Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Pregatirea unei ture foto de peisaj

1. Introducere
Obtinerea unor fotografii bune despide intr-o buna parte de cat de bine pregatim sesiunea. Ce inseamna sa o pregatim? De ce aparatura avem nevoie? In acest eseu incerc sa explic cum ma pregatesc eu pentru o tura foto de peisaj. Voi imparti acest eseu in mai multe parti: cum imi pregatesc echipamentul inainte de plecare, cum verific lista de echipament si cum procedez in locatie, cand fotografiez.


Acest eseu se refera specific la fotografia de peisaj, cea pe care o practic eu. Totusi, cu unele ajustari, cred ca cele ce vor fi expuse mai jos pot fi adaptate si pentru alte genuri fotografice. Principala diferenta este ca fiecare tip de fotografie impune utilizarea unui anumit echipament, diferit de la un gen la altul. In cele ce urmeaza nu voi discuta despre achizitionarea unui accesoriu specific sau despre cunostintele necesare unui anumit procedeu fotografic.


Despre succes
Cu totii ne dorim succes in intreprinderile noastre. La fel, nici un fotograf nu isi spune: vreau ca aceasta tura foto sa fie un esec! Din contra, orice fotograf normal la cap spune: vreau ca aceasta excursie sa fie un succes! Si aceasta este cu atat mai adevarat cu cat tura dureaza mai multe zile si mai multe sute / mii de kilometrii! Deoarece o excursie foto implica sume importante de bani, pregatiri, renuntarea la rutina zilnica, multa hotarare, fiecare doreste sa se intoarca acasa cu cele mai bune fotografii posibile.


Din pacate, aceasta nu se intimpla totdeauna. Desigur, nu toate dificultatile ne sunt imputabile, cum ar fi vremea rea, imbolnavirea in timpul excursiei sau alte accidente. Totusi, cel mai frecvent, esecul este determinat de pregatirea (fotografica) insuficienta.


Pregatirea este mult mai importanta decat ar putea unii crede. Pregatirea insuficienta se vadeste mai ales cand vrem sa fotografiem evenimente care dureaza cateva minute sau cateva zeci de secunde. Si ratam momentul fotografic cel mai bun din lipsa pregatirii: bateria s-a descarcat si nu avem alta de schimb, camera fotografica se defecteaza si nu avem o camera de rezerva, obiectivul necesar l-am uitat in masina sau, mai rau, acasa. Toate aceste accidente pot fi prevenite printr-o pregatire corespunzatoare acasa. Scopul acestui eseu este tocmai de a va prezenta cum sa va pregatiti eficient, astfel incat sa aveti experiente fotografice placute in excursiile dvs.


2. Prima parte - Pregatirea acasa
Pregatirea de acasa presupune pregatirile desfasurate in studio, inainte de inceputul calatoriei si constau din: planificarea calatoriei, selectia echipamentului care ar putea fi necesar si verificarea ca acesta sa functioneze in conditii cat mai bune.


2.1. Studiul zonei de vizitat
Studiez amanuntit zona in care urmeaza sa calatoresc, mai ales daca merg acolo pentru prima data. Citesc carti de prezentare si explorez pe internet informatii si fotografii referitoare la acea zona. Discut sau schimb email-uri cu alti fotografi care au calatorit in acea zona. De asemenea, caut forumuri si bloguri referitoare la acea regiune.


Studiez multe harti. Google Eart a inlocuit hartile imprimate intr-o buna parte, cel putin in etapa de pregatire a unei excursii. De asemenea salvez directiile de deplasare, intersectiile importante, coordonatele GPS ale punctelor delicate ale traseului si ale destinatiei. Imprim pe hartie traseul si zona de destinatie, care sa-mi fie la-ndemana in timpul drumului.


2.2. Revizuirea excursiilor anterioare
Daca am mai calatorit in regiunea pe care intentionez sa o vizitez, revizuiesc materialele documentare anterioare si, mai ales, fotografiile realizate atunci, pentru a-mi reimprospata memoria si pentru a descoperi eventual noi cai de abordare fotografica. Scopul meu principal este de a reliza noi fotografii, nu de a le reface pe cele vechi.


De cand am inceput sa revizuiesc fotografiile mele, luate in locuri vizitate de mai multe ori, am observat ca sunt tot mai putin interesat de realizarile altor fotografi si tot mai mult preocupat de exprimarea propriei mele viziuni. Azi, tot mai putin studiez fotografiile altor fotografi, si doar pentru ca le vad in carti sau reviste, pe Internet sau pentru ca cineva imi atrage atentia asupra acelor fotografii.


2.3 Verificarea echipamentului fotografic
Inainte de a pleca intr-o excursie fotografica, intotdeauna verific ecipamentul, pentru a ma asigura ca functioneaza corect.


Daca ma decid sa folosesc o camera pe care n-am mai folosit-o o perioada, trag cateva cadre si ma asigur ca functioneaza corect. De asemenea verific sa nu existe praf pe senzor, si curat senzorul daca este necesar. Verific toate obiectivele pe care le voi lua cu mine. De asemnea, ma asigur ca am salvat fotografiile de pe carduri, formatez cardurile si le asez intr-un port-card.


Pe de alta parte, ma asigur ca nu voi cara cu mine accesorii in dublu exemplar sau inutile. In acest fel rucsacul meu foto este mai usor de carat, in interior este loc suficient iar, cand, in locatie, trebuie sa schimb foarte repede ceva, pierd mai putin timp cautindu-l prin bagaje.


2.4. O camera de rezerva
Singura exceptie de la regulile expuse la punctul precedent, este o camera de rezerva. O camera de rezerva este obligatorie! Orice camera foto, chiar si una dintre cele mai bune, cedeaza la un moment dat. Si, ca un facut, dintre camerele mele care s-au stricat, toate s-au stricat in locatie, nici una in studio! Si, culmea, ele s-au stricat in locatie, cand toate conditiile pentru o fotografie perfecta erau indepinite, cand lumina era grozava, de exemplu la rasarit sau la apus, si cand ultima mea grija era camera care refuza sa declanseze.


In astfel de imprejurari nu e timp de regrete! Trebuie sa avem pregatit un plan B: o camera de rezerva, una pe care o putem inlocui in cateva secunde si putem continua fotografierea ca si cand nimic nu s-ar fi intamplat.


Desigur, orice altceva se poate defecta (si, in ultima instanta se va defecta!). Din pacate, nu putem lua cate doua din fiecare. Daca veti proceda asa, echipamentul dvs. va fi foarte greu si foarte scump. Daca un anumit obiectiv poate fi inlocuit cu altul, cu o distanta focala apropiata, un trepied cu sprijinirea aparatului de un copac, etc, o camera foto defecta nu poate fi inlocuita decat cu o alta camera fotografica.


2.5. Manuale si ustensile de intretinere
Nimanui nu-i place sa citeasca manualele de utilizare iar unii cred ca sunt superflue. Dar aceasta credinta se prabuseste cand vrem sa realizam ceva special si doar manualul de explica cum. De regula, aceasta se intampla in locatie si, de aceea, avem nevoie de manualul de utilizare cu noi, mai ales cand utilizam o camera fotografica cu care nu suntem foarte bine familiarizati. Puteti avea un manual in format PDF pe tableta sau pe laptop, pentru consultare, dar eu prefer versiunea tiparita, mai usor de parcurs de mine in locatie.


Consultarea manualului este salvatoare mai ales cand cautam anumtie functii, ascunse in meniurile si submeniurile camerei. Si, desigur, necesitatea utilizarii acelei functii apare atunci cand ne asteptam cel mai putin dar cand ne este cea mai utila.


Eu am optat sa pun in rucsac cateva scule pentru unele reparatii in locatie. Sunt constient de faptul ca, azi, cand camerele digitale au ajuns la un nivel atat de mare de complexitate, este putin probabil sa poti repara o defectiune aparuta in locatie. Totusi o mica surubelnita va poate ajuta sa deblocati o usita intepenita, sau sa scoateti bateria blocata, ori sa cresteti frictiunea la un trepied sau la un cap de trepied, slabite in timpul folosirii. Acestea din urma vin in pachet cu chei imbus; tot ce aveti de facut este sa puneti imbusul in rucsac.


Monument_Valley_1a.jpg

Shadow, Monument Valley, Arizona-Utah border


Aceasta fotografie exista pentru ca eram pregatit. In ziua in care am luat acest cadru, fotografiasem aproape toata ziua, deoarece cerul era partial acoperit iar lumina interesanta toata ziua imi oferise numeroase ocazii. In acea excursie foloseam un aparat 4x5 si, cand am ajuns la Monument Valley expusesem toate filmele din caseta. Aveam filme de schimb si sac de reincarcare, dar prezenta multor turisti si ineditul schimbarii filmelor in portbagajul masinii mele si vazul lor mi-a ridicat unele indoieli. Am reflectat asupra acestei situatii o vreme. Pe de o parte, stiam ca realizasem cateva cadre bune in acea zi. Pe de alta parte, stiam ca in SudVest totul se poate schimba in doar cateva minute si ca absenta filmului in camera inseamna absenta fotografiilor. Instinctul meu de a fi pregatit a prevalat si am reusit in circa 15 minute sa schimb filmele din caseta, sub cort, sa raspund politicos si corect intrebarilor insistente ale excursionistilor si sa nu fac greseli de incarcare a peliculei. Dupa nici cinci minute de la reincarcare, am realizat fotografia de mai sus. Desi am mai fost prezent in zona de mai multe ori, nu am mai intalnit niciodata acea combinatie perfecta de lumini, umbre si culori. Asadar, o buna pregatire, chiar daca necesita mai multa munca decat am fi dispusi sa depunem, uneori se poate dovedi ca ne aduce multe succese.


2.6. Bateriile
Bateriile furnizeaza energia necesara echipamentului electronic prezent abundent azi in camerele foto.
a. Bateriile reincarcabile (acumulatori AA sau specifice aparatului)
Verific acasa ca toate bateriile sa fie incarcate la maxim. Daca bateriile se descarca prea rapid fata de cum eram obisnuit cu acele modele, inseamna ca timpul lor de viata se apropie de sfarsit si cumpar un nou set. Cand cumpar baterii de acumulatori de schimb, le cumpar pe cele realizate de producator. Bateriile tertilor, desi uneori mult mai ieftine, nu pastreaza energia ca si cele originale.


b. Bateriile galvanice Unele accesorii folosesc baterii galvanice, ieftine. Acestea, dupa consumare, se arunca in locuri dedicate pentru deseuri chimice. Desi bateriile galvanice se gasesc in magazine peste tot, nu-mi foloseste la nimic daca nu le am in geanta cand imi trebuie.


2.7. Decideti ce camera veti folosi
Prefer sa lucrez, intr-o excursie fotografica, cu un singur sistem de camere. Stiu ca folosirea a doua sau a mai multor sisteme este un obicei popular printre unii fotografi, dar aceasta abordare este o complicatie inutila. Pot sa merg si eu la fotografiat cu mai multe sisteme, dar asta imi ridica unele dificultati in concentrarea pe aspectele artistice ale fotografiei.


Cand lucrez cu mai multe sisteme fotografice simultan, am tendinta de a ma orienta mai degraba asupra aspectelor tehnice. Si eu, si alti fotografii ne pierdem timpul sa decidem ce sistem sa folosim intr-o anumita situatie, in loc sa se concentreze pe cea mai potrivita modalitate de exprimare a stilului personal, a compozitiei cadrului sau in ilustrarea reactiei personale fata de peisaj.


In studioul meu am delimitat doua zone. In prima se afla laboratorul meu digital, unde am computerul, imprimantele si unde desfasor procesele de prelucrare si imprimare a fotografiilor. Tot aici pastrez si camerele pe care le folosesc in mod uzual. Ele sunt organizate pe sisteme de camera, fiecare intr-un rucsac dedicat, pe care il pot lua si a fi sigur ca am tot ce imi trebuie in locatie.


Folosesc in mod uzual Hasselblad Phase One, Canon 1Ds si Canon G. Sistemul Hasselblad cu backuri digitale il folosesc exclusiv pentru peisaje realizate pe trepied. Sistemul Canon 1Ds il folosesc cand doresc sa fotografiez din mana, deoarece imi ofera un grad mare de libertate. De asemenea, il folosesc pentru fotografia de noapte, datorita gestiunii superioare a zgomotului in expunerile lungi. Lucrez cu Canon G cand doresc sa folosesc un echipament usor, de mici dimensiuni si sa trec neobservat. De asemenea, Canon G este binevenit in celelalte doua rucsacuri, cand nu am prea mult echipament de carat.


A doua zona este la etaj, intr-o debara mare, unde imi depozitez camerele pe care le folosesc ocazional sau pe care imi doresc sa le folosesc candva. Majoritatea camerelor de aici sunt pe film, desi unele camere digitale vechi si-au croit cumva drum in debara. Tot aici pastrez trepiede vechi, genti foto, obiective mai vechi, echipamente pe care le am in dublu exemplar, etc.


Va rog sa observati ca nu am mentionat tipul de model al camerelor pe care le folosesc in mod curent. Si n-am facut-o pentru ca aceasta nu conteaza. Conteaza formatul camerei, marimea si greutatea sistemului. Modelul exact se schimba, o data cu upgradarea sistemului. Clasificarea insa o pastrez si o folosesc, deoarece pentru mine este foarte folositoare. Abordarea dvs. ar putea fi alta. De altfel, ma astept sa fie diferite, deoarece pot exista tot atatea moduri de abordare al echipamentului ca si numarul de fotografi.


2.8 Impachetarea echipamentului
Impachetarea echipamentului este importanta. In aceasta privinta exista cel putin doua abordari: prima - se pune in rucsac tot ce se considera necesar, urmind ca la fiecare locatie, sa se selecteze cele necesare. Aceasta abordare nu este potrivita pentru mine. Ajuns in locatie, eu doresc sa fiu gata sa fotografiez, nu sa cotrobai prin geanta si sa selectez ce cred ca mi-ar putea fi de folos intr-o deplasare de cateva ore. De aceea eu imi transport echipamentul in doua containere: rucsacul foto si o mica geanta. In rucsac plasez intregul echipament foto, inclusiv camera de rezerva si cate o baterie de schimb. In geanta pun restul bateriilor de schimb, un kit de curatare al senzorului, capete de trepied de schimb, carduri de rezerva, un cititor de carduri si alt echipament pe care il pot pastra in portbagajul masinii, cat trag o tura de cateva ore.


2.9. Echipament nefotografic
Echipamentul nefotografic, precum haine mai calduroase, bocanci (de rezerva), etc., nu sunt neaparat necesare pentru fotografie, dar asigura o excursie confortabila si fara griji. Este neplacut sa va surprinda o ploaie sa sa nu aveti la indemana o gluga impermeabila, de exemplu.


Exista si alte echipamente nefotografice a caror necesitate depinde de la persoana la persoana. De exemplu mie nu-mi place sa manevrez camera cu mainile reci si am la indemana o pereche de manusi subtiri. Acestea au un pret atat de mic incat am cate o pereche deja plasata in cate un buzunar al fiecarei jachete si nu-mi fac griji daca acestea se rup sau daca le pierd. Cu alte cuvinte, ultima mea preocupare cand mi-e frig, este sa ma exprim creativ fotografic.


 

Pagina urmatoare ->

 


© Alain Briot
Vistancia, Arizona
iunie, 2011


Pentru informatii suplimentare si pentru a procura CD-uri cu materialele publicate de Alain Briot, va rugam sa urmati aceste linkuri:
CD-uri: http://beautiful-landscape.com/Articles-CD.html
Workshop-uri: http://beautiful-landscape.com/Workshop-home.html
Print-uri: http://beautiful-landscape.com/Print-of-the-month-list.html
eBooks: http://beautiful-landscape.com/Ebooks-Books-1-2-3.html

 



 


Foto-magazin.ro
octombrie, 2014
Drepturile asupra acestei traduceri apartin
in exclusivitate Foto-magazin.ro. Nici o portiune din
acest articol nu poate fi reprodusa fara permisiunea
expresa a redactiei - office@foto-magazin.ro

 

Bookmark and Share

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   azi, la ora 09:34
Noutati de la
Olympus »

   de Avram
   acum 3 zile, la ora 19:39
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 4 zile, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 10 zile, la ora 17:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127179 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate