Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Cum sa decizi ce imagini pastrezi

Cuprinsul acestei sectiuni:
1. Prima parte
2. A doua parte
-------------
Estetica in fotografie (cuprins general)



1 - De pastrat ori nu?
Cum poti sa decizi care imagini sunt suficient de bune pentru a fi pastrate, aratate altora, marite ori expuse? Din discutiile si mesajele pe care le primesc constant, si care se refera la aceasta intrebare, impresia generala pare a fi ca exista o "metoda" infailibila pentru a selecta cumva imaginile de slaba calitate de cele bune.
Dati-mi voie insa sa incep acest capitol prin a afirma ca "nu este chiar asa".


2 - Care imagini sunt bune, care sunt rele?
Problema este ca nu se poate da o definitie generala in acest sens. Exista unele metode de analiza in acest sens, dar procesul nu este nici clar, nici liniar. Selectarea fotografiilor nu se poate face pe baza unui calculator, ci depinde de criterii estetice care nu sunt rezultatul unor formule matematice.


3 - Metoda mea
A - "Weeding" (operatia de curatare a buruienilor) Cand primesc de la laborator un set de filme developate, sau cand incarc imagini in programul de conversie raw, primul lucru pe care il fac este sa aleg imaginile care sufera de defecte iremediabile: imagini neclare, fotografiate accidental, mult supra ori subexpuse, etc. Acestea sunt imediat aruncate ori sterse de pe hard disc. Odata scapat de "buruieni", ma simt mult mai bine. Retin imagini realizate prin trepte de expunere, pentru scanare ulterioara si folosire in eventuale corectii de expunere in procesul de marire. Unele dintre aceste imagini s-ar putea elimina in viitor cand tehnologia va permite corectarea supra si subexpunerilor in asa fel incat sa nu mai fie nevoie de expunere in trepte.



Light-Table.jpg


Capture1-screenshot-01.jpg



Doua aspecte ale procesului de selectie. Prima imagine reprezinta mai multe diapozitive in format 4x5" asezate pe cutia de lumina, alaturi de o lupa 8x pe care o folosesc pentru determinarea claritatii fiecarei imagini. A doua imagine reprezinta interfata de lucru a unui program de conversie raw, in acest caz, Phase One C1Pro 3.5 cu imagini realizate pe format 35mm digital. In ambele cazuri, scopul acestei selectii este acelasi, si anume de a elimina imaginile imperfecte tehnic.


B - Arhivare Dupa eliminarea "buruienilor", urmeaza procesul de arhivare. Filmele developate sunt pastrate in pagini speciale transparente si adunate in dosare. Fisierele digitale le inregistrez pe DVD. Pentru securitate maxima, realizez doua copii ale DVD si le pastrez in locuri separate.
Am mai multe motive pentru a arhiva imaginile pe care le pastrez imediat dupa selectia initiala. In primul rand, pentru filme, praful este un dusman imediat. Cu cat filmele ajung mai repede in paginile de arhivare si in cutii anti-praf, cu atat contactul posibil cu praful este minimalizat. Pentru fisierele digitale exista intotdeauna pericolul ca acestea sa fie sterse din greseala, sau expuse unei pierderi iremediabile in cazul defectarii unui hard disc. Din aceasta cauza, realizarea a cel putin doua copii de rezerva si pastrarea lor in locuri separate, este cea mai buna asigurare pentru cazuri de accidente tehnice.



Binders-on-shelf.jpg


Cutii anti-praf "Bestfile" in biroul meu


Bestfile-Binder-1.jpg


Cutia "Bestfile" deschisa si pagini Prin File pentru diapozitive 4x5"


Filing-locations-page.jpg


Inventarul unei cutii


CDs-on-shelf.jpg


Cutii pentru pastrarea DVD-urilor



Fiecare cutie de pastrare a CD/DVD contine 24 de discuri. Discurile sunt indexate cu programul Disc Catalog care permite o cautare de imagini locala in fiecare disc. Initial foloseam CD pentru arhivare, dar incepand cu 2003, folosesc DVD.


Arhivarea prezinta doua avantaje majore. In primul rand garanteaza ca originalele sunt protejate de praf si alte accidente. In al doilea rand, o arhivare logica face cautarea unor imagini mai simpla. In baza de date pentru fiecare DVD apare locul unde se gaseste imaginea, unde am fotografiat subiectul, data de realizare, si alte informatii. Pe langa baza de date aflata pe computer, atasez o copie tiparita la fiecare cutie de film ori DVD. In plus, mentin un catalog de imagini folosind Extensis Portfolio pentru toate imaginile digitale. In final, mentin pe fiecare computer pe care il am, un catalog de imagini corespunzator fiecarui DVD. Acest mod de arhivare imi permite gasirea unei imagini in circa 5 minute, ceea ce este suficient de repede pentru o colectie de peste 50,000 de imagini.


C - Selectare Ultima parte din procesul meu de selectie si este cea mai dificila! Trebuie sa ma decid care imagini le consider ca cele mai bune, si care mai putin bune. Am constatat ca numarul de imagini conteaza foarte mult, si cu cat acest numar este mai mic, cu atat procesul de selectie este mai simplu. Sigur, este o constatare de bun simt, dar numarul de imagini pentru selectie depinde si de formatul folosit la fotografiere. Cu alte cuvinte, cu cat formatul este mai mare, cu atat tind sa am mai putine imagini de selectat. Implicit, procesul de selectie descris mai sus devine mai simplu daca formatul imaginii originale este mai mare.


4 - Criterii personale de selectie
In conceptia mea, criteriile de selectie trebuie sa cuprinda anumite lucruri pe care le urmaresti in imagini, sau o lista de scopuri care trebuie sa fie regasita in imagini.
Daca aceste criterii sunt inexistente, o selectie bazata numai pe cerinte tehnice nu este suficienta. Oricum, in momentul cand decidem ce imagini sunt bune si care nu, deja am eliminat imaginile imperfecte tehnic.
Deci, care ar fi aceste criterii de selectie?
In primul rand, trebuie sa existe un motiv pentru care realizezi o fotografie. Daca exista un motiv, si imaginea respectiva este bine realizata tehnic, atunci trebue pastrata.
Pentru exemplificare, iata mai jos cateva criterii personale de evaluare. Trebue insa avut in vedere ca aceste criterii se pot schimba si evolueaza in timp, odata cu acumularea de experienta.


A - Spiritul pozitiv De cand am inceput sa fotografiez peisaje, m-am concentrat asupra aspectelor pozitive din natura. De aceea nu fotografiez saracia, mizeria, subiecte depresive, etc.


B - Prospetime Incerc in acelasi timp sa creez imagini proaspete, diferite nu numai fata de cele create de alti fotografi, dar si fata de cele realizate de mine anterior. De exemplu, unul dintre scopurile mele curente este sa creez o imagine diferita de fiecare data cand vizitez un loc unde am fost anterior. Implicit, in procesul de selectie am sa elimin imagini care aduc prea mult cu altele realizate in acelasi loc, la o data anterioara. Chiar daca aceste imagini sunt tehnic impecabile.


C - O singura imagine dintr-un anumit loc Unul dintre scopurile mele curente este sa fotografiez anumite locuri si sa asamblez o colectie de imagini unice conforme viziunii personale. Vizitez regulat anumite locuri cu scopul de a obtine o singura imagine definitiva a locului respectiv. Desigur, in timpul acestor vizite regulate realizez o multitudine de imagini. Dar, cand ma uit la imagini, incerc sa aleg imaginea "unica", definitorie pentru locul respectiv.


D - Imagini multiple avand aceiasi compozitie Ca urmare a acestor vizite repetate in anumite locuri, ajung sa fotografiez aceiasi scena cu aceiasi compozitie. In aceste cazuri, singura variabila devine iluminarea. De exemplu, imaginea realizata la 21 Dec. la rasarit cand am expus circa 40 de imagini in formatul 4x5" fara sa schimb compozitia, pozitia aparatului ori obiectivul, exceptand ultima imagine. Dupa selectia originala am pastrat 5 imagini pentru arhiva. La cateva luni mai tarziu, dupa ce am publicat un articol descriind aceasta iesire fotografica, am selectat o singura imagine din aceasta serie si am adaugat-o la portofoliul personal.



White_Sands_Sunrise_1.jpg


White_Sands_Sunrise_2.jpg


White_Sands_Sunrise3.jpg


White_Sands_Sunrise4.jpg


White_Sands_Sunrise5.jpg


Toate aceste imagini au fost realizate cu un aparat Linhof Master Teknica 4x5" si obiectiv Schneider de 75mm, pe film Fuji Provia 100F.



Aceste imagini sunt cele 5 alese initial ca "bune de pastrat" din seria respectiva. In final, imaginea nr.1 a fost singura pe care am adaugat-o la portofoliu. In prezent insa, imi place si imaginea nr.5, unde se observa o usoara schimbare a pozitiei aparatului.


E - Imagini care se dezvaluie singure in timp In prezent realizez imagini pentru vanzare in diverse dimensiuni, cu accentul pe imagini de 40x50" [100x125cm] si 40x120" [100x300cm]. Aceste imagini sunt destinate decorarii de case si birouri unde vor fi expuse pentru perioade indelungate de timp. Cu acest scop in minte, cand selectez imaginile de pastrat, caut imagini care nu au o amprenta clara a timpului, care pot fi privite de multe ori fara sa devina plicstisitoare, repetitive ori sabloane. Nu caut o imagine cu impact imediat, cum ar fi cazul unor imagini de publicitate. Din contra, caut sa aleg imagini care se dezvaluie singure privitorului, in timp.



Pagina urmatoare - >




Pentru comentarii va rugam sa accesati aceasta pagina.

Bookmark and Share


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Nikon »
   de Nikon
   ieri, la ora 22:22
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Ancuta
   acum 3 zile, la ora 21:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 4 zile, la ora 17:33
Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   acum 5 zile, la ora 09:52
Zvonuri despre
obiective »

   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 14:14

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127150 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate