Tutorial

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale


Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

Developarea in doza a negativelor

Contrar opiniilor unor fotografi mai tineri si mai putin experimentati, developarea acasa a negativelor nu este vreo... "stiinta spatiala"! Necesita doar in pic de experienta si respectarea conditiilor prescrise de producatorul filmului si al chimicalelor: timpi, temperaturi, proceduri.


Nu vom insista aici despre prepararea solutiilor. Fiecare produs este insotit de instructiuni detaliate de preparare si de folosire. Vom mentiona doar cateva trucuri:
- cand preparati revelatorul, adaugati mai intai putin sulfit de sodiu; acesta va consuma oxidantii din apa, pastrind astfel intreaga capacitate de developare a metolului si/sau a hidrochinonei; in rest, adaugati substantele in ordinea din reteta;
- daca doriti sa preparati de ex. 1.000 ml solutie, turnati in vasul de amestec 750 - 800 ml apa, urmind sa completati pana la semn dupa ce ati pus si s-au dizolvat toate componentele;
- lasati solutiile preparate 24 ore in repaus, pentru a se depune eventualele impuritati; decantati (sau filtrati prin hartie de filtru) solutia de lucru;
- pentru pastrarea solutiilor folositi recipiente din PET pentru a putea elimina tot (aproape tot) aerul care ramane intre lichid si dop, pentru a preveni oxidarea inutila a revelatorului.


Materiale si reactivi necesari:
- doza de developare, perfect curata si uscata,
- o foarfeca de gospodarie,
- un desfacator de sticle de bere sau un briceag,
- un termometru foto,
- solutii preparate: revelator, baie de stop (optional), fixator, acces nemijlocit la reteua de apa potabila si la canalizare.
- clesti pentru filme (din inox sau din plastic).


1. Incarcarea filmului in doza de developat
a. Pregatirea dozei.
Se demonteaza toate componentele dozei si aseaza pe plansa de lucru in ordine, pentru a le putea identifica chiar si pe intuneric. Eu le asez, de la stanga la dreapta, astfel:
- spirala transparenta, ajustata inainte de a stinge lumina, la latimea filmului de prelucrat;
- a doua spirala, daca avem de developat doua filme o data;
- tubul central pentru incarcare / descarcare a dozei,
- inelul de blocare a spiralei pe tubul central,
- corpul dozei,
- inelul de etansare,
- capacul dozei.


Mai aproape de mine asez in ordine, de la stanga la dreapta: caseta filmului de developat, desfacatorul de conserve sau un briceag, foarfeca de gospodarie.


b. Acum se stinge lumina. Scoaterea din caseta a filmului si incarcarea lui in doza trebuie efectuata in intuneric total. Caseta filmului dispune la capatul inferior de un capacel detasabil, ce poate fi indepartat cu desfacatorul de bere sau cu un cutitas. Se scoate cu grija mosorul pe care este bobinat filmul si cu ajutorul foarfecii de gospodarie se taie amorsa (limba de prindere in mosorul receptor din camera fotografica), dupa o linie dreapta, perpendiculara pe lungimea filmului.


taierea_amorsei.jpg

Taierea amorsei


Se rasuceste filmul circa 45° si se taie colturile de sus si de jos ale taieturii recent facute, spre marginile perforate.


capatul_prelucrat_al_filmului.jpg

Capatul prelucrat al filmului


Nu se debobineaza filmul! Stratul de gelatina se afla pe fata dinspre interior, astfel incat nu exista riscul de a lasa amprente pe el cand vom incarca spiralele dozei.
Spirala este realizata din doua discuri pe care sunt imprimate santuri in forma de spirala spre centrul fiecarui disc. La periferie, la inceputul fiecarui sant, este realizata o parghie de blocare a filmului. Se impinge filmul, astfel incat sa culiseze 5 - 6 cm pe canalul spiralei, apoi se apuca spirala cu ambele maini, in asa fel incat degetele mari sa fie asezate pe parghiile de blocare.


insertia_filmului.jpg

Insertia primilor cm. de film


c. Se blocheaza parghia de pe platoul drept iar mana stanga rasuceste platoul stang cu partea de sus spre noi. Se schimba blocarea, acum cu policele stang, iar mana dreapta executa miscarea de rotire, si tot asa mai departe. Cu fiecare rotire, filmul inainteaza 3 - 4 cm in santurile spirale. Pentru incarcarea completa a unui film in format 135 este nevoie de 40 - 50 miscari de rotire.


priza_spiralei.jpg

Priza spiralei (aici doar cu mana stanga)


Nu fortati! Riscati ca filmul sa iasa din santurile spirale si filmul sa se lipeasca de spirele invecinate. Daca simtiti ca rotirea decurge mai greu, bateti usor cu palma pe unul dintre discuri. Filmul se aseaza mai bine in spirale si inaintarea se usureaza.


Cand ajungeti la capatul filmului si mai raman 2 - 3 cm de film, taiati cu foarfeca capatul care este prins de mosor. Mai rasuciti de cateva ori, pentru ca toata lungimea filmului sa fie introdusa in santuri.


d. Introduceti acum spirele in tubul central si montati inelul de blocare in cea mai de jos pozitie disponibila. Ansamblul spirala-tub central va fi acum introdus in corpul dozei.


inel_de_blocare.jpg

Montarea inelului de blocare


e. Apoi potriviti garnitura de etansare. Atentie, la anumite modele, garnitura trebuie asezata doar intr-o singura pozitie (cercetati acest aspect mai inainte, fara film, la lumina, pentru a fi siguri).


garnitura_de_etansare.jpg

Montarea inelului de etansare


f. In fine, ultima operatiune care se desfasoara pe intuneric complet: inchiderea dozei cu capacul sau. Acum putem aprinde lumina in laborator. Capacul superior al dozei este profilat in forma de palnie, asa incat sa usureze incarcarea cu solutii (si canale de evacuare al aerului din doza). La unele doze, tubul central se prelungeste in exterior cu un mosor prin care se poate invarti spirala din doza. Altele nu au acest mosor, dar dispun de un capac suplimentar, din plastic moale, care etanseaza complet doza, care astfel poate fi rasturnata pentru amestec. Filmul incarcat in doza poate fi pastrat cateva ore fara nici un impediment.


Doza_gata_de_lucru.jpg

Doza incarcata, data de lucru


2. Acum incepe prelucrarea chimica! Rearanjam blatul de lucru, astfel:
- doza de developat si un termometru,
- solutiile de lucru, in ordine de la stanga la dreapta: revelator, solutie de stop (optional), fixator, solutie tensioactiva si o palnie de sticla,
- un ceas de laborator, carlige pentru film, piele de caprioara sau pensa-racleta pentru indepartarea stropilor de apa.
- iarna, cand e frig, sau vara, pe canicula, undeva, in apropiere, un lighean cu apa calda si altul cu apa rece.


a. Developarea
Masuram temperatura revelatorului; daca are intre 18 - 21 grade (sau conform instructiunilor) putem incepe developarea. Altfel asezam flaconul cateva minute in ligheanul adecvat si masuram din nou teperatura.


Cand temperatura revelatorului este cea prescrisa in reteta, pornim ceasul de laborator si imediat incepem sa turnam solutia in doza, la un debit sustinut, in asa fel incat sa terminam in 15 - 30 sec. Asezam flaconul cu revelatorul ramas la locul sau, aplicam capacul de etasare pe doza si lovim doza de blatul de lucru, de la 3 - 4 cm, pentru a detasa eventualele bule de aer ramase lipite pe film. Apoi rasturnam doza de cateva ori sau rotim energic de mosorul central, lovim din nou doza, circa un minut. Unele doze prevazute cu mosor de rotire ar putea sa nu fie perfect etanse, iar rasturnarea ar putea determina scurgeri de revelator. E bine sa probati inainte. Revelatorul nu este toxic, dar pateaza.


Apoi, la fiecare minut, rasucim mosorul central sau rasurnam doza de cateva ori, pentru a aduce revelator proaspat in contact cu filmul de prelucrat.


Cu circa 30 secunde inainte de tipul prescris pentru developare, indepartam capacul de etansare si incepem golirea dozei de revelator. In functie de formula, acesta se arunca sa se colecteaza inapoi in flaconul de revelator, prin intermediul palniei de sticla.


b. Dupa preferinte, filmul poate fi supus unei bai de stop sau doar spalat cu apa.
Solutia de stop este o solutie diluata (2 - 4 %) acid acetic industrial. Revelatorul are un pH bazic. Mediul acid, creat de acidul acetic intrerupe brusc efectul reductor al metolului sau hidrochinonei. Baia de stop isi desavarseste efectul in circa 30 sec. Evacuam din nou doza si putem aplica o baie de clatire cu apa de la robinet. Atentie, apa folosita sa nu difere ca temperatura prea mult de cea a revelatorului. Apa prea rece poate contracta brusc stratul de gelatina care se poate crapa; apa prea calda inmoaie excesiv gelatina care se umfla, devine fragila si se poate desprinde de pe suportul filmului. Cateva minute de clatire sunt suficiente.


c. Fixarea
Urmeaza baia de fixare. Tiosulfatul din baia de fixare transforma halogenurile de argint nedevelopate (neexpuse), insolubile, in compusi hidrosolubili, care trec in solutie. Se deschide capacul de etansare, se porneste cronometrul si se umple doza cu fixator. Filmul este deja ud, astfel incat nu mai exista riscul aparitiei bulelor de aer. Si in timpul fixarii, este utila agitarea filmului, prin rotire sau rasturnarea dozei. Timpul de fixare este in medie de 5 - 10 minute, in functie de formula chimica si de prospetimea solutiei. Dupa terminarea fixarii, lichidul fixator se recupereaza in flaconul sau, pentru refolosire.


d. Spalarea finala
Acum putem deschide doza si ne putem face o oarecare impresie despre corectitudinea developarii. Putem scoate spirala din tubul central si inspecta cele cateva cadre de pe spirala exterioara. Nu va grabiti! Lasai filmul in spirala. Mai rabdati inca 30 minute pana dupa o spalare abundenta cu apa de la robinet.


e. Penultima etapa a prelucarii este adaugarea in doza deschisa, plina cu apa de robinet, a catorva picaturi de substanta tensioactiva, care va reduce petele dupa uscare. Cateva zeci de secunde de tratament cu solutie tensioactiva sunt suficiente.


f. Desfacem acum discurile siralei si, apucind filmul de la un capat, il punem la uscare, cu un cleste la capatul de sus, si un altul, la capatul de jos, drept contragreutate. Eventualele picaturi de apa adunate pe film pot fi indepartate cu ajutorul a doua degete, ca o penseta, ce trec pe intreaga lungime a negativului, sau, mai sigur, ca sa nu zgariati gelatina, tamponati cu piele de caprioara, sau cu pense/raclete. Uscarea trebuie facuta in locuri curate, lipsite de curenti de aer care sa poata antrena fire de praf care sa se lipeasca de film.


g. Ultima etapa a developarii este curatenia! Amanarea acestei etape poate conduce la cresterea costurilor si chiar la greseli in prelucrarile ulterioare. Recuperam solutiile care pot fi refolosite, aruncam pe cele de unica folosinta, spalam toate ustensilele folosite in timpul procesului, le punem la uscat si apoi le depozitam corespunzator. Nu uitati sa marcati pe flacoanele de solutii numarul de prelucrari efectuate. Solutiile recuperabile au o durata limitata de folosire si ar fi pacat sa stricati un negativ prelucrat in solutii epuizate. O mentiune speciala pentru doza de developat: uscarea dupa spalarea cu apa de la robinet duce la acumularea de saruri pe spire si dificultati in utilizarea ulterioara. O baie de detartrant este foarte utila.


3. Arhivarea
Dupa uscarea completa (uscarea naturala dureaza de pe o zi pe alta), filmul este transat in benzi de 5 - 6 cadre si se introduce in mape de stocare (sleever-e).
In mod ideal, developarea negativului este urmata de realizarea de copii directe, pozitive, pe hartie foto, care se arhiveaza impreuna cu negativele corespunzatoare.

 


< - Pagina precedenta

 


© Avram Tudor
noiembrie, 2014,
Foto-Magazin.ro


Bookmark and Share

Comentarii:

Ioan B. - 12 Nov 2014, ora 01:43
Atentie! Articolul contine mai multe inexactitati/erori. Mentionez cateva: 1. Intervalul de temperatura indicat, de 18 - 21 de grade pentru revelator, este prea mare pentru o developare corecta. 2. Afirmatia "Revelatorul nu este toxic" este complet eronata. De ex. hidrochinona, ca toti produsii derivati din benzen este cancerigena. 3. Baia de stop cu 2 - 4 % acid acestic este extrem de concentrata. In plus dece acid acetic tehnic si de unde se procura acesta? O concentratie de cca. 0,2%, obtinuta din otet alimentar este suficienta. 4.Utilizarea apei direct de la robinet poate fi un adevarat pericol, care poate compromite iremediabil un filrm, datorita suspensiilor pe care le poate contine (cel putin in unele cartiere din Bucuresti). Pentru siguranta recomand folosirea apei de la robinet dupa o prealabila decantare de min. 24 de ore, urmata daca e cazul si de filtrare. 5. Ca "substante tensioactive" se pot folosi cateva picaturi de detergent lichid. 6. Trecerea filmului printre doua degete pentru indepartarea picaturilor de apa este contraindicata deoarece poate duce la deteriorarea iremediabila a gelatinei. Cele cateva picaturi de detergent introduse in ultima apa de spalare si agitarea dozei 10 - 20 de secunde este suficienta pentru evitarea completa a producerii picaturilor de apa pe suprafata filmului pus la uscat.

Korn EL - 16 Nov 2014, ora 13:31
Pana la urma, cum developez un film ??

Avram Tudor - 17 Nov 2014, ora 21:31
Multumim pentru vizita, d.nle Ioan B. Temperatura revelatorului in timpul developarii filmului depinde de reteta; unii revelatori sunt destinati pentru temperaturi mai mari, altii pentru temperaturi scazute. Va rog sa nu confundati toxicitatea (moartea rapida a unor animale de test) cu riscul cancerigen (congruenta statistica a administrarii regulate a unei doze dintr-o substanta chmica si incidenta dezvoltarii tumorilor maligne). Un gram de acid acetic poate contracara 5 - 6 grame methol? Otetul alimentar contine, in principal acid acetic, dar si alti acizi organici, esteri si alte substante chmice organice, a caror actiune poate dauna filmului. Cred ca este mai bine de folosit acid acetic de sinteza, chimic pur. Intr-adevar, apa de robinet nu este o solutie ideal, dar este foarte la indemana. Folosirea unui detergent de vase ca substanta tensioactiva poate afecta gelatina, nu recomand; exista solutii dedicate pentru filme, consumul este redus, iar pretul nu este o problema. Va asigur ca mai multe zeci de ani am "raclat" filmul proaspat developat cu doua degete si nu am distrus nici unul. Desigur, in timpul acestei manevre inteligenta este mai importanta decat forta. :)

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Rumoare la Canon 2 »
   de Dorian
   azi, la ora 09:34
Noutati de la
Olympus »

   de Avram
   acum 3 zile, la ora 19:39
Bancuri cu si
despre fotografi »

   de Avram
   acum 4 zile, la ora 18:21
Pagini interesante
pentru fotografi »

   de Dorian
   acum 6 zile, la ora 16:14
canon 7d mark ii »
   de leobv
   acum 10 zile, la ora 17:25

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 127179 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate