. Comentati doar partile tari si pe cele slabe, tehnice si artistice, pe care le observati in conformitate cu experienta dvs., dar pastrati gusturile personale "in privat".


10. Adaptati critica dvs. experientei si priceperii fotografului
Este inutil sa reprosati fotografului lipsa sa de viziune, daca acesta nu stie cum sa instaleze corect un trepied in locatie. Este bine sa aveti in vedere un set ierarhic de nivele de cunostinte, asa cum am prezentat in imaginea de mai jos. Nu puteti critica cu aceeasi masura un incepator, la fel cum analizati lucrarile unui fotograf cu 40 ani de experienta. Facind asa, nu doar ca este incorect, este chiar absurd.


De aceea trebuie sa va ajustati criticile in concordanta cu nivelul, cunostintele si priceperea fiecarui fotograf. Scopul final al educatiei fotografului este de a crea imagini de inalta calitate, iar scopul criticii este de a estima la cel nivel de educatie se afla exponentul si ce poate face pentru a trece la un nivel urmator.


11. Explicati ceea ce dvs. credeti ca este cea mai mare problema.
Cand faceti aceasta, faceti-o intr-o maniera clara si concisa. Este imposibil sa rezolvati totul dintr-o data. O fotografie poate avea o serie de probleme, dar doar una cea mai severa. Doar una este cea care trebuie remediata imediat. De exemplu, o fotografie este neclara si intunecata, deoarece a fost fotografiata in conditii de lumina putina. Asadar explicati fotografului sa invete ce inseamna lumina buna. Cui ii pasa daca o fotografie este neclara, daca ea nu este interesanta? Calitatea luminii este mult mai importanta decat claritatea ei. Nimanui nu-i pasa de o fotografie clara a unui subiect plictisitor.


12. Punctati atat aspectele bune cat si pe cele mai putin bune dintr-o fotografie
Nu mentionati doar ce e rau intr-o fotografie. Amintiti-le si pe cele bune. Deseori, amaraciunea provocata de opinii negative, poate fi "indulcita" de cateva vorbe bune si despre ce "merge" in acea fotografie. Este usor sa faceti praf o fotografie, dar nu sunteti sergent intr-o tabara de pregatire pentru Legiunea Straina! Incercati sa protejati respectul de sine al fotografului, chiar daca pare dificil, altfel riscati sa descurajati pe cel care va solicita opinia.
Cea mai buna abordare este sa incepeti prin a sublinia punctele tari din cadru si sa continuati cu cele slabe si, neaparat! sa propuneti metode specificice pentru a le corecta.


13 Critica constructiva
Oferiti o critica constructiva! Daca gasiti ca ceva nu este in regula, oferiti si o optiune de a corecta acel ceva. Nu spuneti doar: "aceasta nu e bine", oferiti si cai de imbunatatire.
Comentariile negative sunt mai puternice decat cele pozitive si "bantuie" constiinta fotografului o perioada mai lunga de timp decat cele pozitive.
Cea mai buna cale de urmat in a diminua efectele negative ale unor comentarii negative este de a asocia sfaturi privind directii de avut in vedere si resurse de documentare, atat tehnice cat si artistice, care vor permite respectivului fotograf sa se perfectioneze si sa remedieze problemele semnalate de dvs.


14. Urmariti evolutia fotografului
Nu puteti critica in van. O prima critica este un punct de plecare. Revenind dupa diverse perioade timp cu noi critici, va permite atat dvs., sa punctati evolutii, cat si fotografului sa-si confirme progresul.


Pentru un fotograf este mult mai util sa primeasca regulat critici si sa stabileasca astfel markeri ai evolutiei sale, decat sa analizati o singura data una sau cateva din fotografiile sale si sa spuneti "asta merge, asta nu!" De aceea, de cate ori este posibil, reveniti si reevaluati imaginile realizate in diferitele etape de catre un fotograf si puteti astfel marca progresele lui.


15. Predati subiectele pe care le criticati
Oferiti fotografilor care doresc sa invete de la dvs. materiale educative, in workshop-uri, intalniri la cluburi foto sau pe alte cai, tintele pe care le urmariti cand analizati fotografiile pe care le criticati. Astfel, critica unei imagini fotografice devine ca un fel de testare a cunostintelor predate in materialele informative, de consolidare a ceea ce dvs. considerati ca e "bun" si ceea ce e "rau" in fotografie. Cladind o fundatie pentru fotografia de calitate, in opinia dvs., va ofera si motivatia criticii pe care o veti face asupra imaginilor trimise de fotografii care va urmaresc. Astfel, in loc sa fie doar o opinie, aceasta devine o implementare a tehnicii dvs. de predare.
O alta buna abordare, in opinia mea, este ca, in incheierea unei critici, sa dati exemplu o imagine realizata de un fotograf celebru si pe care o considerati ca ilustreaza punctele dvs. de vedere.


16. Nu fiti grosolan si nici ingimfat
Critica dura produce emotii negative puternice asupra fotografului si ii produce confuzie in privinta drumului de urmat pe viitor. Pe de alta parte, abordarea umoristica sau la bascalie poate fi amuzanta, dar nu ajuta. Criticarea corecta a fotografiilor cuiva il ajuta sa isi corecteze greselile, dar pastrindu-i respectul de sine. Pentru a fi utila, critica trebuie sa abordeze atat aspectele negative, dar si pe cele pozitive. Foarte putine fotografii sunt perfecte, si, la fel, putine fotografii sunt complet proaste. La fel, foarte putini fotografi sunt geniali, si, la fel, putini fotografi sunt total nepriceputi. Evitati extremele. Incercati sa oferiti o critica echilibrata, in care sa evidentiati atat aspectele pozitive, cat si pe cele negative.


GC_Rainbow.jpg
Grand Canyon Monsoons


17. Raspundeti constructiv la criticile altora
Este de mare ajutor ca fotograful criticat sa raspunda constructiv la critica altora. Intr-o alta pagina am abordat tema "cum sa raspundem constructiv la criticile altora" http://www.foto-magazin.ro/despre-fotografie_open.php?art=ftm20/archives/2011/10/sa_intelegem_critica_1.html


18. Utilizarea unei unitati de masura
Reiau acest aspect la final, deoarece il consider cel mai important. A critica fotografiile altora, fara a dispune de un sistem de unitati de masura, este ca si cand ai face teste fara o scala de evaluare. Cum sa stii ce este corect si ce este gresit, daca nu dispui de un etalon? Asadar, cum sa stabilesti ca unele aspecte sunt bune si altele mai putin bune, daca nu ai niste repere?
Asta inseamna ca trebuie sa avem o scala de evaluare, cu ajutorul careia sa putem determina o cale de evolutie de la un fotograf incepator la avansat. Din punctul meu de vedere, o astfel de scala poate fi cea ilustrata mai sus, sub forma piramidei de talente fotografice.


Photo_skills_pyramid.jpg
Piramida capacitatilor in fotografie


19. Autoevaluarea
Multi fotografi incearca sa isi evalueze singuri lucrarile lor. Personal, nu vad nimic rau in asta, cu exceptia faptului ca incercati sa va evaluati la un concurs atletic sau din oricare alt domeniu, fara sa cunoasteti performantele celorlalti competitori. Cum puteti evalua cat de repede puteti alerga, de exemplu, daca nu ati concurat impreuna? Cum puteti sustine ca sariti mai sus decat ceilalti daca cineva, un al treilea, neutru, nu va evalua performantele ambilor?


In sport exista cronometrul sau ruleta care masoara performanta fiecaruia si astfel se stabileste un clasament, In arta insa, nu exista nici cronometru, nici ruleta. Cum se masoara "performanta" artistica? Cum sa afli cat de bun sunteti in realitate?


Eu am imaginat o metoda de masura in arta. Eu aplic scala de masura, piramida ilustrata mai sus, si o utilizez atunci cand evaluez lucarile studentilor mei. De asemenea, piramida ma ajuta sa recomand cele mai eficiente cai de a progresa pe drumul fotografic; dar urmatorul pas de facut ca si calea de abordat spre progres este diferita, de la caz la caz.


Recomandarile mele, pentru un anume fotograf, pot fi asemanate cu programul de antrenament specific pentru un anume atlet. Fara un program specific pentru cineva anume, nu este posibil de a ajunge dintr-un punct, in care se afla, intr-un altul, superior, maine.


In fotografie, majoritatea fotografilor nu stiu cum sa exerseze, in afara recomandarilor generale: "fotografiati mult" sau "gasiti-va inspiratia". Nu este nevoie sa va inscrieti intr-un concurs, sau sa participati la un workshop, pentru a descoperi la ce nivel fotografic va aflati. Oricine va poate spune asta, chiar si daca nu are pregatire in domeniu. Scopul unei evaluari este de a afla cum sa progresati si sa realizati lucrarile pe care doriti sa le creati. Scopul nu este de a afla platitudini.


Unii evaluatori va vor spune ca viziunea si stilul se dezvolta in timp. Este naiv si inutil! Eu am practicat fotografia 20 ani, fara sa iau in seama ce inseamna viziune si stil in fotografie. Si, dupa 20 ani, dupa ce am cheluit multi bani si mult timp, fotografiile mele erau la fel de banale ca ale oricui altcineva. Cheltuisem mult dar nu imi dezvoltasem o viziune si un stil.


Doar dupa ce am aflat ce inseamna viziune si stil, si cum sa le dobandesc, dezvolt si rafinez, am invatat cum sa le exprim in lucrarile mele.


Dezvoltarea unui stil si a unei viziuni nu se produce accidental. Ele sunt procese constiente, care se dezvolta prin munca. De asemenea, ele impica mai multe trepte de evolutie. Interesant este ca, fotografiind mult nu face parte din acest proces. De asemenea, nici nu implica 20 ani de practica. Workshop-urile, tutorialele, cartile, etc., fac aceste procese mai rapide, invatindu-va ce este viziunea si ce este stilul, cum sa le gasiti pe ale dvs., cum sa le cultivati si cum sa le transpuneti in lucrarile dvs. in asa fel incat ele sa fie receptate de privitorii dvs. Sa spuneti ca dvs. aveti o viziune si un stil bine definit, doar ca lumea nu il intelege, e ca si cind ati spune ca sunteti bogat si faimos, cand, in realitate sunteti falit si anonim. E usor sa te lauzi, dar o cautare Google poate dovedi contrariul. Nimeni nu va crede pe vorbe pe cineva impotriva caruia faptele spun contrariul.


Iar daca publicul dvs. nu vede un stil si o viziune personala, inseamna ca acestea lipsesc. Si, daca nu vad un stil si o viziune personala, vad doar inca o serie de fotografii "dragute", pierdute printre alte milioane de fotografii "dragute" luate zilnic si uitate imediat ce au dat pagina, sau, mai probabil, au trecut la urmatoarea pagina de Facebook sau la urmatorul site web, feed twitter sau postare Fickr.


In aceasta privinta, Internetul este nemilos! Pentru a fi cunoscut, a fi remarcat, trebuie sa ne inaltam deasupra masei de fotografi care posteaza fotografii "dragute" si al caror nivel evolueaza zilnic! Cum sa evoluam? Prin dezvoltarea unei viziuni personale si a unui stil personal si sa invatam cum sa exprimam acestea in fotografiile noastre. Dobandirea unei bune tehnici fotografice este important, dar nu mai este suficent in ziua de azi.


Vestea buna este ca, dezvoltind o viziune personala si un stil personal veti deveni repede membru intr-un grup de elita. De ce? Pentru ca putini fotografi acorda importanta aestora. Pe diverse site-uri si in diferite carti de specialitate, aceste aspecte sunt rareori abordate. Majoritatea fotografilor prefera sa urmeze calea mai facila: cumpara noi echipamente si abordeaza noi tehnici. Noile tehnici si noile echipamente aduc, pe termen scurt, fotografii diferite si mesaje de apreciere din partea publicului, dar acestia se plictisesc repede, pentru ca si altii pot folosi aceleasi metode si a obtine aceleasi rezultate.


Educatia, in scopul dezvoltarii unei viziuni si a unui stil propriu este cel putin la fel de important ca achizitia de noi echipamente si de insusirea de noi tehnici. Aceasta solutie va este la indemana si, in plus, va detaseaza din curentul comun al fotografilor de imagini "dragute". Cat timp veti avea la dispozitie aceasta oportunitate de a va deosebi de ceilalti? Nu stiu. In fotografie, este important sa fi in momentul potrivit in locul potrivit. Acum este momentul si locul sa "cotiti" pe acest drum. Daca veti astepta o ocazie mai potrivita, s-ar putea ca aceasta sa dispara. In opinia mea este mai bine sa faci ceva acum, decat sa astepti si sa regreti mai tarziu. Aceasta abordare nu m-a condus niciodata la esec si, de aceea, o recomand si dvs.


20. Concluzii
Criticarea fotografiei cuiva nu este despre dvs! Este despre lucrarea lui. Scopul nu este de a va etala cunostintele dvs. de fotografie. Scopul este de a ajuta acel fotograf sa-si imbunatateasca portofoliul.
Cand comentati fotografiile altora, acordati-va timpul necesar pentru a arata cum pot fi ele imbunatatie. Oferiti solutii la problemele pe care le observati, astfel incat autorul sa poata progresa. Facind astfel, criticarea unei fotografii devine o noua metoda de a invata.


Pentru informatii suplimentare si pentru a procura CD-uri cu materialele publicate de Alain Briot, va rugam sa urmati aceste linkuri:
CD-uri: http://beautiful-landscape.com/Articles-CD.html
Workshop-uri: http://beautiful-landscape.com/Workshop-home.html
Print-uri: http://beautiful-landscape.com/Print-of-the-month-list.html


© Alain Briot
Vistancia, Arizona
September 2014


Foto-Magazin.ro
aprilie, 2015
Drepturile asupra acestei traduceri apartin
in exclusivitate Foto-Magazin.ro. Nici o portiune
din acest articol nu poate fi reprodusa fara permisiunea
expresa a redactiei - office@foto-magazin.ro

 


Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

"Moskva"
5 »

   de csr
   acum 2 zile, la ora 14:14
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 3 zile, la ora 19:29
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 5 zile, la ora 12:53
Izvorul luminii »
   de elerum
   acum 7 zile, la ora 09:34
Adobe CC »
   de Dorian
   acum 8 zile, la ora 14:14

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127229 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate