Fotolocatii

Bill Jay Confesiuni
fotografice

Chile - geografie extrema

In urma cu un an de zile, intr-o noapte geroasa de februarie un prieten ma lasa in aeroportul Otopeni. Aveam in buzunar 10 bilete de avion, doua genti fotografice si o suta de filme Fuji, majoritatea Velvia 50ASA. Plecam intr-o expeditie fotografica insotit de filmul ce astazi a devenit istorie.
Pentru prima data am reusit ca pe aeroportul Otopeni sa mi se faca control manual la filme fara prajire prin masinile cu raze X. Norocul mi-a suras pe mai departe si din toate cele zece imbarcari noua au fost realizate cu control manual la filme. La acea ora din noapte in Otopeni erau numai scorpionii rosii, bravii nostri soldati ce se imbarcau spre Afganistan. Intotdeauna asemenea momente dau nastere celor mai ciudate idei. Oare ce caut eu intr-o incursiune spre capatul pamantului calauzit de dorinta de a cunoaste noi teritorii si setea de a face fotografii. Nu-i usor sa lasi totul balta, sa-ti lasi familia si copilul care tocmai invata sa mearga, sa te desparti de mailul si mobilul care iti coloreaza existenta cotidiana! In primele ore ale expeditiei am fost bantuit numai de ganduri negre.
Peste douasprezece ore mica echipa fotografica formata din doi membri avea sa se intregeasca pe aeroportul din Madrid inante de imbarcarea spre continentul sud-american. Pe companionul meu, Petrica, il cunosc de peste 25 de ani si, cu toate ca intotdeauna ne-au despartit sute si apoi mii de kilometri, datorita fotografiei am pastrat mereu o prietenie proaspata si adevarata. In 2001 fusesem impreuna in Madagascar si stiam toate secretele pentru a ne suporta reciproc. Acest mic amanunt, aparent insignifiant, contribuie la reusita unei asemenea aventuri. La un drum lung iti dai seama de caracterul celui de langa tine. O calatorie in care investesti mult timp si multi bani trebuie bine pregatita. Un tovaras pe aceeasi lungime de unda cu tine constituie o garantie.
Chile avea sa fie destinatia finala. Urma sa strabatem trei regiuni complet diferite din toate punctele de vedere: Insula Pastelui, Desertul Atacama si Patagonia.
Traseele erau in mare pregatite de acasa insa a trebuit sa ne adaptam conditiilor de pe teren. Am avut libertate deplina si datorita faptului ca peste tot am inchiriat masini 4x4. Am condus peste 5000 de km, am ajuns pana la 4600m altitudine (pe sosea), am dormit in cele mai ciudate locuri, in cort, in case de carton, in hotel de lux atunci cand am pierdut avionul urmator si compania LanChile a avut grija de noi.

patagonia1.jpg Patagonia

Insula Pastelui este cel mai izolat loc populat de pe pamant. Aici ne-am indreptat obiectivele fotografice spre vestitele situri cu moai.

Insula Pastelui

In Desertul Atacama se zice ca sunt locuri unde n-a mai plouat de peste o suta de ani. Ploile sunt foarte rare, iar atunci cand se produc consecintele pot fi catastrofale. Am strabatut acest desert si pe furtuna, am urcat la altitudinile mai sus amintite si am inteles ce inseamna altiplano. Aceasta campie de altitudine, neprietenoasa omului, este de o frumusete cu totul aparte. Stiam ca vremea in altiplano nu va fi de "carte postala". Era perioada musonului in Brazilia, peste altiplano-ul bolivian se instalase iarna si dinspre Anzi, in Atacama noastra, soseau mereu nori de furtuna.

Desertul Atacama

In Patagonia am fost in Parcul Torres del Paine considerat cel mai frumos loc pentru ascensiuni de pe continentele americane. Un mare incendiu s-a abatut asupra parcului in perioada cand eram acolo. Am vizitat zonele afectate si chiar am ajutat la stingerea unui foc care a izbucnit din senin peste intinderile deja carbonizate. Dezastrul ecologic se va simti multi ani de acum incolo. Se pare ca focul fusese provocat de un turist neglijent si nu-i de mirare ca el sa fi fost intre timp descoperit. Cu toate ca zona de est a parcului era impanzita de pompierii chilieni (incendiul facea ravagii de doua saptamani!), am intalnit in parc o multime de turisti sositi din cele mai indepartate colturi ale lumii. Am vazut o gramada de fotografii din Torres, insa cea infatisand Coarnele Paine la rasarit, dominate de un rosu ireal, mi se parea prelucrata cu ajutorul Photoshopului. In ultima dimineata petrecuta acolo aceasta minune a naturii avea sa fie traita de mine insumi. Totul a durat numai cinci, sase minute, iar vantul ce batea cu peste o suta de km/h a fost cel mai mare dusman al aparatului de fotografiat. Daca n-as fi vazut vreodata acest spectacol, probabil ca as fi continuat sa cred ca imaginea este rodul laboratorului digital.
De-a lungul intregii calatorii aparatura fotografica s-a comportat excelent. Intr-o geanta am avut un aparat foarte drag mie, Minolta Dynax 9, cu urmatoarele obiective: 24-85/3,5, 80-200/2,8 si 400/4,5. Am folosit doar filtre de polarizare si neutru in degrade. Partea digitala am realizat-o folosind Canon 10D cu 17-40/4 si 70-200/2,8. Fisierele au fost stocate pe un Mindswork de 10Gb si doua Jobo Giga de 40Gb fiecare (multumita d-lui Musceleanu care mi le-a pus la dispozitie). Subiectele le-am tras fie analogic, fie digital si n-am facut deloc back-up. Stiam cam ce vreau sa fac cu fiecare subiect si-mi alegeam mediul adecvat.
La intoarcere aveam sa constat ca n-am dat rateuri, cele 70 de filme dia expuse au iesit impecabile. Chiar daca unii afirma pe la colturi ca-n Romania nu se pot developa diapozitive, eu folosesc procesor Jobo ATL inca din 1995 si numai revolutia digitala ma va face sa-l trec in randul viitoarelor piese de muzeu.
Intors cu bine acasa, prietenii care-mi vizioneaza imaginile imi pun cea mai grea intrebare: "Ce faci dom'le cu atatea poze?" Sincer, mi-e greu sa raspund. Intai am editat calendare 2006 cu aceste subiecte si s-au gasit si oameni care sa le aprecieze si - ce este mai important - sa le cumpere. Pe viitor va asigur ca aceste imagini se vor regasi si-n alte proiecte, deoarece experienta de geografie extrema pe care am trait-o in Chile trebuie sa fie impartasita atat celor care calatoresc cu gandul, cat si celor ce vor sa-si cunoasca Planeta cu pasul.

© Florin Andreescu
Ad Stock / Ad Libri

P.S. Cel mai important sfat: Daca va place sa calatoriti si sa fotografiati, aceste expeditii trebuie incepute la 20 de ani.

Bookmark and Share

Comentarii:

Ciprian Truta - 19 Mar 2006, ora 23:01
Felicitari pentru curaj, multumim pt poze. Poate puneti mai multe pe vreun site si ne spuneti si noua.

ioan alexandru - 21 Mar 2006, ora 13:24
Felicitari, frumoasa expeditie, foarte bine prezentata intr-un text scurt!

Gelu Lupas - 21 Mar 2006, ora 20:41
Frumoase fotografii, excelent articol.

Petre Mercea - 21 Mar 2006, ora 21:33
Si in ziua de 26.02.1005 la ora 5.50 dimienata motelul in care dormeam in desertul Atacama s-a scuturat binisor de un cutremur de pamant! Noi ne-am trezit un pic agitati, localnicii insa nu! Am aflat ca in acea zona din Chile au loc pana la 100 de asemenea cutremure pe an!!!

sam s - 07 Apr 2006, ora 13:15
NU sunt un fan al peisajelor... dar ... sunt super tari (scuzati limbajul de cartier) :), poate vom vedea toata seria pe undeva. In conlcluzie: felicitari

radu stoenescu - 10 Apr 2006, ora 23:27
fotografiile sunt deosebite;cind le privesti te cuprinde dorinta de a calca si fotografia acele locuri de la capatul lumii

cristina beldescu - 10 Apr 2006, ora 23:51
Lasand deoparte detaliile tehnice, care sunt sigura fac deliciul fotografilor profesionisti, m-au impresionat peisajele din Chile si nu numai...textul te face sa traiesti alaturi marea expiditie. Cerul este foarte frumos redat, dramatic in primele 2 fotografii.Adevarata pictura in foto" Insula Pastelui". La ultima ma atrage lumina din partea centrala a fotografiei. Este trucata?

Cristina Bordea - 13 Apr 2006, ora 17:35
Felicitari pentru superbele fotografii facute in aceasta expeditie. Sunt super. Numai uitandu-te la ele iti vine cheful sa pleci in acel loc.LA cat mai multe expeditii de acest fel!

MIMI Fotografa - 13 Apr 2006, ora 17:57
foarte multe felicitari!!!!!!!!!! Sunt extraordinare!Sunteti un Norocos ca ati ajuns in aceste locuri minunate si ati prin o vreme perfecta pentru fotografiat! Mult succes in continuare!

georgiana onciu - 20 Apr 2006, ora 16:30
de mult doream sa ajung in locuri ca chile si insula Pastelui...sunt deosebite, atat peisajele cat si fotografiile :-)). poate candva le voi vedea "pe bune", nu sa citesc doar despre ele.Keep your fingers crossed!!

MIHAILA OANA - 22 Apr 2006, ora 17:52
multumim si vrem toate pozele posibile sa le vedem.Eu si altii ca mine care n-au inceput expeditiile la 20 ani.Va iubim.VA DORIM UN PASTE FERICIT azi 22.o4.2006,ora 5.48.LUMINA-N SUFLET SI-N CASA.cU RESPECT.Mia.

Andrei Metal - 24 Apr 2006, ora 09:44
sunt de`a dreptul superbe ... felicitari pentru curaj !!!

bad tazz - 22 May 2006, ora 15:33
am intrat din curiozitate deoarece cautam poze si date despre Atacama si am intrat p site ........ niste minunate poze mi`au incantat ochii ......e pur si simplu fantastic ........ iar pt k diriga mea e d geogra ....... sa`i zik si ei cnv d acest site ....... yo va pupik p toti ....... asta la vista bebe

duduia lizuca - 20 Jun 2006, ora 13:34
FRUMOS DE TOT!

onciul ionut - 29 Jul 2006, ora 00:18
este un site destul de ca lumea nu ori unde poti vedea asa frumuseti si cand stai sa te gandesti ca uni prosti polueaza mediul si frumusetile situl este foarte frumos si a fost o idee buna a celor care au facut acest site

onciul ionut - 29 Jul 2006, ora 00:24
pacat ca sunt uni care polueaza mediul. ei poate nu au vazut frumusetile lumi ,ca ,daca ar fi vazut nu ar polua mediul inconjurator ,acum nu vezi decat masini ,fabrici ,uzine care polueaza mediul inconjurator dar rar unde vezi oameni ca au grija de mediu pacat de frumuseti

ovidiu dan - 14 Aug 2006, ora 14:31
super, 10+

Maria Rodica Pop - 04 Nov 2006, ora 13:15
Sunt unii care nu mai au 20 si atunci as spune-mai bine mai tarziu decat niciodata.Am 47 de ani si in luna iulie a acestui an am fost in desertul Atacama. Eu spun ca o calatorie in Chile este un eveniment unic in viata.Picturile rupestre din La Finca, Pukara-zidul de aparare incas si Drumul incasilor din desert, m-au impresionat.

bogdan petreanu - 19 Feb 2007, ora 15:21
ce sa zic...prea frumos..impresionant..mi-as dori sa ajung si eu acolo dar nu stiu daca se poate..ferice de cei ce au vizitat asemenea locuri superbe si unice in lume

marile ion - 01 May 2007, ora 21:47
nu este prea interesant!!!!!!imi plac pozele dar as fi vrut mai multe lucruri despre desertul Atacama

luminita popovici - 05 Aug 2007, ora 17:20
Prietenul meu stelian este in chile de 1 saptamana si vreau sa stiu mai mult despre atacama

greavu horatiu - 05 Dec 2007, ora 18:17
eu am doar 17 ani dar am ramas ffff plaqt impresionat de aceste lucruri mirifice...sper sa am si eu ocazia candva sa vad aceste 'minuni'

carmen tanasescu - 13 Jan 2008, ora 20:30
recunosc ca sunt o admiratoare a pozelor dvs. si nu de azi, mai ales a tematicilor si locatiilor ... urmaresc doar cu gindul si rar cu pasul aceasta Planeta feerica a lui Dumnezeu-si consider viata noastra o vacanta aici pe pamint(depinde cum o vede fiecare) viata lunga si poze multe...

Monik Laura - 28 Mar 2008, ora 12:40
Daca nu as fi visat asta dimineata ca ajunsesem in desertul Atacama, cu siguranta ca acum nu as fi citit si vazut aceste lucruri.E impresionant si eu sunt adepta calatoriilor si inteleg bine cum e sa participi la un astfel de eveniment.Esti foarte norocos sa te fi plimbat, vazut si fotografiat atatea minuni, ca altfel nu pot sa le numesc.Frumos!

Alflori Marius - 16 May 2008, ora 16:17
Excelent articol,fotografiile sunt foarte speciale...Felicitari...

Ivanescu Mihai - 17 Oct 2008, ora 12:53
Am fost in Insula Pastelui(Rapa Nui) pe data 3-13 mai 2008,cu avionul Companiei Iberia,Bucuresti-Madrid 4 ore-Santiago de Chile 13 ore,si de acolo cu Compania chiliana LAN 6 ore pina in Insula Pastelui,Aeroport Mateveri din micul orasel Hanga Roa.Biletul de avion a costat 1540 euro dus/intors,Calatoria a fost de vis,de neuitat,fascinant.Am facut multe poze si filme acolo in Insula Pastelui,am admirat megalitii numit de localnici moai,si am vazut toata insula,avind ghide doua fete exotice pascuane-Liroi si Anita,cu care m-am pozat.Astept sa vina iar timpul,ocazia sa vad acest capat izolat al lumii.Aceasta excursie am facut-o pe cont propriu,si acest sumar scris nu poate sa arate frumusetea celor vazute acolo.Mihai Ivanescu.Pitesti.Tel. 0744242314 ;0765942100.ivanescu.mihai@yahoo.com

liliana pop - 24 Nov 2008, ora 19:57
sunt super pozele si pot sa spun ca si eu sunt o norocoasa ca am avut ocazia sa stau in desertul atacama 5 luni in februarie 2008 mam intors in tara dar nu mai am rabdare pina in iunie cind o sa plec pt mai multi ani in chile .este deosebit pt ca am vazut si am invatat multe despre desert avind ca ghid pe sotul meu care lucreaza acolo ca geolog

cosmin florea - 12 Jul 2009, ora 16:48
Fotografia este acel drog care odata intrat in sange provoaca dependentza de frumos! Felicitari pt tot ce ai realizat..este absolut superb!

Raluca Agasanu - 08 Oct 2009, ora 12:29
Sunt extraordinare fotografiile. Pacat ca sunt doar trei aici. Mi-a placut foarte mult stilul dumneavoastra, domnule Florin Andreescu. M-a tinut cu sufletul la gura. De ce nu publicati o carte cu calatoria dumneavoastra in Chile? As fi prima care as cumpara-o. Sau poate ca este publicata si trebuie doar sa o caut.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite

Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Adobe CC »
   de csr
   acum 12 zile, la ora 12:56

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127177 mesaje.