Flash

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Precum in cer, asa si pe pamant

 

Călătorie foto prin lumea ortodoxă românească

 

Albumul doamnei Cristina Nichituş Roncea oferă o imagine mai putin obisnuită a vietii ortodoxe din România. De obicei, lucrările de acest fel stăruie asupra valorii artistice a ctitoriilor - mânăstiri sau biserici de mir - din tara noastră si a comorilor de artă si cultură - icoane, obiecte de cult, manuscrise, cărti - păstrate între zidurile lor. De această dată însă, obiectivul fotografic a urmărit altceva: trăirea intru Domnul a celor care au căutat mantuirea prin desavărsire, dar si legătura lor cu lumea credinciosilor, in mijlocul cărora continuă sa trăiască.

 

precum_in_cer_01.jpg

 

Pentru a întelege mai bine crâmpeiele de viată bisercească - monastică, in primul rând -, coborârea la obârsie este necesară. Una din caracteristicile crestinismului românesc este pătrunderea si raspândirea invătăturii lui Hristos de-a lungul unei lungi perioade, de la timpurile apostolice la încheierea etnogenezei românilor. Dacă în cazul bulgarilor, ungurilor, rusilor, de pildă, cunoastem momentul când un conducător politic - tar, rege, mare cneaz - a impus crestinismul poporului său, românii apar dintru inceput ca un popor crestin. Miracol si enigmă, intocmai ca in continuitatea daco-romană, apoi română, la nord de Dunăre, in perioada migratiilor (secolele III - XIII) s-ar putea repeta. In fapt insă, difuzarea crestinismului si formarea poporului român au fost două procese concomitente, care s-au asociat în chipul cel mai strans. Crestini am fost de când am apărut ca neam.

In Evul Mediu, in lumea crestină, orice autoritate politică era, in mod obligatoriu, dublată de una religioasă; alături de voievod, cneaz, rege, stătea un prelat - episcop, mitropolit sau, la nevoie, un staret care-si dobândise o autoritate spirituală. Cand s-au intemeiat domniile românesti, voievozii au avut alături ierarhi recunoscuti de Patriarhia Ecumenică de la Constantinopole.

 

precum_in_cer_02.jpg

 

Asa cum crestinarea românilor s-a desfăsurat pe tăcute si nestiute, tot astfel, în imprejurari care răman în obscuritate, în spatiul Carpato-Dunărean, organizarea bisericeasca s-a aflat sub semnul hesihasmului (isihasmului), acel curent care, originar incă din secolele IV - V, s-a afirmat plenar in secolul al XIV-lea prin invătătura Sfantului Grigore Palama. Obiectivul lui era inăltarea, prin asceză, a omului pâna la perceperea luminii taborice, a strălucirii Mântuitorului, vădită in Schimbarea la Fată. Atingerea unei trepte atat de inalte de curătie sufleteasca si de comunicare cu Dumnezeu, pe Care "a-L vedea nu este cu putintă oamenilor", cerea o fortă spirituală capabilă să lupte cu ispitele si să găsească, prin rugăciunea neîncetată, calea spre Domnul.

Dacă, atunci, in secolele XIV - XV si chiar mai tarziu, pană la reînnoirea paisiana nu am avut clerici de rafinamentul teologic al palamistilor, în schimb, hesihastii români au devenit sihastri, pustinici, călugari retrasi in solitudine, dar gata oricând sa dea sfatul cel bun pentru zidirea spirituală sau conduită in lume. Termenul insusi de "sihastru" si, mai ales, locul ocupat de el in imaginarul popular - unde este inconjurat de respect - dă măsura legăturii puternice dintre trăirea isihastă si perceptia ei in masa credinciosilor.

 

precum_in_cer_03.jpg

 

Ajungem astfel la alta trăsătura a monahismului românesc: dialogul permanent dintre monahi si laici. Trei factori sunt de avut in vedere pentru a intelege această realitate. Mai intai, permeabilitatea socială: in imensa lor majoritate, călugarii au aceeasi origine rurală ca si masa credinciosilor. Tăranul se recunoaste in tăran, in graiul, reprezentările, obisnuintele atat ale unora, cat si ale altora. In al doilea rand, rezultat al imprejurarilor vitrege - am fost mereu "in calea raotatilor" -, numai o elită cu totul restransă a clerului avea o inaltă cultură teologică; grosul clerului călugaresc si mirean se impărtăsea din aceeasi cultură de sorginte populară ca si credinciosii care il frecventau. Dialogul devenea astfel foarte lesnicios. In sfarsit, prin stilul de viată, călugarul, supus ascultării, avea de indeplinit diverse munci fizice care, intr-o lume agrară, erau, de regulă, activităti legate de cultura pamânului si cresterea vitelor. Taranul venit la mânastire, vedea pe "parintele" lucrand la câmp sau ingrijind vitele sau stupii mânastirii, intocmai ca si el, in gospodăria lui.

Toate acestea "au spart" zidurile mânastirii si au integrat organic comunitătile călugaresti in societatea romanească. Respectul credinciosului de rând pentru omul in rasă nu-l instrăineaza in nici un chip pe cel din urmă de cel dintâai. Cleric si laic se află intr-o desavârsita unitate spirituală si mentala.

 

precum_in_cer_04.jpg

 

Aceste trăsături ale vietii bisericesti s-au păstrat nealterate din Evul Mediu până astazi. Este ceea ce explică locul eminent ocupat de Biserică in viata societatii, prestigiul de care ea se bucură, forta credintei vadită, cel mai pregnant, in marele aflux de credinciosi la sărbătorile Bisericii.

 

precum_in_cer_06.jpg

 

Imaginile doamnei Cristina Nichitus Roncea ilustrează perfect aspectele caracteristice ale trăirii ortodoxe, cu precadere in lumea monastică, infratirea, atat de firesc, intr-o religie a iubirii, intre cleric si mirean. Călugarul se roagă si munceste - ora et labora! -, iar laicul, beneficiar al ostenelilor celui dintai, il priveste cu iubire si respect.

 

precum_in_cer_05.jpg

 

Intr-o vreme cand desacralizarea, confuzia si, mai presus de toate, păcatul sunt atotputernice, fotografiile din acest album au putere reconfortantă. Doamna Cristina Nicituş Roncea a izbutit, prin arta sa, dar, mai ales, prin forta sufletului, să coboare Cerul pe pămant si să ne smulga, fie si pentru o clipă, din mizeriile cotidianului pentru a ne inalta intr-o lume purificată. Cartea de fată este, deopotrivă, o sursă de inspiratie si o chemare la impărtăsirea unor valori de esentă divină. Indiferent de optiunea celui care o va lua in mană - credincios sau ateu -, cartea ii va fi de mare folos.

 

Acad. Florin Constantiniu

Editura Compania,
Str. Tuberozelor nr. 9 Bucuresti
Tel.021.223.23.28
Editie bilingva (romana-engleza)
ISBN: 978-973-1960-91-3
www.compania.ro

Pentru comenzi, accesati aceasta pagină.

Redactia Foto-Magazin.ro
decembrie, 2011

 

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Sony pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 2 zile, la ora 12:07
Procesare prin
Lightroom »

   de csr
   acum 4 zile, la ora 21:05
Zvonuri despre
obiective »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 11:29
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 10 zile, la ora 08:30
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 11 zile, la ora 10:08

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127210 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate