Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Despre sensibilitatea ISO

Stratul fotosensibil al filmului fotografic contine cristale de bromura de argint dispersate intr-o masa de gelatina. La nivelul unui de cristal de bromura lovit de un foton are loc un transfer de electroni care are ca efect aparitia unui atom liber de argint. Atomul de argint liber serveste drept catalizator in reactia redox in timpul developarii. Pentru a reduce intregul cristal in argint metalic, sunt suficienti 2 - 4 atomi liberi de argint.

Cu cat cristalul are un volum mai mare, cu atat cresc sansele ca, in timpul expunerii la lumina, sa fie lovit de un foton. Cu alte cuvinte, un cristal de mari dimensiuni va dobandi mai rapid un atom de argint metalic, comparativ cu unul mai mic, daca ambele sunt supuse la actiunea aceluiasi flux de fotoni. Ca atare, un film fotografic in care se afla granule de mari dimensiuni va fi impresionat mai rapid dacat filmul in carui structura se afla cristale de dimensiuni mai mici. Deci filmul cu cristale mai mari va avea nevoie de un timp de expunere la lumina mai mic adica va avea sensibilitate mai mare decat unul cu cristale mai mici.

Filmele cu sensibilitate mica, dupa developare, produc granule fine de argint metalic. Se spune despre ele ca sunt filme de granulatie fina si rezolutie ridicata. Negativele cu granulatie fina pot fi marite mult. Din contra, filmele cu sensibilitate ridicata, dupa developare produc granule mari de argint metalic si au deci o rezolutie mai scazuta. La mariri mari, granulatia devine vizibila.

Kodak a pus la punct o tehnologie de cristalizare a bromurii de argint in urma careia se obtin cristale foarte plate (asa numitele cristale "T"); acestea au avantajul ca expun la lumina o suprafata considerabil marita in raport cu masa. Prezinta deci avantajul sensibilitatii unor cristale de mari dimensiuni dar, avind masa mica, granulatia se pastreaza fina.

Filmele moderne utilizeaza metode complexe de crestere a sensibilitatii, cum ar fi: maturatia in conditii speciale a cristalelor de bromura de argint, adaosul de substante sensibilizante, etc.

Masurarea sensibilitatii filmului se face in conformitate cu normele ISO (International Organization for Standardization ISO 5800:1987) si a intrat in vocabularul curent sintagma "sensibilitate ISO".

Sandardul ISO are in prezent acceptate doua scale:
- una liniara, in care dublarea sensibilitatii filmului este marcata prin dublarea valorii ISO
- una logaritmica: dublarea sensibilitatii filmului este marcata prin cresterea cu 3 unitati ISO
Sensibilitatea ISO este marcata pe ambalajul filmelor, de exemplu ISO 100/21; pentru film de doua ori mai sensibil la lumina, marcajul va fi: ISO 200/24.

Scala liniara ISO corespunde vechii scale americane ASA (American Standard Association), iar cea logaritmica este echivalentul scarii germane de sensibilitate DIN (Deutsches Institut fur Normung).

Echivalentele sensibilitatii filmelor

ISO liniar
(fostul ASA)
ISO logaritmic
(fostul DIN)
GOST
(sovietic)
12
12
11
25
15
22
50
18
45
64
19
45
80
20
65
100
21
90
200
24
180
320
26
250
400
27
350
800
30
700
1600
33
1440
3200
36
2880
6400
39
-

Inregistrarea sub forma unui grafic a innegririi (densitatii optice) a filmului in raport cu lumina incidenta duce la obtinerea unei curbe in forma de "S" pe care se disting 5 regiuni:

- pentru nivele mici de iluminare (zona A), filmul nu reactioneaza; innegrirea este data de voalul general si de pierderile prin absorbtia luminii ce traverseaza suportul din poliester

- a doua regiune (zona B) apar primele urme de innegrire, dar corelarea dintre iluminare si innegrire se face dupa o ecuatie de grad superior si caracterizeaza subexpunerile severe.

curba_innegrire.jpg

- a treia regiune (zona C) se caracterizeaza prin innegrire proportionala cu iluminarea si este practic dreapta; la filmele uzuale aceasta zona se intinde pe 8 - 10 indecsi de expunere. Subiectele uzuale au, intre zonele umbrelor si zonele luminilor un interval de 5 - 6 trepte de expunere si se pot incadra in intervalul amintit. Usoara supraexpunere sau usoara subexpunere nu duce la alterarea raportului dintre umbre si lumini de pe filmul negativ. Capacitatea filmului de a suporta sub sau supra-expuneri poarta numele de toleranta la expunere. Chiar daca filmul este mai transparent sau mai opac, copierea pe hartie poate fi ajustata in asa fel incat rezultatul final sa fie corect. Panta dreptei (cunoscuta si ca gamma) caracterizeaza contrastul sau gradatia filmului analizat. O panta lenta (film cu contrast redus, gamma mic) suporta contraste mai mari la nivelul subiectului, comparativ cu un film cu panta abrupta (film cu contrast si gamma mare,). Panta abrupta determina si o reducere a tolerantei la expunere. In general filmele de sensibilitate mica au panta abrupta, deci sunt filme contrast si cu toleranta mai mica la expunere; filmele cu sensibilitate mare au panta mai lenta, deci au contrast mai redus si poseda o toleranta crescuta la expunere.

- a patra regiune a graficului (zona D) se caracterizeaza prin diminuarea sporului de innegrire in raport cu cresterea iluminarii (curba dupa o ecuatie de grad superior) si caracterizeaza supraexpunerile severe;

- a cincea regiune (zona E)este din nou dreapta si arata ca filmul nu se mai innegreste suplimentar, in ciuda cresterii iluminarii; a ajuns la limita maxima de innegrire.

Corelatia dintre innegrire si iluminare poarta numele de curba Hurter-Driffield si raporteaza densitatea optica a negativului la logaritmul expunerii masurata in lucsi / sec.

Daca un film de o sensibilitate data, este expus in zona C, fotograful poate folosi aproape orice combinatie de timpi de expunere si diafragme care sa produca indicele de expunere necesar scenei. O scurtare a timpului de expunere va trebui compensata cu o crestere a diafragmei de lucru si invers. De exemplu daca pentru un subiect anume, indicele de expunere determinat de exponometru este de 11 I.E., fotograful poate utiliza, cu rezultate similare in ceea ce priveste gradul de innegrire al negativului, perechile: f:8 cu 1/30 sec sau f:5,6 cu 1/60 sec, etc. Utilizarea unor perechi echivalente de timpi de expunere si diafragme poarta numele de legea reciprocitatii.

Daca insa iluminarea este foarte redusa, numarul de fotoni care traverseaza obiectivul si penetreaza in stratul fotosensibil este foarte mic. Pentru desfasurarea corecta a proceselor electrochimice descrise in paragrafele de mai sus, este nevoie de un un anumit debit minim de fotoni in unitatea de timp. Debite mai mici de fotoni conduc la incetinirea reactiilor electrochimice si au drept rezultat scaderea gradului de innegire. Aceasta situatie este cunoscuta ca "abatere de la legerea reciprocitatii". O situatie similara apare si in cazul unor iluminari foarte puternice, care impun timpi scurti de expunere, de ordinul zecimilor de miimi de secunda.

In general sensibilitatea filmului este fixa, data de producator. Exista insa filme, de ex. Ilford Delta 3200 care are o sensibilitate reala de ISO 1000, dar care poate fi folosit ca avind sensibilitati mai mari, de pana la ISO 3200 dar trebuie developat un timp mai lung (push proces) pentru a obtine rezultate corecte.

Sensibilitatea ISO la captatorii digitali
Captatorii digitali au o sensibilitate fixa, dependenta de tipul constructiv si de procesul tehnologic. Pentru a veni in sprijinul fotografilor, producatorii au inclus proceduri speciale prin care sa poata fi amplificat semnalul brut, furnizat de fiecare fotosit din captator.

Amplificarea se poate realiza asupra semnalului analogic, furnizat direct din fotosit, sau poate fi amplificat semnalul digital, obtinut dupa conversia semnalului analog in semnal digitala. Fiecare producator stabileste o anumita procedura si o anumita proportie intre cele doua modalitati de amplificare a sensibilitatii. Spre deosebire de filme, unde cresterea sensibilitatii se asocia cu o granulatie marita, la camerele foto digitale, cresterea sensibilitatii se insoteste de o crestere a zgomotului din imagine, cu innecarea detaliilor fine.

Determinarea sensibilitatii camerelor digitale se face conform normelor International Organization for Standardization ISO 12232:1998.

In linii mari, sensibilitatea ISO a camerele foto digitale corespunde cu cea a filmelor echivalente.

 

Din aceeasi serie:

Despre diafragma

Despre obturator

Despre sensibilitatea ISO

 

 

  Calin-Stefan Ragalie
mai, 2007
© Fotomagazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

ovi dan - 28 May 2007, ora 00:20
inutil articolul, cine mai foloseste azi film? a aparut digitalul fratilor!!!

Andrei Mita - 28 May 2007, ora 09:57
Si uite domnule acel personaj despre care am scris eu intr-un comentariu la articolul meu: "sunt destui care stau pe gard, sparg seminte si comenteaza". Domnule ovi dan, va rog sa nu ne zigniti familiile, nu cred ca se considera cineva ruda (frate) cu dumneavoastra.

Calin-Stefan Ragalie - 28 May 2007, ora 16:41
Doua "comentarii" la acest articol au fost sterse, deoarece utilizau un vocabular suburban.

Gigi Berlogea - 28 May 2007, ora 23:37
Va felicit sincer domnule Ragalie pentru decizia dumneavoastra de a sterge anumite comentarii si imi permit sa va sugerez sa procedati asa si pe viitor. Despre articol numai de bine, m-ati obisnuit cu articole bine documentate si bine explicate. Numai bine.

Marius Grigore - 31 May 2007, ora 14:52
Eu trag pe film la greu si am sa trag mult timp de aici inainte, digitalul... nu prea.

dan Matei - 06 Jun 2007, ora 22:36
Mie mi-a placut articolul! Si incepatorii trebuie sa invete de undeva!

Septimiu Saulean - 08 Jun 2007, ora 20:08
Deci, cu cat ISO ii mai mare cu atat calitatea fotografiei scade ???

Calin-Stefan Ragalie - 08 Jun 2007, ora 20:29
Da, cu cat ISO este mai mare, cu atat scade rezolutia peliculei. Exista insa fotografi care cauta aceasta accentuare a granulatiei, considerind ca le sporeste calitatea artistica a fotografiei.

Barbu Scoop Alexandru - 20 Jul 2007, ora 20:42
Domnul ovi dan daca ai cunoaste cateva chesti de incepator ai vedea ca si camerele digitale au sensibilitate ISO care este folosita des si face diferenta la poze dar asta e multi stiu putin cunoaste, foarte bun articolul nota 10.

CeRebel B - 13 Aug 2007, ora 23:45
Tin sa felicit persoana care a scris articolul pentru ca a incercat sa ne initieze si pe noi, incepatorii. Pe viitor daca se poate v-as ruga sa insistati mai mult in explicarea unor termeni mai greoi pentru un incepator. Va multumesc. 10+

Adrian P - 10 Nov 2008, ora 21:31
felicitari

alex i - 14 Mar 2009, ora 23:34
felicitari pentru articol, care nu e deloc inutil :)), sunt atatea persoane care prefera filmu, se poate ajunge la rezolutii pe care un aparat digital nu poate spera :)) a se intalege posesorul aparatului numa ca is cateva deficiente cum ar fi pretul si faptul ca un aparat cu film nu are preview :))

Moga Robert - 06 Apr 2010, ora 22:57
pt film articolul e bun dar tot na-m inteles cand tre sa folsesc iso mare al lumina sau la intuneric(noapte)

Andreea Diana - 09 Mar 2012, ora 22:15
Un articol exceptional. Am īnţeles mult mai multe decāt ştiam deja, şi mă face să-mi doresc să fi fost mai atentă la chimie şi fizică. Felicitari!

Trifescu Vasile - 15 Jul 2013, ora 16:43
As vrea sa stiu care sunt limitele de lumina in care poate sa iasa clara o fotografie facuta cu un Kodak Portra 400 si respectiv 800, cu si fara blitz daca se poate ! Va multumesc anticipat pentru disponibilitate si sprijin Cu stima Vasile Trifescu

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   ieri, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   ieri, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   ieri, la ora 07:37
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 10:52
Zvonuri la
Panasonic »

   de Nikon
   acum 9 zile, la ora 19:53

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127119 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate