Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

OBIECTIVELE CAMERELOR DIGITALE

articol sponsorizat de MGT Educational

www.mgt.ro/index.php
unic distribuitor oficial al Olympus in Romania

Superangularul si retrofocala

Un superangular este - prin definitie - un obiectiv cu focala mai scurta decat normala (sub 2/3 din diagonala formatului). Scurtarea focalei asigura un unghi de camp mai mare, dar, in acelasi timp, lentila posterioara a obiectivului se apropie de mediul fotosensibil (film sau captor digital) - pentru focale foarte scurte, aceasta este foarte aproape de obturator. In cazul aparatelor cu vizare reflex (SLR) aceasta ar duce la blocarea oglinzii, asa incat s-au cautat alte formule si au luat nastere obiectivele superangulare denumite "retrofocale". Aceste obiective, total asimetrice, sunt formate dintr-un grup anterior - menisc divergent - ce asigura un unghi de camp mare, si un bloc posterior (de fapt un obiectiv derivat din Tessar, in primele variante). In acest fel se asigura distanta necesara dintre lentila posterioara si film, necesara cursei oglinzii SLR-urilor. Dar, ca peste tot, exista avantaje - unghi mare de camp si vignetare redusa - dar si dezavantaje: renuntarea la schema simetrica aduce distorsiuni mari. Reducerea distorsiunilor sta mereu in atentia proiectantilor, care propun scheme tot mai complexe de superangulare.

Schema unui superangular modern:
un grup anterior divergent si unul posterior convergent,
cu scopul de a permite bascularea oglinzii SRL-urilor.

Teleobiectivele "scurtate"

La polul opus se afla teleobiectivele... Cele cu focala mare, prezinta dezavantajul lungimii montajului: un teleobiectiv de 400 mm are aproximativ 350 mm in lungime, restul fiind distanta de la montura la film/captor digital. Inspirati din contructia retrofocalelor, proiectantii au procedat in acest caz invers: au creat un obiectiv cu focala mai scurta, in spatele caruia au asezat un grup divergent, permitind astfel obtinerea unui obiectiv cu focala de aproape doua ori mai mare decat dimensiunea sa fizica. Acelasi principiu este folosit si in cazul multiplicatorilor de focala: intre un obiectiv de - sa zicem f = 200 mm si lungime de cca 150 mm - si aparat, se interpune un grup divergent de 2x - de exemplu Canon Extender EF X2 II (care masoara 58 mm) si se obtine un "teleobiectiv" cu focala de 400 mm si lungimea de putin peste 200 mm!


Schema unui teleobiectiv modern:
un grup anterior convergent si unul posterior divergent cu
scopul de a scurta lungimea fizica a obiectivului.


Cercul de acoperire al formatului

Cercul (maxim) de imagine clara reprezinta zona in care imaginea intruneste calitatile necesare pentru a fi utilizabila. Dimensiunea cercului este limitata de curbura de camp si de vignetare. Pe suprafata - plana - a captorului digital se proiecteaza o imagine care ar fi perfecta daca s-ar proiecta pe o calota sferica, si deci trebuie acceptat un compromis.


In mod teoretic, obiectivul trebuie sa proiecteze o
imagine perfecta intr-un cerc in care se inscrie formatul
aparatului fotografic


Vignetarea optica (a nu se confunda cu vignetarea mecanica obstructia luminii la colturi, data de utilizarea unui parasolar inadecvat sau a unor filtre cu montura prea groasa!) este un fenomen optic ce consta din intunecarea treptata de la centru spre periferie a imaginii proiectate si se exprima in indici de expunere. (pentru tocilari: vignetarea este proportionala cu patratul cosinusului semi-unghiului de camp - adica pentru un menisc convergent de 35 mm cu unghi de camp de aproximativ 60 de grade, daca se ia zona centrala drept etalon = 100%, la periferie rezulta aprox. 50% adica -1 E.I. ceea ce este inacceptabil!).

Acoperirea perfecta a formatului negativului implica anumite diametre ale lentilelor componente, diametre proportionale cu deschiderea maxima a diafragmei. Dar producerea unor lentile de asemenea dimensiuni ar fi scumpa iar obiectivul rezultat ar fi foarte voluminos. Deoarece fenomenul este de mica amploare si este sesizabil doar in conditii particulare, in productia de serie se accepta compromisul de a fabrica obiective cu un procentaj mic de pierdere de luminozitate la periferie, dar cu un pret acceptabil pentru utilizatori. Trebuie mentionat ca acest defect se remediaza prin diafragmare.



Vignetare mecanica produsa de utilizarea unui filtru cu motura prea groasa.

Un filtru cu motura prea groasa obstructioneaza in mod evident si in procentaj important lumina transmisa, in timp de vignetarea optica are o gradare mai lina.


Intunecarea marcata a colturilor cadrului prin fenomenul de "light falloff"

Constructia retrofocala a superangularelor, cu lentila lor frontala foarte mare, rezolva bine aceasta problema. Pentru a putea acoperi satisfacator intreaga suprafata pentru care a fost proiectat, orice obiectiv sacrifica putin din puterea de rezolutie din centrul imaginii, fapt impus de utilizarea unei lentile frontale mai mari deci cu aberatii mai pronuntate.

Unii producatori de aparate DSLR cu obiective interschimbabile au recurs la solutia "ieftina" de a re-utiliza pe un format mai mic (captorul de la Canon D60/10D/300D, de exemplu, are diagonala de cca 27 mm fata de formatul 24x36 cu diagonala de 44 mm), obiectivele destinate formatului 135. Din cele prezentate mai sus reiese de ce obiectivele de calitate buna, proiectate pentru aparatele argentice dau adesea pe digitale rezultate mediocre. Iata de ce Olympus a proiectat un set de obiective dedicate exclusiv aparatelor lor digitale.

Calin-Stefan Ragalie, 2003-2004
Bookmark and Share

Comentarii:

vlad carstea - 26 Mar 2008, ora 00:49
caut mai multe informatii legate de vignetare, cine ma poate ajuta????

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Yashica pregateste
ceva »

   de Nikon
   acum 4 zile, la ora 14:13
Rumoare la Canon 2 »
   de Taxon
   acum 5 zile, la ora 15:45
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Ancuta
   acum 7 zile, la ora 13:55
Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 10:25
Film diapozitiv
color »

   de csr
   acum 13 zile, la ora 20:06

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127195 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate