Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Fotocompozitia - neclaritatea de miscare in fotografie

In arta fotografica moderna neclaritatile optice si fotografiile cu subiectul in miscare au o pondere din ce in ce mai mare in compozitia fotografica. Imaginile realizate cu timpi lungi de expunere nu numai ca dizolva conturul formelor aflate in miscare dar introduc in compozitie un element specific fotografiei. Acesta este timpul, "timpul miscarii". Inevitabil, prin pierderea trasaturilor de contur, prin care recunoastem de fapt formele, acestea tind sa se dizolve in masa compozitiei.


Rezultatul este un mijloc de expresie specific fotografiei, ce a fost preluat si experimentat de avangarda fotografiei. Mai apoi, in deconstructia postmoderna, Michael Wesely (artist ce traieste in Berlin / nascut in 1963 la Munchen), un bun exemplu subiectului nostru, a preluat tema neclaritatii de miscare in fotografie (prin diferite mijloace tehnice) si a generat intr-un context contemporan un mijloc plastic remarcabil.


vg_neclaritatea_1.jpg

© Michael Wesely


Fotografiile cu timp lung de expunere sau cu neclaritate optica nu sunt de data recenta. Conceptul tehnic si artistic are aceeasi varsta cu insasi fotografia (generata de sensibilitatea scazuta a materialelor de laborator). In prezent, timpi de expunere variaza extrem de mult, de la 1/8000 sec. la expuneri de ore sau chiar de luni de zile. Secretul unei fotografii reusite cu expunere lunga este un trepied solid si un aparat fotografic care sa permita expunerea lunga. La aparatele digitale expunerea de lunga durata (peste 30 sec.) se realizeaza cu modul "B" (bulb).


vg_neclaritatea_2.jpg

© Michael Wesely


Despre fotografia cu diferite zone de neclaritate de miscare se pot nota urmatoarele:
- se pot realiza de exemplu din miscarea trenului, cu aparatul fotografic proptit pe marginea ferestrei vagonului, sau din mana, dintr-un alt mijloc de locomotie, de exemplu, din autoturism.
- efecte deosebite se obtin dimineata devreme sau seara, la crepuscul, atunci cand ziua se intalneste cu noaptea sau invers.
- din punct de vedere tehnic, efectul de miscare tine cont atat de viteza de deplasare a fotografului, cat si de cantitatea de lumina ce impresioneaza pelicula / suprafata fotosensibila.
- efecte grafice sunt deosebite, dar acest gen de fotografie necesita multe cadre si rabdare,
- realizate din miscarea autovehiculelor, dara sau darele de lumina pot aduce un surplus de noutate unui peisaj urban sau nu numai, poate anost fara aceste cautate efecte.
- in imaginea fotografica trebuie sau ar trebui sa existe cel putin un plan sau o zona unde sa existe o claritate optica. Punct de referinta in compozitie fotografica, liniile din cadru se vor alinia fata de acel punct de claritate. Face parte din insusi mecanismul prin care intelegem / recunoastem imaginile. Dar exista si exceptii.


Poezia formelor si liniilor abia deslusite
Fotografia cu neclaritate de miscare totala se refera nu atat la asemanarile vizuale pe care fotografia le poate avea cu desenul in acuarela (culori de apa) sau cu aerograful (culori acrilice), cat la metafora formei. Se refera, atat cat poate permite analogia, la "pata plastica", se refera la limbajul specific al fotografiei. Se refera in ultima instanta, la cantitatea si calitatea luminii.


vg_neclaritatea_3.JPG

© Vasile Gheorghe


Imaginile au fost realizate in trenul rapid "Corona", dimineata devreme. Tema imaginilor este localitatea Sandominic (Csikszentdomokos) aflata in bazinul Ciucului (judetul Harghita).


vg_neclaritatea_4.JPG

© Vasile Gheorghe


Ma aflam in trenul care ma apropia de o tabara de creatie plastica, de Sandominic. Dimineata devreme, pe la ora 7.00 (in 14 octombrie a.c.), am avut surpriza placuta sa observ caderea primei zapezi din acest sezon. In lumina abia deslusita, vedeam case, campuri agricole, ceva padure, palcuri de copaci, drumuri de tara. Placut surprins de albastrul diminetii de iarna, am scos aparatul de fotografiat (NIKON D 80 / 18-135mm / cu ISO 1600) si am inceput sa fotografiez. Lumina palida, abia mijita, care incerca sa alunge umbrele noptii, zapada, nu mai mare de cativa centimetri, ce se furisase prin adanciturile si gropile peisajului, accentuau plastic frumusetea peisajului. Accentuau la limita formele si liniile nedefinite care compun peisajul.


Cromatic, ceea ce fotografiam, era un amestec de negru cu albastru-gri. Un amestec de factura nu prea optimista. Ceea ce ma interesa nu era negrul - considerat ca o lipsa a luminii - ci putinta luminii, atat cat era, de a deslusii liniile si petele plastice ale unui peisaj de munte.


vg_neclaritatea_5.JPG

© Vasile Gheorghe


Fotografia de peisaj este un concept. Fiecare epoca si-a avut propriile rezolvari. In seria de imagini pe care o prezentam ne-a interesat sa dezvoltam generarea unui concept vizual. Nu realitatea peisagistica clasica - peisajul botanic - ne-a starnit curiozitatea ci frumusetea naturii care lucreaza ca arta. De exemplu, tehnica pasajului, specifica desenului si picturii, a fost o cale prin care natura a lucrat ca acelasi agent plastic. Fotografiile de peisaj cu neclaritate de miscare se pot descrie ca fiind rezolvate in tehnica pasajului. Astfel, s-a creat un anume limbaj al peisajului articulat de lumina si umbra care unea formele si care s-au coagulat intr-o omogenitate spatiala cu valoare plastica. Arhitectura spatiului cat si evanescenta sa ne-au atras privirea (prin formele estompate si culorile ce au conferit atmosfera si o considerabila spatialitate).


Procesul privirii si al "traducerii" sale, exprimate in imaginea fotografica ne-au atras atentia, prin limbajul fotografiei dar si al designului grafic. Limbajul respectiv este de natura vizuala si incepe printr-o constientizare sporita a felului in care arata lumea. Este o modalitatea de a vedea ce anume difera de simpla existenta materiala, afirma David Dabner*.


vg_neclaritatea_6.JPG

© Vasile Gheorghe


Seria de imagini este un exercitiu de privire. Nu doreste sa exprime decat un experiment cu factura plastica.


_____
*David Dabner - Design grafic. Principiile si practica designului grafic, Bucuresti, Edit. Enciclopedia RAO, 2004, p. 8.

 



< - Pagina precedenta . . . Pagina urmatoare - >

 



Vasile Gheorghe
0752.295914
vasilegheorghe2008@gmail.com
noiembrie 2009
Foto-Magazin.ro

Bookmark and Share

Comentarii:

bogdan m - 05 Nov 2009, ora 08:56
frumos si expresiv. fotografiile astea spun, de multe ori, mai multe decat altele in clar... deh, imaginatia, sufletul...

Ancuta T - 05 Nov 2009, ora 18:47
Imi plac fotorafiile exemplificatoare. Misterioase, visatoare, imaginative...

Mircea B. - 10 Nov 2009, ora 23:20
,,Adevărul nu se vede cu ochii. Adevărul se vede cu sufletul!'' spunea Micul Prinț în povestirea lui Antoine de Saint-Exupery. Același lucru se întâmplă și în fotografiile lui Vasile Gheorghe. Există o realitate dincolo de vizibil, o realitate interioară. În orice compoziție dinamică și deschisă, chiar și într-o fotografie, centru atenției nu cade nu pe ce se vede ci pe ce se întâmplă, pe mișcare, pe jocul de linii de forță care urmăresc ceva ce e dincolo de vizibil. Este o căutare continuă a unei idei, a unei stări pe care nu o vezi cu ochii ci o simți în tine. Este o poezie de linii, un joc de forme efemere, pe care nici nu le putem percepe cu ochiul liber pentru că se schimbă mereu. Doar aparatul de fotografiat poate surprindă, câteodată, frânturi din aceste imagini. Așa și noi, toată viața căutăm ceva, alergăm, ne zbatem, ne grăbim spre ,,ceva'' ce e dincolo de noi, fără să observăm că odată cu alergarea noastră pierdem atâtea lucruri nevăzute. Fotografiile acestea imi amintesc că clipa este trecătoare; ca farmecul clipei este efemer și că nu se întoarce niciodată. Ele sunt o provocare spre meditatie si viața. Iar viata, înseamnă mișcare! Felicitări artistului! Mircea B.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Dorian
   acum 3 zile, la ora 10:30
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Avram
   acum 4 zile, la ora 19:04
Sony pregateste
ceva »

   de Ancuta
   acum 6 zile, la ora 12:26
Nuduri - Mircea
Marinescu »

   de Mircea Marine
   acum 6 zile, la ora 10:28
Bancuri fara
fotografi »

   de Nikon
   acum 6 zile, la ora 07:37

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127121 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate