Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Ce culoare are calul meu...


In luna iulie a aparut un supliment al revistei PC-Word, intitulat premonitor: "PC-WORD Extra" si care se ocupa de camerele digitale.
Structurata in doua capitole: "Tehnologie" si "Prezentare produse", brosura incearca sa prezinte amatorilor de fotografie digitala cateva notiuni de baza si cateva produse de pe piata romaneasca de aparate digitale. Din pacate, ca multe asemenea recenzii publicate prin revistele romanesti de I.T si prezenta lucrare este impanata cu numeroase greseli, care mai mult induc confuzie decat sa lamureasca pe bietul neinitiat.

Inceputul este abrupt, chiar din prima pagina, unde fotografia obiectivului unei reputate firme de aparate fotografice este rasturnat... cu capul in jos! Este dreptul editorului sa foloseasca o fotografie dupa cum doreste, dar eu n-am inteles mesajul din rasurnarea respectivei poze... Tot in prima pagina citim despre camerele digitale "point&click". Or fi "point&shot" sau o fi vre-un hibrid camera digitala - mouse? Ceva mai jos ni se povesteste despre camerele digitale "fara comenzi manuale" iar eu m-am intrebat: dar cum declansezi cu o astfel de camera? In pagina urmatoare aflam despre camerele digitale profesionale ca au "un format compact".
Ignorind cu desavarsire vocabularul fotografic, autorul pomeneste despre "lentile separate ... de lentila principala". Pentru a nu iesi din "tipar", autorul amesteca lucrurile si cand prezinta modul de functionare al captatorului digital, despre care aflam ca se ocupa de "captarea si convertirea sarcinilor" (nu a fotonilor!). Iar codificarea informatiei de crominanta se face prin "rotirea filtrelor de culoare pe suprafata senzorului", filtre despre care aflam ca sunt de doua culori: ori verde-rosu, ori verde-albastru. Ni se arata in continuare ca cele mai folosite captatoare sunt CCD-urile, ale caror "dimensiune... poate masura intre 6 si 17 mm"; sa fie vorba despre diagonala? dar eu stiam ca diagonala variaza de la 5 la 44 mm sau chiar mai mult! Totodata aflam cu surprindere ca dimensiunea captatorului este "relativ neimportanta", dar probabil ca n-or fi auzit despre zgomotul de fond al captatoarelor de mici dimensiuni. De altminteri, autorul n-a auzit nici despre alte tipuri de captatori, cum sunt CMOS sau Foveon X3, ori poate le considera ca avind performante derizorii si le trece sub tacere...
Prezentind obiectivele camerelor digitale, autorul sustine cu aplomb ca "lentilele cu reglare manuala” (focalizare?) sunt "disponibile numai in zona camerelor profesionale", cu toate ca sunt prezentate in paginile urmatoare multe camere digitale de nivel "amator” care “permit focalizarea manuala”. Mai departe ni se prezinta zoom-ul optic ca fiind o "lentila cu distanta multifocala" si m-am gandit ca este realizata probabil dintr-un material revolutionar: sticla plastica! Tot acum aflam un dezavantaj al zoom-urilor: unul de tipul 2 x si cu focala minima de 50 mm, "va putea sa focalizeze obiecte aflate pana la maximum 100 mm distanta"! Vai, vai! Dac-ar trebui sa focalizeze pe un obiect aflat la 10 m distanta, ar trebui un zoom 200x? Oare exista asa ceva? Cred ca ceva imi scapa! Mai departe aflam ca "toate camerele digitale folosesc autofocus pentru a focaliza", desi intr-un paragraf precedent ni s-a precizat ca modelele ieftine sunt reglate pe hiperfocala.
Prezentind balansul de alb, aflam cu surprindere ca o camera inregistreaza albul si negrul, si, prin interpolare determina rosul! Iar, mai departe ni se explica debalansarea culorilor ca fiind rezultatul "difuzarii diverselor nuante de culori pe suprafata lentilei".
O definitie foarte "originala" intalnim la pagina 6: "voltajul se refera la puterea consumata de card". Cu toate ca sunt lansate pe piata de cateva luni bune, autorul n-a aflat despre CF tip II de 4 Gb, si da ca cifra de marime maxima “1 GB”.
Aratind modul de conectare al camerei digitale la calculator, ni se spune ca "tot ce trebuie sa faceti este sa cumparati un cablu USB". Am scos repede cablul de la imprimanta mea si am incercat sa-l introduc in mini-portul de la camera digitala... am constatat insa, cu tristete, ca nu am forta necesara pentru a realiza conexiunea!

De asemenea, ne spune ca nu trebuie sa instalam nici un driver pentru USB, (in ciuda faptului ca toate statisticile arata ca in Romania peste 95% din utilizatori folosesc sistemul Windows 95/98, care nu instaleaza implicit drivere de USB!). Aflam apoi cu surprindere ca modelele care folosesc portul USB 1.1 sunt din ce in ce mai rare (eu credeam ca sunt marea majoritate!).
Tot la capitolul conectica se explica de au camerele digitale iesire AV - pentru ca pot inregistra secvente video, si autorul recomanda acest tip de iesire pentru descarcarea fisierului video in PC! De asemenea, sustine ca majoritatea camerelor includ in pachet si un adaptor pentru reteaua de curent alternativ... Hm! eu, din contra, nu l-am gasit la majoritatea decat ca accesoriu optional!
In ceea ce priveste formatul fisierului de imagine, brusura ne arata doar doua: JPEG si TIFF si ne asigura ca fisierul JPEG la nivel minim de compresie este suficient chiar si pentru fotografii profesionisti! Dar atunci, de ce s-o mai fi folosind formatul RAW?
Si pentru ca totul sa se incheie apoteotic (sau apocaliptic?), autorul ne mai serveste cateva "perle": un criteriu decisiv in alegerea camerei digitale este... greutatea sa! Sau ca functia "red-eye reduction" se realizeaza prin "intarzierea timpului de expunere" iar pozele pot "aparea neclare" din cauza... pre-flash-ului! Dar si ca o "facilitate unica" este shutter-lag-ul si care este responsabil de producerea de "blur".
Intr-o caseta din paginile 4 si 5, ni se prezinta "o suita de explicatii... folositoare" (mai degraba naucitoare!). Ni se arata ca diafragma este raportul dintre distanta focala si "diametrul lentilei" (nu invers?) si ca, prin modificarea diafragmei se controleaza "uneori claritatea", uneori nu! Apoi autorul ne spune din nou, invers: “f-stop” este raportul dintre "diametrul lentilei" (eu stiam ca al irisului diafragmei) si distanta focala! Tot aici ni se vorbeste despre "viteza declansatorului" si ni se spune ca este acelasi lucru cu timpul de expunere... Sa mai intreb despre randamentul obturatorului? Sau, mai bine, sa nu mai intreb! Sau, ca distanta focala "indica gradul cu cat este marit un obiect", adica orice obiectiv - (pardon! "lentila") - produce o imagine mai mare decat subiectul? Despre redarea perspectivei in functie de distanta focala a obiectivului... nu mai comentez! S-au vazut conceptii eronate si la case mai mari!

In partea a doua a materialului, pompos intitulata "Prezentari de produse", gasim mai degraba prezentate alte… gafe: un aparat dispune de "red eye removal" (cum o face, cu sau fara anestezie?), un altul "nu permite focalizarea" (chiar asa! la ce bun? ca tot ies pozele miscate!); sau un aparat care are 3 milioane de pixeli "activi" dar obtinuti prin interpolare (?!?!), in timp ce unul de 2,1 MP activi, pierde doua sute de mii pe ici - pe colo, caci face poze la mximum 1600 x 1200 pixeli. In pagina urmatoare, aflam despre "lentile care asigura un zoom... 2x digital"! Dar asa nu-i nimic pe langa ce aflam in pagina 18: "distanta focala poate fi aleasa in una din cele trei pozitii: 1,3 m, 0,8 m si 160 - 250 mm"! De ce sa mai cheltuiti milioane pe teleobiective… Luati un aparat d'sta, cu focala de la 1,3 m la infinit! Singura dificultate ar fi... ca daca distanta focala este infinita, s-a putea sa va trebuiasca o eternitate pentru a face o poza! La pagina 20 ni se prezinta un aparat si mai bizar! Dotat cu "inteligenta artificiala", aparatul manipuleaza fotograful pentru a-i oferi "siguranta ca subiectul vizat se afla in centrul imaginii". Mai apoi suntem invatati ca, prin dispunerea in format fagure, la un SuperCCD de 2,1 MP, "parametrul pixeli efectivi are o valoare dubla fata de camerele de 2 megapixeli obisnuite".

* * *

Siderat de atatea noutati, meditam despre drumul fotografiei digitale, rasfoind absent paginile acestei revolutionare brosuri... cand... deodata, prvire-mi cade pe coperta, unde citesc: "Extra" (= in afara).

Si brusc, inteleg!

In aceasta broshura se povesteste despre orice... IN AFARA de fotografie!

 

Calin-Stefan Ragalie - sep 2003

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   ieri, la ora 21:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 2 zile, la ora 17:33
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 09:52
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 7 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 13 zile, la ora 07:24

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127149 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate