Foto Pro

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  

O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Introducere in managementul fotografiei de nunta

5. Draga, astazi m-a sunat primul client!
- Si? Ce-ai facut?
- Pai mi-a spus ca cer prea scump si a inchis!
Majoritatea fotografilor vor spune ca viitorii miri nu se pricep, ca nu pun pret pe amintiri, ca sunt zgarciti, ca ce stiu ei ce e aia fotografie de calitate. Sper ca tu nu vei avea conversatia de mai sus.
Pentru ca tu nu spui pretul serviciilor tale la telefon!


O sa te scuzi acum si o sa zici ca a insistat clientul, ca nu ai putut altfel, ca era clientul grabit, ca n-avea timp... Scuze, scuze, scuze! Atunci cand raspunzi la telefon si clientul intreaba de pret ai de-a face cu doua situatii: fie clientul cumpara strict dupa pret dar nu ai de unde sa stii asta, fie clientul nu stie ce altceva sa intrebe. Musca-ti limba si nu spui pretul. Un argument este urmatorul: "Fotografia tine de suflet, lucrez cu atat de multa placere cu mirii mei incat nu-mi permit sa descriu activitatea mea printr-un pret. Va astept cu drag la birou, bem o cafea grozava si detaliem serviciile pe care le ofer. Veti avea astfel un feedback usor de folosit in comparatiile cu competitia mea". Ce obtii cu astfel de formulare? O data clientul se va dori sa faca parte si el din cercul select al "mirilor mei". Cuvintele "placere", "suflet", "cu drag", "grozava" genereaza un grad de confort si de apropiere apreciate de oricine. "Va astept la birou" inseamna profesionalism, deschidere, incredere. Ultima propozitie sugereaza lejeritate, faptul ca aveti clienti suficienti, ca sunteti deschisi in a investi timp, chiar daca finalitatea nu este cea intentionata.


Incercati urmatoarea data sa raspundeti astfel si la zecile-sutele de mailuri care incep cu: "Buna ziua, va rog sa-mi trimiteti o oferta cu serviciile dumneavoastra...". Daca trimiteti atunci o oferta, indiferent cat de bine conceputa este, clientul va compara preturi, cantitati, ore. Veti pierde sansa sa influentati exact acea parte din fiecare dintre noi care ne dirijeaza in decizii. Nu stiu exact cum se numeste dar toate reclamele bine facute si eficiente tintesc "feeling-ul". Toate celelalte tintesc pretul sau avantajele directe si vei ajunge sa concurezi dupa pret, adica o competitie in care calitatea nu mai conteaza. Ce alegere faci?


6. Ne vedem la ora 21.00 la cafeneaua Excelent din colt!
Sa presupunem ca ai citit cuvintele mele cu atentie si te-ai convins de utilitatea lor. Iar primul tau client a acceptat o intalnire. Asta inseamna deja ca l-ai convins ca merita sa cheltuiasca din timpul lui pentru tine.


Batalia este pe un sfert castigata! Iar tu propui ca loc de intalnire cafeneaua din centru. Am facut si eu greseala asta. Ajungi pe un teren al nimanui, in care toti factorii sunt impotriva ta. Sa presupunem ca vrei sa prezinti albumele tau de portofoliu, create cu migala, in care expunerea ingrijita permite sa se vada textura rochiei, in care chenarul elegant si subtire e in tonul cromatic general al imaginii. Si ajungi transpirat, carand o geanta de albume, in cafenea. E seara, fumul de tigara este dens, lumina difuza creeaza o atmosfera romantica. Dai cu disperare un comision pentru trei locuri langa lampadarul din colt. Iti suna cunoscuta situatia? Mie da, am trecut deseori prin ea. A fost o experienta benefica? Da, iti spun acum tie sa nu mai procedezi asa niciodata. Lumina nu te ajuta, poate mireasa e nefumatoare, muzica e cam tare si nepotrivita, albumele nu au loc pe masuta ingusta, totul sugereaza ca esti amator si in niciun caz nu meriti pretul mare pe care il soliciti pentru munca si talentul tau.


Solutia? Propriul tau spatiu de intalnire! Daca esti fericitul locatar al vilei parintilor, amenajeaza-ti un birou la parter. Daca nu, inchiriaza un spatiu si amenajeaza-l in consecinta (stii deja, in ton cu cartea de vizita, cu propriul site, cu portretul clientului tau). Nu iti permiti deocamdata? Inchiriaza spatiu de birouri special pentru intalniri. Nu costa enorm insa vei castiga contracte. Aici functioneaza regula: nu investesti - nu castigi.


Amenajarea spatiului tine de segmentul de piata ales si de propria viziune. Eu am ales un spatiu usor intim, fara formalisme, in care toata lumea e la acelasi nivel (iti amintesti workshop-ul la care ai participat?). Tu poti alege decoratiuni high-tech, futuriste sau cu nuante orientale. Orice ai face impresia trebuie sa fie de profesionalism nu de improvizatie.


Acum ca ai biroul tau amenajat cu atata grija trebuie sa ai grija si de tine. Investeste intr-o tinuta in ton cu profilul clientului tau. Daca el parcheaza un Rolls langa scara atunci trebuie sa fii elegant fara sa depasesti sfera de business. Daca tintesti viitori miri non-conformisti atunci poti adopta o camasa larga cu maneca intoarsa si blugi. Arata-le in permanenta ca le poti intelege asteptarile si le poti si indeplini.


Ai grija sa ai in permanenta la dispozitie cafea, ceai, racoritoare. Nu te zgarci! Ei iti sustin tie stilul de viata. Acorda-le importanta cuvenita. Cat de bine te-ai simti daca, atunci cand mergi sa platesti curentul, ai fi invitat sa stai intr-un fotoliu confortabil si ai fi servit cu o cafea grozav de buna? Nu-i asa ca ai povesti si prietenilor? Asta vrei sa faca si clientii tai. Sa povesteasca tuturor experienta minunata cu tine.


7. Am vorbit atat de mult la intalnire si as mai fi vorbit!
Ce trebuie sa spui la o intalnire? Tot ce te avantajeaza. Ce nu trebuie sa spui? Nimic din ce nu ti-ai spune tie daca ar fi sa cumperi ceva de la tine.


Prezinta-le multe imagini. Descrie-le tu ca fiind extraordinare dar nu exagera. Explica-le ce-ai gandit cand ai fotografiat, chiar daca tu nu te-ai gandit la nimic. Fii destept si impune-le o parere pentru ca, de cele mai multe ori, clientii tai nu au nici-o parere. Asta nu inseamna ca imaginile prezentate pot sa fie slabe.


Arata-te foarte interesat de nunta lor. Intreaba multe detalii: cine canta, care e restaurantul, cum au gandit aranjamentul meselor, cum si-au ales nasii etc. Asta genereaza o intimitate utila in momentul negocierii. Deja devin prieteni cu tine si le va veni greu sa te refuze, ai fost atat de dragut...


Nu uita sa-ti notezi toate detaliile. Daca veti lucra impreuna vei avea informatii care iti vor permite oricand sa te arati stapan pe situatie. Si chiar te vor ajuta sa fii stapan pe situatie.
Detaliaza serviciile tale urmarind fotografiile. Spune-le ca sesiunea trash-the-dress e inclusa in pret aratandu-le imagini. Noua ni se par notiuni elementare, dar e posibil ca ei sa nu isi reprezinte exact rezultatele unei astfel de sesiuni. Daca serviciile tale includ album de tipul "X" atunci trebuie sa le arati in acelasi timp un exemplu de album. Clientul tau nu va cumpara aproape niciodata ceva necunoscut. Si asa investeste foarte multa incredere in tine, pentru ca va cumpara fotografii pe care nu le-a vazut inca.


