Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Utilizarea filtrului USM in Photoshop

Numele filtrului USM (UnSharp Mask) din Adobe Photoshop ar putea induce confuzie in randul utilizatorilor incepatori, care nu au lucrat fotografii prin metoda argentica.
Inaintea maririi negativului, in scopul de a creste aparent acutanta copiei pozitivie, fotograful realiza prin contact un duplicat (pozitiv) al negativului imperfect focalizat.



usm_00.jpg


Intre negativul original si copie se interpunea o placa subtire de sticla clara, asa incat duplicatul aparea un pic neclar (unsharp). Dupa developare, duplicatul si originalul se suprapuneau cat mai perfect si se realiza copia finala.
Ce se obtinea pe masca US? Zonele de granita dintre doua suprafete contrastante devenau gri pe o adancime oarecare, in functie de grosimea lamei de sticla interpusa intre cele doua pelicule, la duplicare.


Ce se obtinea prin suprapunerea negativului si a mastii pozitive?



usm_01.jpg


Zonele negre de pe negativ (albe in pozitiv) aveau la nivelul ansamblului negativ + masca, o bordura gri, care crestea gradul de opacitate al regiunii, adica pe copia pozitiva albul era si mai alb. La fel, zonele albe ale negativului (care ar iesi negre in copia pozitiva) erau bordate de o zona gri la nivelul mastii, dar mai putin intensa decat in interior, deci un pic mai transparenta. Ca urmare, la margine, negrul din pozitiv era mai intens.


In final, la nivelul copiei pozitive, linia de separatie dintre alb si negru era bordata spre alb cu o fasie ingusta si mai alba, iar spre negru de o fasie ingusta si mai neagra, rezultind o crestere a contrastului la nivelul liniei de demarcatie intre doua suprafete. Deoarece ochiul uman este foarte sensibil la contrastul dintre suprafete, aceasta accentuare producea impresia cresterii acutantei.


Cum se utilzieaza filtrul USM in Photoshop?
1. Accesati filtrul USM din meniul Filter - > Sharpen - > Unsharp Mask



usm_02.jpg


2. Se deschide o fereastra de parametrizare in care sunt plasate trei cursoare si cinci controale.



usm_03.jpg


a) Amount - desemneaza gradul de amplificare al contrastului dintre pixelii invecinati de pe linia de contur. Cu cat paramentul este mai mare cu atat accentuarea este mai puternica.
b) Radius - stabileste distanta in pixeli de la linia de contur spre interiorul suprafetelor pe care se aplica filtrul. Cu cat valoarea este mai mare, cu atat efectul de margine este mai lat si, deci, mai evident.
c) Threshold - precizeaza cat de mare trebuie sa fie diferenta intre doi pixeli invecinati, pentru a putea fi supusi efectului USM. O valoare mica, filtrul se aplica asupra unor pixeli cu diferente mici de luminozitate; invers, o valoare mare - filtrul se aplica doar la pixeli cu diferente mari de luminozitate. De exemplu, alegerea valoarii "2" duce la aplicarea filtrului asupra pixelilor care difera cu 2 mai mult de 2 nivele (pe scala luminozitatii de la 0 la 255). Valoarea "0" duce la aplicarea filtrului la toti pixelii.


Cele cinci controale sunt:
a) Preview - aplica filtrul USM si in fereastra imaginii de lucru. Bifarea si debifarea repetata a acestui control ne sugereaza efectul USM.
b) in fereastra "Unsharp Mask" apare o zona decupata din imaginea de lucru, afisata in mod implicit la 100% Daca dorim, putem creste (prin click pe "+") sau reduce (prin clik pe "-") raportul de afisare.
c) mutarea cursorului in fereastra de previzualizare duce la modificarea acestuia intr-o manuta cu care putem apuca si deplasa zona de interes;
d) mutarea cursorului in fereastra imaginii de lucru duce la modificarea acestuia intr-un patrat cu care putem selecta o alta zona de interes;
e) acceptarea parametrilor (butonul OK) sau renuntarea (Cancel) aplica, respectiv anuleaza aplicarea filtrului USM pe imaginea de lucru.


Valorile cu care vor fi aplicati parametrii Amount, Radius si Threshold variaza de la imagine la imagine si nu pot fi date valori universal valabile.
Pentru imagini de rezolutie ridicata se poate incepe cu urmatorul set de valori:
Amount: 100 - 200
Radius: 1 - 2
Threshold: 1 - 10

si se ajusteaza in functie de dimensiunile in pixeli a imaginii, de subiect, de iluminare, etc.



usm_04.jpg


Rezultatul aplicarii filtrului USM (sub diagonala) comparativ cu imaginea originala (sus).



Cateva recomandari:
a) aplicati filtrul USM dupa ce ati efectuat toate modificarile pe care le doriti asupra imaginii. Aplicarea inaintea altor prelucrari duce la alterarea acutantei;
b) imaginile destinate imprimarii necesita parametrii mai agresivi, deoarece un pixel ocupa o zona foarte mica pe copia pe hartie;
c) inainte de initierea filtrului eu prefer sa maresc imaginea pe intregul ecran (View - > Fit to Screen), pentru a observa efectul USM pe toata fotografia;
d) apasarea cu mouseul in fereastra de previzualizare a "Unsharp Mask" duce la afisarea imaginii fara filtru; relaxarea butonului afiseaza imaginea cu filtrul aplicat;
e) filtrul USM creste usor luminozitatea imaginii; uneori este util sa ajustati intai luminozitatea cu "Levels" si apoi sa aplicati filtrul.


Si o precizare necesara pentru a risipi eventualele sperante desarte: filtrul USM creaza impresia vizuala de acutanta crescuta! Nu clarifica o imagine gresita, neclara sau miscata la expunere si nu releva detaliile inecate in flou-ul de neclaritate, pierdute inca de la expunere...




Alte tutoriale Adobe Photoshop



Calin-Stefan Ragalie
aprilie, 2007
© Fotomagazin.ro


Bookmark and Share

Comentarii:

mihai gabi - 16 Apr 2007, ora 14:15
f bun "articolul" despre usm domnule Calin

George Racovitza - 19 Apr 2007, ora 12:27
Multumim, foarte interesant!

Corina Daniela - 30 Jul 2007, ora 13:17
In Adobe Photoshop 7.0 versiunea italiana nu am unsharpmask nici amount ...Ho solo SmartBlur, DOAR CU rADIUS SI thRESHOLD.Ce e de facut?

Calin-Stefan Ragalie - 30 Jul 2007, ora 13:41
Corina, Unsharp Mask exista chiar si la versiunea a saptea de Photoshop. Este posibil insa sa folosesti un spatiu de lucru personalizat, situatie in care doar unele intrumente sa fie vizibile. Pentru a reseta spatiul de lucru, incearca "Window - > Workspace -> Default Workspace" De asemenea, este posibil ca, in "elanul" lor pentru localizare, italienii sa fi redemunit acest filtru.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 4 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 6 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 6 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 6 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate