Fotolocatii

Bill Jay Confesiuni
fotografice

Hasmas si Cheile Bicazului - Romania Salbatica

Ceata ne invaluie ca intr-o mantie, iar arborii din jur se contureaza in siluete infricosatoare. La fiecare pas ne asteptam sa dam nas in nas cu vietatile padurii, salbaticia din jur fiind una impresionanta, insa pana in varful Suhardului Mic avem parte doar de ceata si padure virgina. In ultima etapa de urcus, arborii devin mai rari, iar poteca ne poarta catre abrupt. La cel mai mic pas gresit poti cadea in gol cateva sute de metri. Suntem invaluiti de un peisaj ciudat si greu de intuit, un peisaj salbatic si infricosator care, paradoxal, se numeste Gradina Zanelor.

Cheile Bicazului

Era ultima dimineata din tura in parcul national Cheile Bicazului - Hasmas, o dimineata cetoasa in care nu am reusit sa vedem mai nimic, chiar daca ne-am straduit sa ajungem la rasaritul soarelui pana in varful Suhardului Mic. Vremea nu a fost chiar atat de buna in acest parc si capriciile ei ne-au obligat sa facem multe schimbari de plan. Insa asa este muntele, uneori mai capricios si mai incapatanat.

Judetele Harghita si Neamt isi impart frumusetile ascunse ale Hasmasului, o zona cu locuri simbolice, cum ar fi Cheile Bicazului sau Lacul Rosu, insa si cu multe alte locuri spectaculoase, ramase cumva in umbra acestora doua. In prima parte a expeditiei din acest parc am ales zona alpina mai inalta a masivului, dominata de varful Hasmasul Mare, 1792m si de Piatra Singuratica. Aceasta din urma are multe denumiri, printre care Piatra Unica sau Ascutita, denumiri ce se regasesc atat pe hartile mai vechi cat si in povestile localnicilor si reprezinta una dintre atractiile majore ale locului. Apusul de soare ne-a gasit la baza ei, de unde aveam o buna priveliste atat catre grupul de stanci, dar si asupra Hasmasului Mare. Tot in aceasta zona am incercat sa vedem boncanitul cerbilor, insa fiind la inceputul perioadei acestia au fost destul de timizi si nu au vrut sa se arate, chiar daca locurile erau bune si stiute de rangerii din zona.

Piatra Singuratica

In a doua parte a turei ne-am axat pe zona mult mai umblata a Lacului Rosu, singurul lac de baraj natural din tara. In 1837, un versant de munte s-a surpat si a blocat cursul raului Bicaz, inundand padurea din jur si valea. Trunchiurile de copaci acoperite de apa confera lacului o atmosfera deosebita si un farmec aparte in peisajul romanesc. Deasupra lacului se inalta varful Suhardului Mic, ce isi oglindeste stancariile in apele linistite. Mergand mai departe pe drumul ce strabate zona ajungem dupa numai cativa kilometrii in Cheile Bicazului, cele mai inalte si impunatoare chei din tara noastra. Peretii de stanca se inalta direct din valea ingusta a raului Bicaz si ametesc pe oricine le urmeaza cu privirea. Daca in partea din amonte sunt mai largi, catre iesire se ingusteaza in zona numita Gatul Iadului, la nici 20 de metrii. De pe stancile ce strajuiesc acest peisaj se pot vedea panorame incredibile cu acest tronson. In aceeasi zona este si confluenta cu raul Bicajel. Cheile acestui parau sunt mult mai inguste si mai salbatice, formand pe alocuri canioane impresionante. Zecile de mici cascade si curgerile rapide de apa, formeaza decorul ideal pentru fotografii cu timp lung de expunere, iar daca esti mai norocos si ai rabdare poti intalni pe versantii vaii si cateva capre negre ce te privesc curioase din inaltul stancilor.

Cheile Bicajelului

Desi peisajul din aceasta zona este impresionant si unic, surpriza iti va fi si mai mare daca urci pe versantii din jur si iesi deasupra cheilor sau a lacului. Ai putea crede ca aceste zone sunt la fel de salbatice, insa vei avea o mare surpriza sa intalnesti aici pasuni, fanete si catune uitate. Poienile sunt pline in vara de numeroase flori, insa in prag de toamna nu mai rezista decat brandusele. Drumurile prin aceste poieni te scot fie in puncte de belvedere asupra cheilor, fie in pasuni frumoase. In aceste zone exista numeroase oportunitati fotografice sau, de ce nu, culinare. In drum spre casa am adunat cateva ciuperci care s-au transformat intr-o omleta delicioasa.

Parcul national Cheile Bicazului - Hasmas este printre cele mai mici, insa reuseste sa ascunda multe frumuseti unice intre granitele lui. Aici cresc multe flori rare si traiesc multe specii de animale, iar stancariile specifice, cheile si nu in ultimul rand Lacul Rosu il fac sa fie un loc pe care merita sa il descoperi. Nu faceti insa greseala pe care o fac cei mai multi, si nu alegeti doar o traversare superficiala cu masina pe la Lacul Rosu si prin chei, ci luati-l la pas, pentru ca merita.

Poiana Ghilcos

Printre problemele parcului se numara cele intalnite si in alte zone, cum ar fi braconajul sau constructiile ilegale, insa am intalnit si altele, specifice zonei. Una intre ele, si una destul de grava, este colmatarea Lacului Rosu. Exploatarile forestiere efectuate in amontele raurilor ce alimenteaza lacul nu se fac regulamentar, iar aluviunile rezultate duc la colmatarea acestuia. Efectele sunt destul de vizibile, iar daca nu se iau masuri de prevenire si nu se curata stavilarele de decantare, este posibil ca suprafata lacului sa fie din ce in ce mai afectata.

Lacul Rosu si Suhardul Mic

Am avut placerea sa descoperim in Hasmas o echipa de administratie tanara, insa cu nimic mai prejos la capitolul profesionalism, preocupata de aceste probleme. Trebuie sa ii multumim atat sefului de parc pentru ajutor, dar si rangerilor care au venit cu noi pe teren la ore matinale si care ne-au aratat locuri remarcabile. Nu in ultimul rand trebuie sa ii multumesc lui Sorin Ţîrtîrău, care m-a insotit si ajutat, ca de foarte multe alte ori. Desi am trecut prin aceasta zona in nenumarate drumetii, trebuie sa recunosc ca niciodata nu am privit-o ca acum. Nu stiu daca pe voi v-am convins, insa eu cu siguranta am sa revin... si inca foarte curand.

Drumuri bune si poteci insorite va doresc!

Galeria de imagini - >

www.photolife.ro :: www.dandinu.net

octombrie, 2010
Foto-Magazin.ro

Proiectul "Romania Salbatica" inceput in Muntii Rodnei, isi continua periplul prin ariile protejate si va prezinta de aceasta data colturile ascunse ale Parcului National Hasmas - Cheile Bicazului.

Daca vreti sa aflati intreaga aventura a expeditiei si sa vedeti primele imagini publicate va invitam pe www.dandinu.net sau pe site-urile partenerilor.

Proiectul "Romania Salbatica" este o initiativa a fotografului Dan Dinu in colaborare cu WWF (World Wide Fund for Nature) si este realizat cu sprijinul RNP Romsilva si implementat impreuna cu Administratiile Parcurilor Naturale si Nationale.

Proiectul beneficiaza de sustinerea: Nikon, Photosetup, Gitzo, Manfrotto, Kata, F64 si Photolife.

Parteneri media: Alpinet, Foto-Magazin.ro, Fotografa.ro, Calendar Evenimente.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

tatuu m. - 28 Oct 2010, ora 09:42
ahaa !!! deci se poate !! in mod clar cam suprasaturate si in general subexpuse, dar per total arata foarte bine. subexpunerea probabil se datoreaza dorintei de a evita "arsurile", dar daca s-ar lucra pe 14 biti si pozele ar fi prelucrate atent se pot prezenta fotografii corect expuse. tatuu m.

simon bela - 29 Oct 2010, ora 17:46
Pe monitorul meu nu se vad nici subexpuse si nici suprasaturate,arata natural.Felicitari domnule Dan Dinu pentru acest proiect! Asteptam imaginile si din turele urmatoare.

Dan Dinu - 29 Oct 2010, ora 19:03
Imaginile sunt facute pe 14 biti si nu sunt subexpuse, acum insa totul mai depinde si de monitorul de pe care imaginile sunt vizionate. multumesc pentru comentarii.

Andrei Pandele - 30 Oct 2010, ora 12:06
Felicitari pentru proiectul foarte interesant. Cat timp ati petrecut in acest parc national ? Era interesant cum ati pregatit aceasta expeditie. Planificarea si anticiparea pot juca un rol important. daca esti mai norocos si ai rabdare poti intalni oportunitati interesante de fotografiat, scrieti dvs. Sunteti multumit de rezultatele obtinute ? Am vazut doar redari conventionale, corecte, dar dezamagitoare la nivelul proiectului.

tatuu m. - 30 Oct 2010, ora 23:43
A.P. are dreptate dar nu am vrut sa il supar pe D.D. si a doua oara. este adevarat ca D.D. nu straluceste , dar oare de ce ? pentru ca nu cauta, nu-i asa A.P. ? aparatul se tine de git tot timpul, nu se scoate din geanta doar cind ai coborit din jipan pe asfalt. se merge pe carari pe care doar fotograful de landscape le "simte", se merge cu cortul in spate zile in sir prin zona vizata si eventual si cu un localnic etc.dar uneori localnicul poate sa te incurce daca te duce el numai unde este "frumos". eu nu le-as zice redari conventionale ci "poze usor de facut". adica puncte de statie conventionale, accesibile. initiativa si proiectul sunt insa de apreciat. deci se poate !! in saracia de initiative de acest gen de la noi DD merita totusi toata lauda. tatuu m. ps. ramin la parerea ca sunt suprasaturate si o parte din ele si subexpuse. cu ce aparat au fost facute please ? cred ca un fotograf tinar scolit cum trebuie de un "tatic" in ale fotografiei si cu talent, dar mai ales cu experienta in ale muntelui ar trebui trimis la asa ceva. rezultatele se vor vedea imediat si vor suprinde pe multi. fotografia de acest gen e mai degraba chestie de plamini si muschi buni decit musai de citi megapixeli are aparatul.

Dan Dinu - 03 Nov 2010, ora 10:20
In fiecare parc se petrec in jur de cinci zile, iar fiecare expeditie este pregatita cu ceva vreme inainte. In unele locuri pe care le stiu este mai usor pentru ca deja cunosc anumite zone, insa in altele trebuie sa ma bazez pe oamenii din zona. Uneori acestia gasesc locuri faine, alteori nu, din punct de vedere fotografic vorbind, asadar mai tot timpul este loc de surprize. Legat de faza cu aparatul la gat si cu jipanul de astfalt... ei bine aceasta remarca nu se potriveste chiar deloc, pentru ca in majoritatea turelor de pana acum am facut foarte multe deplasari pe jos la ore foarte matinale. Si probabil ca foarte multi dintre cei care fotografiaza in natura stiu ce inseamna chiar si o ora de mers dis de dimineata cu un rucsac foto in spate. Una peste alta mai depinzi si de vreme, care daca vrea sa fie buna de pozat este, daca nu nu. In Hasmas chiar am prins doua zile in care nu am reusit sa facem chiar ce ne-am dorit. In aceste ture am folosit aparate de la D300 si pana la D3x insa intradevar nu conteaza neaparat aparatul ci mai degraba locul. Pentru cei care nu sunt obisnuiti cu natura si muntele ii asigur ca nu este un proiect usor, ci chiar unul solicitant, iar rezultatele, chiar de plac sau nu sunt muncite. Probabil ca un parc va fi mai frumos, altul mai putin frumos, din prisma imaginilor realizate, insa in primul rand noi vrem sa aratam frumusetea salbatica a Romaniei, chiar daca este una de la sosea sau una din varful muntelui. Sunt sigur ca multi dintre cei ce vad aceste imagini habar nu au care sunt parcurile din aceasta tara. Va multumesc pentru comentarii si pentru cuvintele de sustinere. Toate bune.

Eduard Popescu - 03 Nov 2010, ora 14:12
Amintirile ma chinuiesc... :) De curiozitate, am deschis imaginile in PS si am verificat histogramele. Tehnic vorbind, imaginie sint fara doar si poate subexpuse - ceea ce nu constituie per se o 'greseala', desigur.

ci anonim - 06 Nov 2010, ora 21:59
Cum ne mai place sa comentam ce fac altii cand noi habar nu avem de nimic in tarisoara asta!

Meeni - 01 Feb 2012, ora 17:30
hi!!!

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite

Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

acum 8 zile, la ora 14:14
Rumoare la Nikon »
   acum 14 zile, la ora 07:24

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127149 mesaje.