Nu fi grabit. Spune-i clientului tau ca ai rezervat pentru el toata dupa-amiaza. Se va simti apreciat si va tine minte asta cand ia o decizie.
Cu delicatete poti face observatii legate de ceea ce te diferentiaza pe tine de ceilalti fotografi. Dar fii elegant si nu te ridica in slavi. Intotdeauna e suspecta lauda de sine. Lasa-i pe ei sa aprecieze. Important este ca tu sa ai incredere in tine.


Alege un partener de discutie atunci cand discuti cu ambii miri. Ar trebui sa fie veriga slaba din cuplu. Deseori este mireasa, femeile fiind mai inclinate catre aprecierea frumosului decat barbatii. Dar nu este o regula. Nu ignora celalalt partener pentru ca iti va fi dusman in discutiile dintre ei doi, atunci cand parasesc biroul tau. Ce bine suna: biroul tau!


Dupa ce ai oferit toate detaliile legate de munca ta, dupa ce ai subliniat importanta pe care o acorzi nuntii lor, e momentul delicat in care pe masa trebuie sa apara un model de contract. De multe ori, cel putin in Romania, potentialii tai clienti nu sunt obisnuiti cu sume mari investite in fotografia de nunta. De aceea pregateste mai departe terenul descriind contractul. Nu-i lasa sa-l citeasca in amanunt, explica-le ca vor primi o copie pe care o pot studia acasa. Dar subliniaza ca propunerea de contract este facuta sa ii protejeze, sa elimine neintelegerile, sa fie totul clar atat pentru ei cat si pentru tine. Vei dovedi inca o data ca esti profesionist cu adevarat.


Si acum infrange-ti orice emotie si cu ochii tai in ochii "verigii slabe" din cuplu spune: "Pentru tot ce v-am spus pana acum voi nu veti plati decat XXXX lei sau euro. Mai mult decat atat, vin in sprijinul vostru cu o plata facuta esalonat: 30% la semnarea contractului pentru a rezerva data. 30% la doua zile de la nunta, pentru ca a evita momentele neplacute de la sfarsitul nuntii, cand furnizorii asteapta cu mana intinsa. Iar restul de 40% atunci cand veti primi fotografiile. Am conceput special pentru voi aceasta modalitate de plata, pentru ca intelegem cheltuielile mari legate de restaurant, de imbracaminte si celelalte pregatiri!".
Ai vazut? A sunat atat de bland, nici macar nu ai clipit, totul a parut usor iar clientul tau a suspinat insa deja face calcule cum sa stranga avansul. I-ai dovedit ca esti alaturi si ca intelegi eforturile financiare pe care le face pentru nunta.
Mai poti sa adaugi: "Contractul este o propunere. Discutam despre orice aspect. Trebuie ca voi sa fiti linistiti cu alegerea facuta iar contractul garanteaza ca veti avea serviciile pe care le-ati cautat atat de mult!". Nu-i asa ca te-am cucerit si pe tine? Si fii gata sa reformulezi anumite precizari contractuale, pentru ca e important pentru tine ca experienta clientului sa fie una placuta, nu una tensionata. Nu vrea sa folosesti imaginile lui in portofoliu? Asigura-l ca-l intelegi perfect. Vrea o reducere de pret? Uita-te in ochii lui si spune-i: "Doar pretul acesta imi permite sa lucrez la standardele pe care le-ati vazut aici. Nu cred ca imi permit sa lucrez mai putin bine decat o fac acum." Se va simti vinovat si rusinat. Daca insista, ar trebui sa ai pregatite cateva "goodies" pe care sa le adaugi la pachet gen: cununia civila in alta zi nu va presupune costuri suplimentare, aveti o sesiune trash-the-dress inclusa daca imi promiteti ca vom realiza ceva cu adevarat nemaipomenit.


Parerea mea este ca vor semna contractul cu tine.
Tu ce parere ai?


8. Astazi am nunta!
Revin la conceptul de marketing (si nu numai) denumit experienta clientului.
Munca ta de om de vanzari nu se opreste dupa ce ai semnat contractul. In ziua nuntii trebuie sa fii alaturi de clientii tai cu toata energia ta. In definitiv este interesul tau ca ei sa fie in cea mai buna forma. Ofera-le sfaturi izvorate din experienta ta anterioara. Motiveaza-i sa se simta bine. Determina-i sa-si traiasca frumos ziua nuntii. Vor tine minte asta si te vor recomanda.


La realizarea albumului, in loc sa le stavilesti adaugirile fara numar de fotografii, explica-le inainte ca albumul nuntii trebuie sa ramana elegant, ca ar fi bine sa contina un numar limitat de fotografii dar care sa spuna esenta celor intamplate. Vor alege, de cele mai multe ori, sa-ti dea dreptate. Iar tu vei avea clienti care au incredere in tine, vei avea un album elegant de prezentat altor clienti si toata lumea e fericita.


Concluzia generala a efortului de cautare a clientilor este sa ai clienti fericiti cu tine ca persoana in primul rand. Este o investitie mica intr-un mijloc de publicitate extrem de eficient. Iar satisfactia ta ca fotograf va fi mult mai mare atunci cand mirii sunt multumiti si de fotografii si de modul in care ai ales sa te raportezi la business-ul tau ca la o intreprindere de suflet.


9. Sesiunea foto preliminara (inainte de nunta)
Trebuie sa realizezi fotografie de mare calitate atunci cand tinta ta este segmentul high-end al pietei. Oricat ai fi de bun ca fotograf , ai nevoie de clientii tai in cea mai buna forma. Fara atitudine potrivita, fara expresii relaxate, efortul tau va da un randament mai mic.


Eu folosesc sesiunea foto de dinainte de nunta drept ocazia de a-mi aduce aproape mirii, de a depasi relatia client-furnizor. Totodata mirii scapa de "tracul" din fata camerei foto, se obisnuiesc cu maniera mea de a realiza fotografie, capata incredere si, lucrul cel mai important, in ziua nuntii vom fi deja prieteni.


Prefer sesiunile foto preliminare desfasurate outdoor. Clientul este mult mai relaxat, neincorsetat de spatiu si de lumina de flash utilizata deseori in interior sau studio. Totodata varietatea cadrelor poate fi mult mai mare afara. Si gradul de "natural" creste atunci cand utilizezi spatii uzuale, comune.


Iti sugerez sa discuti in amanunt despre locatiile utilizate cu mirii. Explica-le ca locatia poate sugera o anumita stare sau imprima un anumit stil: parcul - romantism, strada - dinamism, cladiri impozante - eleganta sau conservatorism, studio - fashion etc. Lasa-i sa aiba un cuvant de spus in privinta alegerilor dar ofera-le suficiente informatii sa faca o alegere care sa-i reprezinte. Fara emotii sugereaza-le sa depaseasca obisnuinta iesirii in parc.


Aproape toate miresele se vor plange de lipsa "fotogeniei". Explica-le fara sa fii amuzat ca fotogenia tine de amplasarea fetei intr-o anumita lumina, de priceperea fotografului. Subliniaza importanta atitudinii, determina-i nu fie emotionati. Tot efortul acesta va fi rasplatit in ziua nuntii printr-o colaborare fara probleme a mirilor.


Inventeaza locatii, inspira-te din lucrarile altor fotografi dar incearca sa depasesti rutina si sa inovezi ori de cate ori ai ocazia.


Nu vrei sa fotografiez locuri si cladiri cu oameni in cadru. Vrei ca fotografiile sa fie despre miri, sa-i reprezinte asa cum sunt, fara sa distorsioneze personalitati. Ar trebui sa ai ca scop infrumusetarea celor fotografiati si asta folosind lumina, background-ul, atitudinea si expresia, fara ca photoshop-ul sa faca parte din planurile tale.


Nu exista reguli, exista doar principii care pot imbunatati rezultatele tale. Ca exemplu, multe din principiile de iluminare clasica a portretului (www.montezucker.com) duc la rezultate constant mai bune. Insa punctele de vedere sunt multiple. Moda actuala propune imagini contrastante, culori nenaturale, pozitii socante. Intreaba-te ce li s-ar potrivi mirilor si lucreaza pentru ei.


Evident ca vei realiza imagini si asa cum vezi tu lucrurile, chiar daca mirii s-ar putea sa nu aprecieze rezultatele. Dar nu uita sa implinesti si asteptarile clientilor tai. Daca mergi pe ideea ca tu stii mai bine exista riscul sa pierzi potentialele recomandari din partea mirilor.


10. Sesiunea foto din cursul zilei de nunta
Am auzit deseori parerea ca fotojurnalismul la nunta reprezinta o abordare mult mai buna decat "ajustarea" in maniera portretistica a lucrurilor. Este un punct de vedere corect. La fel de corect mi se pare sa creez oportunitatile de fotografie buna decat sa astept sa se intample. Depinde de stil, de abordare.


Toti mirii incearca sa organizeze un eveniment deosebit si elegant. Isi aleg haine cu care nu se imbraca in fiecare zi. Make-up si coafura, limuzine si buchete de flori, totul sugereaza ca mirii isi doresc o zi altfel decat una obisnuita. Atunci de ce sa nu participi in acest efort de "infrumusetare"? E clar ca asta isi doresc mirii nostri.
Iar atunci cand favorizezi aparitia unor oportunitati, iar lucrurile chiar se intampla asa cum iti doresti, nu e asta naturalete?


Aduc mirii in fata unui background care ii avantajeaza, intr-o lumina care le evidentiaza trasaturile fizice bune si ii las sa se exprime. Ei discuta, se joaca, isi imagineaza scenarii iar eu fotografiez.
Rezulta foarte multe cadre din care doar unul sau doua sunt fotografiile in care expresia este foarte buna, umbrele sunt acolo unde trebuie, totul e reusit. Ce nu iti sugerez este sa fortezi lucrurile, sa indici exact o anumita postura. Mirii vor simti experienta ca pe un examen si nu-si vor aminti cu placere de sesiunea foto.


Alegerea locatiilor este influentata si de desfasuratorul evenimentului. Intotdeauna discut inainte cu mirii despre timing si locatii. Astfel nu exista ambiguitati, timp insuficient si nemultumiri ulterioare. Locatiile trebuie sa fie situate in preajma traseului acasa-biserica-restaurant, pentru a maximiza timpul acordat sesiunii foto si a minimiza timpul aferent transportului.


Iti sugerez ca deplasarile sa le faci cu masina ta personala. Nu invoca diverse cheltuieli atunci cand sunt minore. Contribuie la confortul mirilor chiar daca asta presupune costuri suplimentare.


Atunci cand alegi sa lucrezi cu lumina artificiala ar fi bine sa fii insotit de un asistent. Perceptia celorlalti despre tine se va imbunatati. Tu vei avea mai mult timp sa gandesti cadrele decat sa pozitionezi lumini, cabluri, trepiede.


Nu fi incorsetat de obisnuite, de clisee. "Joaca" de fiecare data dupa regulile create de noi clienti, de o noua locatie, de o noua atitudine. Astfel vei avea in portofoliu elemente de noutate iar mirii se vor simti tratati cu atentie.


11. Workflow, tehnici de prelucrare
Exista numeroase variante de workflow, de la imaginea capturata pana la albumul tiparit.
Cu toate ca exista si pareri diferite, consider ca formatul Raw permite acea flexibilitate necesara in fotografiere, cand timpul alocat ajustarii perfecte a expunerii poate fi folosit mai eficient in crearea acelei stari de spirit ce duce la expresii mai bune.


Raw implica fisiere mari iar corectiile de culoare/luminozitate/contrast etc sunt mai consumatoare de timp. Insa latitudinea balansului de alb si expunerii sunt esentiale in finisarea fotografiilor.


Pentru mine Adobe Lightroom reprezinta unealta software folosita in marea majoritate a lucrului cu imagini. Fiecare din fotografiile realizate este revazuta atent. Multe imagini beneficiaza de usoare reincadrari. Lightroom are instrumente de corectii locale de culoare, expunere si contrast. Astfel transferul imaginilor in Photoshop devine util doar in cazul corectiilor locale de mare finete.

 



© Daniel Chindea
danielphotography.ro
aprilie 2010
Foto-Magazin.ro


Bookmark and Share

Comentarii:

alex schmidt - 16 Apr 2010, ora 09:16
Totul este foarte frumos expus, dar, DAR am intalnit prea multi clienti care se incadreaza sub low cost.....si habar nu au pe ce lume traiesc. Degeaba vii cu idei, degeaba calitate, mai mult conteaza prezenta de flash, nu au timp sa-i aranjezi, sunt prea preocupati, totul din zbor. Fericiti cei ce au noroc de clienti pretentiosi si seriosi. Succes!

Mihai Alexe - 16 Apr 2010, ora 11:22
Felicitari Daniel pentru articol si multumim! Sunt putini fotografi profi de nunta care sa ofere gratis din experienta lor altora. Sper ca aceste articole sa fie citite atat de fotografii din categoria low si middle budget dar si de catre clientii de care spune Alex :) poate asa ii mai educam si pe ei. De fapt conteaza unde ne plasam noi ca fotografi si cu cat asimilam si punem in fapt si activitatea de marketing-vanzari, cu atat mai multi clienti vom avea. Doamne-ajuta!

Andrei Pandele - 16 Apr 2010, ora 11:32
Un articol interesant exprimat si profesional sustinut. Intr-adevar, cine nu investeste nu castiga. Mai ales daca vrea clientela celor cu posibilitati /aproape/ nelimitate. Desi nu sunt atat de sigur ca aceia aleg calitatea. Dar sunt mai sensibili la marketing agresiv. Sau cel putin junele fete care le dau tarcoale.

tatuu m. - 16 Apr 2010, ora 13:44
mama mia ! foarte adinc !! "managementul fotografiei de nunta" cit de bombastic suna! iata avem clasificari stricte ! un fotograf este de elita doar daca cere peste 2.000 de euro ! nea daniele !! fugi de aici cu vrajeala ta de 3 parale !! ia te uita unde era specialistul care sa ne dea sfaturi ! sa inteleg ca esti un "maestru" ? am vazut "maestri" , mai ales pe la tirgurile de nunti care cereau 2.000 de euro si cind ma intilneam intimplator cu ei pe la nunti prin parcuri sau la arcul de triumf sau prin discoteci (la furatul miresei) si cind le ceream sa imi arate poze acestea erau varza. si cind le ziceam de ce sint asa sub-expuse sau prost-incadrate sau total neinspirate imi ziceau ca le prelucreaza in photoshop. ce s-ar face oare "marii" nostri fotografi daca nu ar fi photoshopul (evident crackuit) ? pe ce ar mai cere ei o caruta de bani ? MI-E SILA DE "SPECIALISTII" ASTIA !! Romania nu are in acest moment un fotograf de talie internationala !! (sorry A.P.) nu are si cu asta basta. nu va mai umflati in pene unul si altul ca pe afara nu a auzit nimeni de voi. asa ca mai lasati-ma cu vrajeli din astea, sfaturi de 3 parale si clasificari dupa ureche! un fotograf cu adevarat de elita nu prea fotografiaza nunti ! cu ce sa vii de la nunti ? exista vreo fotografie romaneasca de nunta pe lumea astea care sa fi luat vreun mare premiu sau vreo recunoastere internationala! festivismul uneori grotesc, oboseala si plictiseala subiectilor, ambientul cel mai adesea banal sau chiar spre kitsch, etc etc toate astea fac pozele de nunti din Romania cel mai adesea poze comune ! ma mir totusi cum de a reusit "maestrul" sa scrie atitea pagini, sa dea atitea "sfaturi" ! ideea lui mesteru' daniel este totusi sa ii bagi pe git clientului "stilul" tau ? care stil ? are vreun fotograf roman vreun stil mai deosebit ? avem vreun fotograf de nunti in Romania care sa merite 2.000 euro exclusiv pentru talentul lui ? fugi de aici bre maestre !! fugiii !! dispari cu fitele astea !! NU. NU AVEM. de obicei preturile mari se cer in primul rind cind fotograful are 2 aparate, de virf amindoua, cind are mai multe lentile, lumini, etc cind are asistent, etc. adica cind are in spate si o investitie pe masura si poate astfel sa acopere o gama larga de situatii si de cerinte. repet preturile mari sint generate de investitiile mai mari si nicidecum de talentul fotografului. sa imi explice mie aici maestrul cum, in aceleasi conditii, toata lumea de la nunta strinsa la fotografie pe treptele bisericii de exemplu, cum va reusi fotograful de 2.000 de euro o poza UNICA si fotograful de 300 euro o poza ordinara ? in ce va consta diferenta ? hai maestre ! zi-mi si mie cum reusi sa ma trimiti la plimbare si sa rupi gura tirgului , fotografiind amindoi exact acelasi lucru! lasa-ne "maestre" te rog ! m-am saturat de atitea fite ! nici un fotograf de "elita" nu poate face poze magice cu un nikon d40 de exemplu , in aceleasi conditii alaturi de un fotograf obisnuit dar cu un d3x si care il va trimite le plimbare pe "elitistul" lu' peste. aparatura isi spune cel mai adesea cuvintul. si de ce un fotograf care are un job nu poate sa faca si fotografie de nunta ? de ce ? sau numai "maestru' " autor are voie sa faca poze de nunta pe 2.000 de euro, doar pentru ca si-a zis el ca este mare "maestru" si ca doar el poate sa faca poze de 2.000 de eruo. deranjeaza concurenta "maestre" ? si daca eu fac poze mai frumoase la jumatate de pret ? ai vreo problema ? adica un medic talentat nu poate sa faca poze mai frumoase ca tine !! aaa ? ce sigur esti ca nu poate ! haideti sa vi-o spun eu de la obraz pe aia dreapta !! cel mai adesea cei care sint numai fotografi , care au studii, cursuri, etc numai de fotografie adica cei la care asta este toata cultura si pregatirea de viata sint cel mai adesea niste oameni destul de limitati, cel mai adesea rigizi si incuiati !! am pardon !! cunosc destui ingineri, medici, economisti care fac poze de nunta mult mai reusite decit cei cu diploma si cu care este o placere sa lucrezi . oameni seriosi punctuali atenti la detalii, cu personalitate si cultura, acestia fac poze reusite pentru ca au talent. sa intelegem ca A.P. daca a fost arhitect nu ar fi trebuit sa aiba nici o sansa nu-i asa ? voi astia care dati sfaturi, plini de grandomanie ! valea de aici cu infatuarea voastra !! valea ! mai multa modestie din partea "marilor maestri" de la noi nu ar strica. mult mai multa. nici un fotograf roman sa nu ridice pretentia ca este el "buricul pamintului" si mai ales sa nu inceapa sa dea sfaturi a la "mare maestru". nu de alta dar se va acoperi repede de ridicol. tatuu

Marian Radu - 16 Apr 2010, ora 15:20
Ai imbracat produsul intr-un ambalaj foarte frumos.Bravo

Calin-Stefan Ragalie - 16 Apr 2010, ora 15:31
@ Tatuu - nu crezi ca esti prea radical? Sau asa se "poarta" in Voluntari?

Razvan Ionita - 16 Apr 2010, ora 22:05
Tatuu m Ce spui tu e super tare ;). Dar nu vad aici nici un mare maestru. Ce vad eu: Un om care incearca sa imparta din experienta lui si altora ... nu vad nicaieri un "mare maestru"... daca tu vrei sa faci poze pe 300-400 de euro e treaba ta...vei avea clienti pe masura si se pare ca nu a scris pt. tine nici macar un rand omul acesta. Sa ne intelegem: Nu ma dau, nu ma simt si nu sunt vreun mare fotograf. Ca fapt divers: Omul si a pus site-ul : http://www.danielphotography.ro/ Probabil faci poze la fel de bune sau mult mai bune ;). Sincere felicitari (spun asta fara nici o urma de ironie) ! "un fotograf cu adevarat de elita nu prea fotografiaza nunti ! cu ce sa vii de la nunti ?" Stiu si eu .. : Eu cand se termina nunta, daca m-am pus bine cu mireasa, cer niste tort si pt. acasa ca-s dependent de dulciuri. Toate bune

mircea purisimplu - 16 Apr 2010, ora 22:41
buna ziua, da-mi toporul! @tatuu m: eu iti multumesc pentru efortul de a ne infatisa temerile tale. este adevarat, un fotograf de scucces cu relatii.pile.carti de vizita si ferrari are toate sansele sa-ti ia clientul de sub nas oricand. daca tu te afli un bard nespus si ne dat "in lume". dar aici vorbim de servicii, nu despre olimpiada fotografilor. si nenea Chindea ne imaprtaseste experiente de afaceri, nu care tin de limitari tehnice, sezori, obiective, ci pur si simplu de marketing bullshit si ce ar trebui sa se afle in spatele marketjngului ca sa nu numeri esecurile unul dupa altul. D40 face sync la 1/500? e mai tare ca d3x. bineinteles ca poti fotografia o nunta cu telefonul, cu smena, sau cu d8x (e hoax). E greu ca, din punct de vedere artistic, sa rezonezi cu subiectul cand stii ca urmeaza sarmalele si atat. @Andrei Pandele: v-ati gandit vreodata sa faceti un concurs, aici, la Fotomagazin, in care castigatorul sa beneficieze de un eveniment din viata lui fotografiat de dvs.? @csr: *** poti sa tai asta, pentru ca nu are legatura cu subiectul, dar tin sa te felicit pentru ca nu renunti. cinste tie si tuturor celor care fac sa ma intorc in fiecare zi pe acest site ***

Daniel Chindea - 16 Apr 2010, ora 23:39
Titlul materialului a fost propus de domnul Calin-Stefan Ragalie. Realmente nu imi propun sa 'invat' pe nimeni nimic, sunt pareri bazate pe experienta proprie, pareri care pot fi unora de folos, altora nu. Sunt fotografi de nunta in Romania la care ma uit deseori cu luare aminte, cu invidie poate, si nu sunt din gama 2000 EURO ci castiga cu mult mai putin. De ce? Constat cu maxima placere ca in Romania sunt multi fotografi care lucreaza poate mai bine decat cele mai cunoscute nume din Australia si SUA, insa clientii nostri sunt mai putin obisnuiti cu acele costuri necesare pentru a desfasura activitatea ca un business. Nu e un business? Eu cred ca asa ar trebui privit, chiar daca pe multi dintre noi ne motiveaza mai mult pasiunea decat castigurile. Repet, materialul exprima un punct de vedere, clasificarile sunt bazate pe propriile aprecieri, nu emit pretentii de adevar absolut, m-as bucura sa existe comentarii utile pentru toata lumea. Cat despre a fi sau a nu fi 'maestru', ma abtin. Invat cat pot din toate fotografiile pe care le vad, iar suficientza e departe de mine. Insa incerc si reusesc sa solicit pentru munca mea atatia bani cati consider ca acopera cheltuielile cu un sediu, cu o masina, cu educatia constanta, cu consumabilele, cu service-ul de echipamente, cu achizitii. Si, in plus, imi propun sa traiesc o viata decenta pentru ca muncesc foarte mult pentru asta. Pentru tatuu: imi pare bine ca ai cheltuit atat de mult timp pentru comentariul tau util. Avem cu totii de invatat. Multumesc pentru aprecieri.

Ancuta T. - 17 Apr 2010, ora 08:23
Daca tinem cont de definitia managementului (tehnici si activitati aplicate in organizarea, conducerea si gestiunea unei afaceri in scopul cresterii productivitatii si a profitului), titlul acestui articol mi se pare foarte potrivit! Nici o grija, domnule Chindea, ce ne promiteti in titlu, ne detaliati in articol. Felicitari!

Ovi Dan - 17 Apr 2010, ora 12:58
Excelent articol, pe mine m-a ajutat foarte mult. Multumesc.

iulian gospodin - 17 Apr 2010, ora 13:56
Unele sfaturi, de exemplu cel cu realizarea unui sediu/birou in vila parintilor/etc face referinta la un plan tarifar diferit si nicidecum in categoria 300-500 euro la 1-2 nunti pe luna. Daca nu esti fericitul posesor al vilei parintilor(serios in realitate cine e ? dintre fotografi?) atunci realizarea unei mici sali pentru intalniri intr-o incinta costa chirie pe luna, curent etc. Fotografii care vor sa lucreze in acest domeniu si il abordeaza pentru prima oara, in lipsa experientei sunt nevoiti sa accepte nunti de 200-400 euro... ca altfel nu te ia nimeni, daca nu ai si un job sa te sustii si in care sa iti acoperi celelalte cheltuieli legate de fotografie va fi si mai greu, caci clar din ce obtii de la nunta/botez nu reusesti sa te descurci acoperind cosul zilnic cat si deplasari profesionale, echipamente/consumabile etc. Fotograful de 200-400 de euro nu are toate weekend-urile ocupate cu clienti... se poate confrunta si cu situatia de a nu avea de lucru 2-3-4 luni de zile. Deci planul elaborat mai sus face refetinta la preturile de peste 800euro, situatie in care ai garantate minim 2 evenimente pe luna(nunta). P.S. fotografia de nunta e "fotojurnalism" mai expresiv, un fotograf daca doreste sa fie artist nu isi obtine "capodoperele" din fotografia de nunta/botez TATUU.

Andrei Spirache - 17 Apr 2010, ora 14:28
Multumesc pentru articol.

adrian dobre - 17 Apr 2010, ora 19:24
foarte bun articolul, multumiri celui care nea impartasit secretele fotografiei de nunta

Cristi A. - 18 Apr 2010, ora 22:40
Doar mie mi se pare ca articolul acesta seamana cu ceva in engleza introdus in Google Translate?

Daniel Chindea - 19 Apr 2010, ora 08:52
Draga Cristi, esti atat de dragut sa indici sursa plagiatului? Chiar m-ai facut curios! La modul cel mai serios, materialul nu a fost creat decat pe baza experientelor personale ca fotograf de nunta, ca sociolog si ca om cu bun simt. Daca se aseamana cu vreun material scris pe care l-ai citit tu, te rog sa spui aici care anume. Daca nu, atunci... M-au amuzat mai mult consideratiile 'utile' ale lui tatuu decat remarca ta fara substanta.

Caius Doru - 20 Apr 2010, ora 00:31
Dupa parerea mea este un articol bun care merita citit cu atentie. Toate aprecierile mele domnului Daniel Chindea pentru faptul ca ne impartaseste din experienta personala si o face intr-un mod atat de bine sistematizat. Pentru mine este intotdeauna util sa aflu si parerile altor fotografi din bransa, sa aflu felul cum privesc si abordeaza fotografia de nunta. Consider ca oricat de bun ai fi mai sunt intotdeauna multe lucruri de invatat si nici o sursa de informare nu trebuie neglijata. Daca nu esti intr-un permanent contact cu cerintele pietii, cu munca celorlanti fotografi risti sa te plafonezi si munca ta sa fie un esec atat pentru tine cat si pentru beneficiarii directi ai ei, respectiv mirii. De aceea consider ca aceste articol merita toata atentia. Personal l-am citit cu interes. Va doresc multe realizari si toate cele bune!

Ion GEORGESCU - 23 Apr 2010, ora 10:52
Mie mi-a placut articolul. FIECARE FOTOGRAF ARE PLAJA LUI DE CLIENTI. Daca te duci la poarta la Gucci si le zici ca tu faci pozele din cataloagele lor la 1/125 din pret :), te scuipa in fata si te dau afara pe usa in 1/1000sec. De ce? pentru ca ei stiu sa aprecieze valoarea unui fotograf cu viziune. Am citit mai demult un articol despre un mare fotogtaf de nunti care a cerut o suma exorbitanta pentru a fotografia mirii. a cerut 30mii $ exact cat au costat florile de nunta. Normal, ca mirii au fost socati cand au auzit pretul, dar omul le-a spus: "daca va permiteti sa dati 30mii $ pe niste flori pe care le aruncati a doua zi, atunci de ce vi se pare mult ca eu va ofer fotografii de care va veti bucura o viata intreaga?" o zi buna

Vnin A - 23 Apr 2010, ora 10:55
Felicitari pentru articol!

Mr. G - 27 Apr 2010, ora 14:44
Daniel, cum se face ca tocmai tu aveai pe un pliant de acum un an si ceva o fraza de genul "cel mai bun fotograf de nunta din Romania"...poate nu este exact ce scria, dar se cam contrazice cu afirmatia ta din articol in care spui : "Aminteste-ti ultima reclama la Audi care spunea: "Audi este cea mai buna masina!". Eu nu mi-o amintesc. In schimb stiu ca reclama la Audi imi inspira incredere, fiabilitate, business, eleganta. Nu-ti fa reclama cu caracteristicile intrinseci ale muncii tale." Crezi ca a afisa o imagine falsa in fata clientilor tai este un lucru bun? (ma refer la "imprumuta masina prietenilor, etc")? Am eu o senzatie sau la tine pe site am vazut ca dadeai o super reducere de 30% pentru nuntile din mai si iunie? Este ceva corect fata de clientii ce au contractat la pretul intreg? Este o practica buna asta, sa oferi asa reduceri masive ca fotograf de nunta? Eu din ce-am citit n-ar prea fi, dar tu poate ne luminezi asupra acestei abordari. Esti foarte bun la dat sfaturi, nu zic nu, pacat ca unele dintre acestea suna bine doar pe hartie si nu se prea reflecta in realitate. Cum spui tu unui client din alta tara sa vina la tine la birou o cafea? Sunt destui care lucreaza pe afara si isi fac nunta in tara. Poate unii nu au timp de baut cafele cu toti fotografii si poate ca unii stiu ce inseamna fotografia de calitate si nu au o problema in a sti preturile dinainte. A nu spune nici macar un pret de pornire inainte de a avea o intalnire nu inseamna ca vei avea neaparat succes. La fel de bine poti sa gonesti niste potentiali clienti pentru ca nu vor sa vina la discutii fara sa aiba niste informatii preliminare, printre ele chiar si preturile. Uita-te si tu pe site-urile celor de afara si vezi ca sunt destui care pun “preturile incep de la...”. Asa ca sunt sceptic in privinta asta. Ar mai fi multe de comentat ca e lung articolul si plin de teorii mai mult sau mai putin realiste, dar nu mai insist. Sunt si cateva idei bune si aplicabile acolo, dar din pacate sunt acoperite de multimea de vorbe mari (sloganistice as zice) dar lipsite de substanta. Apreciez efortul tau de a scrie un articol asa de amplu, insa cred ca nu i-ar strica si o doza serioasa de realism.

Daniel Chindea - 28 Apr 2010, ora 15:28
Mr G, apreciez atentia cu care ai citit cuvintele scrise de mine. Toate observatiile tale sunt la obiect si iti multumesc. Fraza de care pomeneai a disparut de ceva vreme. Era o greseala din punctul meu de vedere. Super reducerea a fost aplicata pentru a castiga clienti pentru 1 week-end din mai si unul din iunie, zile care ramasesera neocupate. Stiu, nu e fair fata de clientii care au contractat deja si nu e o practica buna. Tin mortis la intalnirea fata in fata cu clientii atunci cand ea este posibila. Evident ca nu se aplica acest lucru in cazul in care ar fi imposibila sau foarte scumpa o astfel de intalnire. Eu consider in continuare ca am mult mai multe argumente intr-o intalnire directa decat scriind mailuri din care clientul oricum nu citeste decat ce-l intereseaza. Tot articolul este scris cu sufletul, fara insa a avea pretentia de adevar. Pur si simplu este modul in care eu vad lucrurile si in care mie imi merge bine ca fotograf de nunta. Nu-mi amintesc sa fie existat vreo reteta valabila in 100% din cazuri care sa conduca la un business reusit. Dar exista pareri si pareri, iar fiecare este liber, asa cum procedezi si tu, sa extraga din spusele altora doar ce considera a fi util si cu valoare de adevar. Multumesc. Aaah, si ce dragut ar fi sa si stiu numele unora, altora. Altfel Mr. G suna excelent.

Calin-Stefan Ragalie - 30 Apr 2010, ora 07:25
Un comentariu nu a fost aprobat deoarece comitea atacuri la persoana in loc de opinii despre articol.

serghei stupkin - 01 May 2010, ora 21:25
foarte interesant articolul, autorul vrea sa ne descrie situatia ideala in care trebuie sa contractezi si sa realizezi aceasta activitate. Daca nu reusesti sa ai birou ce faci? te lasi de "sportul" asta? NU, asa ma gandeam si eu!

Paul Pacurar - 04 May 2010, ora 13:02
Nimic nu e perfect. Nici acest articol. Dar este plin de idei utile, cel puitin unora si in anumite situatii. Domeniul fotografiei de nunta nu este numai un domeniu. Sunt de fapt mai multe. Este marketing, este arta, este jurnalism, organizare de eveniment, socializare, si ziceti ce va mai vine in minte... De aceea fiecare trebuie sa priveasca din perspectiva lui si sa ia ce ii este util. Multumim mult pentru postare.

Vali Goaga - 07 May 2010, ora 12:20
Dle. Daniel Chindea te felicit pentru acest articol bine scris si gandit. Succes,Vali.

Tiberiu D - 09 May 2010, ora 01:21
Mie mi-a placut articolul. Lucrez in marketing si ce e scris in articol e perfect adevarat, si pentru unii chiar de urmat.

nea marin - 10 May 2010, ora 17:38
articol util pentru mine - ca ma gandesc sa ma fac fotograf de nuntzi & botezuri, matematica a ajuns prea grea pentru mine la frageda varsta de 54 de ani. Shi daca pot face o nunta de 400 de euro *pe saptamana*, "m-am scos".

dan florea - 20 May 2010, ora 21:09
sunt multe comentarii pro si contra, dar esential in arta fotografica este talentul de a surprinde orce eveniment la momentul optim pentru o imagine cit mai reprezentativa . parte financiara, numai in euro e o problema de interpretare.

cosmin r. - 27 May 2010, ora 11:53
femeia pua la locul ei :D http://www.danielphotography.ro/images/wordpress/uploads/2010/05/IMG_7763-Edit-copy.jpg Ma rog, imi plac 99% din pozele de pe site-ul lui Daniel :) 300-500 de euro low budget? Banuiesc ca in Bucuresti aveti preturi mai mari decat in restul tarii... Ce mi-a scapat la inceputul articolului este warningul ca te vei adresa (in continuare) doar fotografului super high end, cu vila, birou si secretara. Ce nu mi-a placut e ca ai lasat sa se creada ca restul lumii (low/midle...) traieste degeaba pe pamant.

Ioana Ana - 02 Jun 2010, ora 12:20
De acord, fotografia de nunta e in primul rand o afacere. Dar nu sunt deloc de acord cu clasificarea de la inceputul articolului. Vasazica nivelul de educatie al clientului creste pe masura ce dispune de mai multi bani pentru a plati fotograful. Serios ?! Cum ati dedus asta, sunt observatii proprii sau se bazeaza pe vreun studiu de marketing? In rest, da, ati punctat chestiuni de bun simt, care fac diferenta intre un "pozar" de nunti si un fotograf cu pretentii de profesionist. Cel putin in ceea ce priveste maniera in care isi face treaba. Calitatea imaginilor e alta poveste, care nu tine neaparat de sediu, secretara, album adus din Australia, etc.

tatuu m. - 08 Jun 2010, ora 00:08
si autorul a lasat-o mai moale si spectatorii sau plictisit. in ceea ce priveste calitatea imaginilor realizate de "maestru" - sorry !! deplorabile poze. parerea mea. ma asteptam dupa atita gargara sa vad ceva minuni. da de unde !!! deplorabil !! in fine !! c'est la vie !! de unii e numai gura. si nimic mai mult. si un pic pe linga subiect. interesant cum nenea a.p. dintr-un inversunat si infocat aparator al lui base nu mai scoate de ceva vreme nici un cuvint. se cam dus culoarea portocalie a acestui site. nimic nu mai glasuieste a.p. pe linie politica . ai bre nea pandelica !! cum pici ? la 25 % sau la 15 % ? ca pina mai ieri mureai in fundul lui base . fii corect, fii ferm si cu aceeasi coloana vertebrala cu care infierezi una si alta mai lauda-l si acum pe marinar !! aaa ? ia sa vedem !!! mai ai ce sa lauzi ?!! un sfat pentru a.p. lasa bre politica si zi mai departe despre fotografie . macar aici te pricepi. la politica insa nu.

Ancuta T. - 09 Jun 2010, ora 10:26
@tatuu m: sunteti sigur ca nu ati gresit pagina?!?

tatuu m. - 10 Jun 2010, ora 00:07
da. foarte sigur. am fost pe site-ul "maestrului" cel atit de plin de sfaturi. deplorabil. de unii e numai gura. atit. iar vis-a-vis de a.p. sper sa nu mai recidiveze in a lauda portocaliul desantat si lacom. sincer va spun: ma doare sufletul sa vad atita durere in inimile a milioane de oameni. portocalii au furat foarte repede cit altii in zeci de ani si acum pun tot pe cei amariti sa plateasca. nu imi vine sa cred ce se intimpla . refuz sa cred ca e adevarat si ni se intimpla noua, romanilor. asa ca A.P. , opreste-te !!! sa nu mai aud ca ii mai lauzi vreodata pe hotii astia de acum . vorbeste de fotografie , de avioane, de ce mai vrei tu, dar nu mai vorbi despre ce nu te pricepi si nu intelegi. eu stiu ca ai un suflet mare , poate chiar de copil, stiu si inteleg de ce nu poti sa te desparti nici o clipa de aparatul de fotografiat. la fel sint si eu. ca si tine o viata intreaga, am si eu o alta meserie de baza decit cea de fotograf dar nu pot trai fara fotografie. A.P. !! ce lasi in urma este extrem de valoros si nici unul din "maestrii" care in prezent dau lectii cu toptanul nu te ajung in meserie dar te rog, opreste-te in a mai lauda portocalii. sper ca acum intelegi ca sint la fel ca ceilalti , dar mai versati, mai avari si mai fara de suflet. vorbeste despre ceea ce stii, despre lucrurile de care te-ai lovit in fotografie si nu le-ai inteles pe deplin, spune-ne ce vrei tu, dar, te rog, numai despre fotografie. am atita de multa sila in mine si imi este atit de mila de amaritii batjocoriti incit daca mai vad si pe site-ul acesta de FOTOGRAFIE vreo lauda la adresa japitelor de la putere crede-ma ca nu o sa mai calc pe aici. vorbiti despre poze, despre viata amarita de azi si nu sub impulsul unor pusee de moment , vrajiti de un mascarici chiombaliu si demagog care , strigind HOTII!! de fapt ne-a furat si batjocorit de zeci de ori mai mult decit cei pe care ii acuza. stiu ca este blogul tau dar NOI sintem cititorii tai. respecta te rog suferinta si dezgustul nostru si nu mai picura te rog si tu inca un strop de amaraciune. stop.

horatiu c. - 14 Jun 2010, ora 10:05
felicitari pt comentarii tatuu m. trebuie sa mai fie si altii ca si tine.nu ar fi rau sa tinem legatura

Dacian Voiculescu - 22 Jun 2010, ora 21:39
Domnule "tatuu m."am dat din intimplare peste articolul domnului Dan,un articol interesant de altfelsi cu invataminte bune.Dar, referitor la comentariul Dumneavoastra ,daca v-asi da o unealta a unui scluptor ati fi in stare sa scluptati o opera de arta?.Va spun eu ca nu.Degeabai ai aparatul de fotografiat daca nu ai ideea, nu ai creatia si talentul.Astea se platesc ,nu cate aparate ai sau cate obiective. Acestea sunt uneltele cu care lucrezi,tu trebuie doar sa ai talent .Imi pare rau dar nu stiti nimic despre fotografie.

Dacian Voiculescu - 22 Jun 2010, ora 21:49
Am uitat sa precizez ca sunt din Craiova si cunosc toti fotografi de nunti din oras.Cu acelasi lucru ma ocup si eu.Dar cea ce vroiam sa spun este ca sa umplut orasul de fotografi,uni care au bani mai multi au investit in aparatura scumpa ,alti cat ia tinut buzunarul.Dar important este ca toti fotografiaza la fel:aceleasi locatii,aceiasi banca,acelasi pom etc.Domnilor asta nu este fotografie de nunta.

Cristi Mihaila - 26 Jun 2010, ora 10:53
Foarte bun articolul. Priviti-l ca pe un bun curs de vanzari/marketing. Chiar daca esti un bun fotograf, daca nu stii sa te vinzi, vei ramane mereu in acel stadiu de inceput/amatoristic si nu vei reusi sa-ti cresti afacerea! PS. Mereu se gasesc pacalici care doresc moartea caprei vecinului; trebuiesc ignorati, fara a le aduce argumente inutile lor.

Zagura Nic. - 04 Jul 2010, ora 18:21
Am citit atat articolul cat si comentariile pana la aceasta data. Concluzia? Articolul este bun. Si este bun tocmai pentru simplul motiv ca a dat nastere la controverse. Sincere felicitari autorului.

Florinel Busuioc - 07 Jul 2010, ora 11:52
M-a impresionat un fotograf care avea in mana mai multe foi A4 cu poze de la nuntile precedente, astfel castiga mult timp cu aranjatul mirilor, doar le indica pozitia in care sa stea si apasa pe buton. A mai tras vreo 5 poze cu familia si in 15 minute a terminat sesiunea foto!

E-nigma non-maestru - 02 Aug 2010, ora 16:12
Am citit articolul si apreciez faptul ca autorul si-a sacrificat timpul sa impartaseasca si altora idei. Unele puncte sunt discutabile, contextele sunt variate si aplicabilitatea depinde de ele, dar faptul ca cineva incearca sa te invete ceva merita tot respectul! Comentariile lui tabuu sunt tipice poporului nostru: hai sa dam cu mizerie in cine trece, doar-doar ne mai creste self-esteem-ul. La orice prestator de servicii sunt 2 componente: serviciul efectiv si conducerea afacerii, lucruri total diferite. Cineva poate fi foarte bun meserias si pierde la promovare, altcineva e un talent in marketing, dar rezultatele dezamagesc (si aici putem extinde, sunt si clienti total afoni care sunt nemultumiti din start de orice, poate-poate li se cere mai putin). Nu D3-ul, secretara sau asistentul fac poza, ci creativitatea si mana fotografului, dar produsul finit e doar o parte dintr-un proces. Ca sa ajungi sa ai cui sa prestezi, trebuie atrasi clientii si motivati sa revina.. Evident ca ideal ar fi sa ai secretara (buna :D) care sa preia clientii, sa te duca in locatie cu masina, sa-ti tina luminile, sa aranjeze lumea cand tu tragi, eventual sa stie si nitel PS. Dar biroul (stil oriental sau nu), 2 aparate performante+ obiectivele aferente, albume filigran si imprimarea supravegheata personal costa! Iar marea majoritate a clientilor, mai ales in criza, vor poze, film si album totul cu 300 euro maxim. Cineva comenta ca "bani multi nu implica mai multa cunoastere", absolut adevarat! Nu e mai educat Iri sau eu stiu ce panarama gurista (m-ai parasiiiiit etc) ori alergatoare de basica umflata (fie si la Inter sau Real) decat un cuplu de tineri profi, care au mancat albume de arta, estetica si cultura imaginii pe paine, dar au salarii de 200 euro/luna fiecare.. si abia isi permit sa dea 2k in total pe nunta, cu sprijinul parintilor, dar vor niste amintiri decente. Nici pomeneala! Ca vedeta lu' peste de pe sticla vrea un fotograf celebru, fitos si scump (altfel ce-ar mai scrie despre nunta ei tabloidele?!) e evident, insa ar face diferenta intre o poza de-a mea si una de-a lui Ragalie sau Daniel doar daca eu nu i-as face mutra aia de plastic lucios care le innebuneste pe toate.. insa un interior luxos, o cafea buna si o discutie amicala, purtata finut, o pot convinge! Argumentele autorului sunt foarte bune..

E-nigma non-maestru - 02 Aug 2010, ora 16:20
La clasa low, nici clientii n-au timp de vizite si aleg strict dupa pret, nici fotograful n-are rost sa investeasca in sediu si tratatie.. Daca te duci sa-ti cumperi Rolls, vei putea merge sa vezi cum se construieste masina ta, daca vrei pizza, ajunge un telefon. Ideal ar fi ca rezultatul final sa confirme imaginea construita cu grija de fotograf, de la visit card la birou, tot ce tine de branding. Dar cum multi nu cunosc, daca le-a placut experienta cu fotograful, il recomanda, evalueaza mai mult impresia artistica decat caitatea executiei.

Ronin Adair - 08 Aug 2010, ora 15:17
Interesant, cam prea mult lirism, dar oarecum adevarat... Locatia cea mai buna e la domiciliul clientilor, nu la biroul tau. 1. ei vad ca sunt importanti si faci un efort gratuit pentru a te deplasa si a le economisi timpul 2. nu se pune problema prezentarii de portofoliu in era laptopului/internetului... iar un album cu 100 de poze nu are 5 kg sa nu il poata cara, oricum, masina...

AUREL RAPA - 25 Aug 2010, ora 01:42
UN MARE FOTOGRAF E ACELA CARE IMPARTASESTE SI AJUTA PE CEI NEPRICEPUTI .VA MULTUMESC SI VA DEDIC MENTIUNEA MEA IPA DE ANUL ACESTA LA SECTIUNIA NON PRO WEDDING

Chiru Alex. - 30 Apr 2011, ora 00:15
In primul rand, felicitari pentru articol ! Cred ca inainte de toate trebuie sa apreciem ca cineva a fost dispus sa impartaseasca cate ceva din experienta sa, cu bune si cu rele, indicand punctele slabe sau capcanele cu care te poti intalni la un moment dat. Nu fac bani din fotografie, dar toata lumea stie ca fotografia de eveniment (sau indiferent cum o numim noi) este o zona foarte delicata si tine foarte mult si de educatia consumatorului si asta tocmai ca se adreseaza "publicului larg" si nu unui anumit segment. Tocmai de aceea s-au explicat mai multe variante de abordare, ceea ce este un lucru foarte bun. Autorul articolului a indicat metode de abordare a potentialilor clienti, menite sa ajute la incheierea unui contract, la executarea lui, dar mai ales la perioada de dupa, care te ajuta sa reusesti in domeniu. Una peste alta, cred ca ar trebui sa multumim autorului pentru acest articol si fiecare poate alege ceea ce crede ca este bun pentru sine sau il caracterizeaza... Probabil aici este cheia succesului !

Mihai Zaharia - 04 May 2011, ora 15:32
Foarte bun materialul, Daniel. Multumim ca ne-ai impartasit toate aceste ganduri, venite din experienta ta de fotograf de nunti. Acum sigur ca fiecare dintre noi poate sa nu fie de acord cu unele dintre ideile expuse, la urma urmei fiecare isi conduce business-ul in mod propriu. Dar meritul tau de a ne impartasi din propria ta experienta ramane de necontestat. Pana la urma textul tau este un workshop oferit gratuit si ar trebui ca toti colegii de breasla sa aprecieze acest gest, pe care nu multi ar fi dispusi sa il faca.

Gabriel M - 10 May 2011, ora 20:28
Dupa cum spunea regretatul Cristi Paturca: "Mai bine mort, decat comunist" ... Aici ar merge: mai bine sarac, decat "fotograf" la nunti, botezuri si alte asemenea intruniri. Promit sa urmaresc cu interes dezbaterile acustui articol.

paula rog - 21 Nov 2011, ora 21:16
Bravo pentru cel care a postat acest material! Cat despre ceilalti, cei care critica acest articol si spun ca e mult 2000 euro, am vazut destule lucrari ale profesionistilor si pentru a realiza asemenea fotografii iti trebuie aparatura serioasa, un spatiu pentru birou si studio, ca sa nu mai vorbim de faptul ca iti ocupa tot timpul! toti au pretentia ca fotografiile sa fie extraordinare dar daca se poate sa nu dea mai mult de 500 euro! De ce? eu zic ca aici intervine pretuirea momentului dar la noi in tara nunta este o afacere, nicidecum unul din cele mai frumoase momente din viata unei persoane! cine pretuieste cu adevarat momentul acesta pretuieste si amintirea pe care o vindem! poate in viitor se va schimba mentalitatea romanului, dar pana atunci, fotografia de nunta greu poate deveni un bussines la noi in tara. eu, personal, incerc sa devin un fotograf profesionist, citesc, invat si practic!

Mishoo M. - 07 Feb 2012, ora 04:07
Multumim pentru sfaturile (in mare parte) utile. Totusi, la partea cu biroul, secretara si contrctul m-ai pierdut... Incerati voi sa-i spuneti unui client, pe praful asta, ca trebuie sa plateasca xxxEuro + 24%TVA. Apoi va rog sa postati aici, @Mishoo, cum s-a terminat toata povestea. Am vazut gramezi de oferte de fotografie de nunta care, in functie de pachetul platit, promiteau 400/600/800/1000+ imagini. Wow! Asta e tara in care traim. Nu conteaza ca faci 100 de fotografii superbe, clientii se vor duce la cei cu 1000+ poze/nunta. A cui este vina? In goana dupa clienti, multi "fotografi" au crescut standardul prin numarul de poze! Iata cum sunt "educati" clientii chiar de catre cei care au puterea sa-i educe...

andronic adrian - 20 Jan 2013, ora 11:06
E inutil sa te vinzi ieftin, ce ai scris mai sus cred ca e la misto. Vor, bine, nu vor sa faca cu sapuniere.

Alex Mihai - 25 Mar 2013, ora 11:42
Un articol de nota 10, complet si foarte util! E foarte interesant sa te analizezi si sa-ti dai seama ca unele abordari ale tale sunt gresite. Eu am avut de invatat destule din articolul de mai sus. Multumesc!

fotograf nunta - 29 Jun 2013, ora 09:12
Un articol ce merita citit si re citit.

cristina budu - 20 Aug 2013, ora 23:43
articolul este foarte frumos, dl chindea se promoveaza foarte inteligent si discret. eu inca mai am un cui imprtriva domniei sale de vreo 3 ani. motivul cuiului sunt pozele mele de nunta, la care nu ma pot uita. poate sa spuna ce doreste, insa noi am renuntat la mai bine de jumatate din sedintele incluse in pachetul initial, fara nicio reducere din suma deja obscena (lucru pe care l-am aflat si eu ulterior, cand am trecut de disperarea mireseasca cum ca fotografii buni sunt rari ca florile de colt). este un fotograf siret, priceput, insa nici pe departe exceptional. asa ca ar trebui sa aiba un mare disclaimer. un fotograf scump si talentat la comunicare nu e neaparat si bun, si nu intotdeauna o cantitate mai mica de poze inseamna ca fotograful s-a straduit. daca sunt 100 de imagini superbe, dl Mishoo, clientul isi va da seama. eu as fi dat orice sa am 100 de poze superbe din 470. recunosc ca am vreo 5 poze bune, insa niciuna cu mine si sotul meu.

fotograf nunta - 31 Aug 2013, ora 16:58
Articolul este excelent scris si arata munca din back office-ul unui fotograf de nunta

daniel chindea - 22 Oct 2013, ora 10:18
Buna Cristina Budu, iti multumesc pentru comentariu, un amic mi l-a semnalat. Și recunosc puțin jenat că nu-mi amintesc să fi lucrat împreună. Dacă s-a întâmplat, evident că îmi asum insuccesul din punctul tău de vedere și imi doresc să fi fost happy cu imaginile. Există cumva șansa să fi lucrat cu Daniel Chindea din Baia Mare? Mi s-a întâmplat frecvent să fim confundați, avand același nume și fiind amândoi fotografi de nuntă. Site-ul dânsului este danielchindea.ro, al meu este http://www.danielphotography.ro. Ce părere ai Cristina?

foto degeaba - 22 Feb 2014, ora 11:00
Articolul e bun insa e prea visator. Am cerut sa zicem un 550 Euro si li s-a parut mare pretul. Evident nu am scazut, nu ma intereseaza in ce buget se incadreaza ei. Nu fac asta nici din pasiune nici din nevoie, o fac ca ma simt bine in momentul in care apas pe butonul de declansare. Referitor la locatia in care ne vedem cu clientul, ora 21.00, biroul de la vila parintilor: astea-s filme nu sunt realitati cotidiene. Cat despre abureala de care vorbeati referitoare la pret, sincer acum dvs. daca intrebati cat costa o paine si va spune vanzatoarea ca e din aur si va abureste si va suceste si va convinge totusi sa o luati dar cand auziti pretul va tremura genunchii, cum reactionati? Nu sunteti un pic dezamagit? Nu mai bine sa fim scurti si la obiect? Credeti ca la oamenii de rand care dau chiar si mia de euro pe o sesiune foto conteaza profunzimea de camp? Cred ca sub 15% stiu ce e aia o fotografie. In rest, povestea in sine e minunata.

Mihut Savu - 07 Mar 2015, ora 04:39
Dupa mai multe intalniri la care nu am comunicat pretul in prealabil si la care mi s-a spus ca depasesc cu mult bugetul lor pentru fotografia de nunta, chiar daca preturile mele nu sunt deloc ridicate, eu personal am ajuns sa imi doresc sa le spun pretul dinainte ca sa nu imi irosesc cateva ore cu intalnirea respectiva, socotind inclusiv drumul.

Zamfir Teodora - 12 Apr 2016, ora 13:49
Super articol!Multumesc!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Kodak - ce
urmeaza? »

   de Avram
   azi, la ora 21:12
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 20:44
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 3 zile, la ora 07:14
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 11:24
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 7 zile, la ora 20:08

Pana acum, cei 8617 de utilizatori au scris 127280 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate