Foto tehnica

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale
Brasovul meu
[click]  
O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

A fi sau a nu fi,
fotograf
[click]  

Transilvania - Romania
[click]  

 

 

Aparate digitale de fotografiat

Fotografia digitala are un mare succes din cauza numeroselor avantaje care le ofera fata de fotografia "clasica" pe film: costului scazut per imagine, pretul filmului, a developarii si in functie de modul de utilizare si pretul realizarii pozelor este eliminat. Singura investietie este aparatul digital, mediile de stocare, si acumulatorii sau bateriile. Dezavantajele sunt putine: aceste imagini nu pot fi marite foarte mult, acesta este o problema in cazul profesionistilor, un alt dezavantaj este ca unele aparate consuma deosebit de multa energie, si va trebuie destui acumulatori de rezerva mai ales daca pozati in natura sau in locuri unde nu aveti acces la o priza. Ca si orice aparat electronic, si un aparat digital nu va putea fi folosit la temperaturi foarte scazute.

Avantajele insa depasesc din plin aspectele negative: astfel o data capturata, imaginea deja se afla intr-un format care o face destul de usor de prelucrat si de distribuit. Un lucru foare important este ca puteti vedea poza imediat dupa de ea a fost facuta, astfel facand alta poza puteti retusa unele mici defecte din poza si astfel puteti creea poze mai bune. In plus daca ati facut o poza si nu va place o puteti sterge imediat din memorie. Acest tip de fotografie este folosit si de profesionisti, in unele cazuri timpul de realizare pozelor este vitala (la Olimpiada de la Sidney, 90% din pozele facute de fotografii de presa au fost digitale si gratie ultimelor tehmologi de transmisie a datelor, unele agentii ofereau pozele spre vanzare pe internet la doar 5-10 minute dupa ce ele au fost facute) dar si de categoria numita Home-users, pentru poze de familie, vacanta.. care apoi le pot include in documente, sau le pot trimite la prieteni prin email-uri, le pot pune pe site-uri speciale unde toata lumea le poate vedea, unele aparate pot fi conectate la televizor si puteti vizualiza imaginile pe ecranul televizorului. Sau daca doriti rezultate mai palpabile puteti scoate pozele la o imprimanta, pe hartie normala sau fotografica, sau le puteti duce la un minilab digital, care vi le va scoate exact ca si pozele de pe film.

Unele modele pot inregistra si sunet sau secvante video, la o calitate  medie. O data ce pozele au fost facute ele pot fi prelucrate pe calculator.

Poate cel mai important este ca fotograful nu mai ezita inainte de a face o poza, atunci cand folosim film, aproape toti avem un moment de ezitare sau un moment in care ne intrebam daca chiar merita sa facem o anumita poza, consumand film. Ei bine aici nu mai este cazul, daca nu suntem multumiti de poza , o putem sterge imediat, si in plus oferta de medii de stocare este foarte mare , asfel putem realiza sute sau chair mii de poze fara sa le descarcam pe calculator.

 In acesta idee, puteti experimenta foarte mult la o poza, puteti incerca mai multe unghiuri chiar unele foarte ciudate cu care poate ca nu ati fi consumat fimul, astfel veti putea fi surprins de rezultate.  Insa aveti grija, marea libertate care o ofera aparatele digitale, pote transforma un fotograf amator intr-un fotograf foarte prost.

Fotografiile digitale sunt alcatuite din sute de mii sau milioane de pixeli. Un pixel este un mic patrat ce are o anumita culoare. Daca luam o imagine si o marim excesiv, vom observa pixelii.

Calitatea unei imagini depinde in mare masura de rezolutie (numarul de pixeli din imagine). Daca imaginea are o rezolutie mare, atunci detalile si contururile vor fi percepute mult mai bine decat la o imagine cu rezolutie scazuta. Dimensiunile unei imagini digitale pot fi exprimate in doua moduri. In primul mod ne referim la numarul de pixeli de pe lungime si de pe latime, de exemplu 1800 x 1600 , unde prima cifra ne indica ca lungimea imaginii este de 1800 de pixeli si a doua cifra se refera la latimea imaginii. A doua varianta este sa inmultim dimensiunile si astfel  obtinem numarul total de pixeli din imagine 2.88 milioane de pixeli (1800x1600) cu o mica marja de eroare putem spune si 2.88 mega pixeli

Cei mai performanti senzori au rezolutia de peste 16 megapixeli (fara interpolare). Comparativ, rezolutia filmului de 35mm mai ales la sensibilitati foarte mici (ISO 6-12) practic este marginita doar de marimea moleculelor substantelor din emulsia fotosensibila de pe film, insa un film de sensibilitate medie ISO 100 are o rezolutie in jur de 20 megapixeli, dar ea scade la o rezolutie efectiva de apx 6-10 mpegapixeli in functie de calitatea obiectivului si a developarii. Oricum despre acest subiect exista nenumarate controverse... . Ochiul uman se apreciaza ca ar avea o rezolutie de aproximatin 120 megapixeli, insa afirmatia este foarte discutabila.

Nu terbuie confunadata rezolutia "optica" si cea interpolata. Rezolutia optica a unui aparat este rezolutia maxima la care poate functiona senzorul. Rezolutia interpolata este mai mare decat rezolutia optica, adica o imagine este marita la o rezolutia initiala la una mai mare fara a adauga mai multa informatie imaginii, evident vor aparea pixeli noi, iar culoarea lor va fi data de pixelii din jur. Interpolarea are avantajele ei, insa daca exageram cu maritul sau daca sursa este slaba, rezultatul va fi si mai slab.


1. imagine normala


2. imagine redusa


3. imagine obtinuta prin interpolarea imaginii 2

APARATE

Aparatele foto digitale seamama destul de mult cu aparatele clasice pe film, ele au un obiectiv , o diafragma si un obturator. Obiectivul poate fi interscahimbabil sau fix, in cel de-al doilea caz, producatorul poate oferi unele lentile aditionale care pot modifica distanta focala astfel impreuna cele doua obiective pot functiona ca unul singur: teleobiectiv sau grandangular, insa calitatea imaginilor va avea putin de suferit. Diafragma este practic o deschidere cu diametru variabil, prin care lumina intra in aparat, diafragma poate fi micsorata sau marita, astfel incat se poate controla cantitatea de lumina ce trece prin obiectiv si impresioneaza senzorul.

Diafragma poate influenta si claritatea unei poze, daca diafragma este inchisa  foarte mult, adica deschiderea este mica, atunci vom avea o claritate de la 0.5-1m pana la infinit, dar cu cat diafragma este deschisa, cu atat intervalul in care poza va fi clara este mai mic,

Obturatorul este un dispozitiv ce se poate deschide si inchide si practic dozeaza cantitatea de lumina ce va impresiona senzorul sau pelicula. Asfel timpul de expunere al fotografiei reprezinta timpul in care obturatorul este deschis.

Diferenta intre aparatele digitale si cele traditionale este mediul care este impresionat de lumina, la aparatele traditionale este filmul negativ sau pozitiv, iar la cele digitale este un senzor CCD sau CMOS, in principiu de dimensiuni mai reduse decat cele ale unui cliseu pe un film de 35mm, senzor care este alcatuit din miloane de diode fotosenzitive numite fotoelementi sau pixeli. Fiecare fotoelement captureaza un singur pixel din viitoarea fotografie.

EXPUNEREA

Inainte de a face o poza, aparatul trebuie sa se pregateasca si de aceea uneori este o intarziere din momentul in care apasati decalansatorul pana in momentul in care poza este luata. Aceasta intarziere se numeste in engleza "lag", aparatele mai noi au un timp de raspundere mai mic, dar cele vechi pot avea o intarziere destul de mare.

Cand apasati declansatorul camerei digitale, o celula fotosensibila va masuara  cantitatea de lumina ce intra prin obiectiv si va stabili parametrii optimi (timp de expunere/diafragma) pentru relizarea fotografiei. Apoi la deschiderea obturatorului fiecare fotoelement de pe senzor va masura stralucirea luminii ce cade pe el, acumuland o anumita sarcina electrica. Daca pe fotoelement cade mai multa lumina, atunci intensitatea sarcinii electrice va fi mai mare. O data cu inchiderea obturatorului, cantitatea de energie electrica este masurata si convertita intr-un numar digital, iar imaginea este reconstruita cu aceasta serie de numere ce dau stralucirea si culoarea fiecarui pixel.

Poate suna surprinzator, dar fotoelementii de pe senzorul ce capteaaza imaginea pot inregistra doar stralucirea luminii, insa nu pot captura culoarea. Ei inregistreaza doar pe o scara de griuri, o serie de 256 de tonuri ce pleaca de la alb pur si se termina cu negru pur. Insa cum reuseste aparatul digital sa creeze o imagine color dupa stralucirea inregistrata de fiecare dioda este o poveste interesanta.

La inceput fotografia a fost doar alb negru, si procesul de descoperire a fotografiei color a fost un proces destul de lung. Una din marile inovatii in acest domeniu a fost facuta in 1860 cand James Clerk Maxwell a descoperit ca poate crea o fotografie color folosind film alb negru si filtre de rosu, albastru si verde. Astfel pentru o poza color el facea 3 poze seaprate ale aceluiasi subiect folosind film alb negru si de fiecare data alt filtru pe obiectiv: rosu verde si albastru. Cele 3 imagini alb negru obtinute erau proiectate suprapus pe un ecran, folosind trei proiectoare, fiecare fiind echipat cu un filtru de aceeasi culoare cu cel care a fost folosit la fotografiere. Cele trei imagini formeaza o imagine color. Ei bine, la un secol si ceva mai tarziu fotoelementii din camerele digitale functioneaza aproximativ in acelasi mod.

Culorile dintr-o imagine sunt de obicei bazate pe cele trei culori primare rosu, verde si albastru (red, green, blue - RGB) Acest sistem este numit si sitemul aditiv, deoarece daca combinam cantitati egale din fiecare culoare obtinem alb.

Asfel daca peste fotoelementii se plaseaza filtre rosii, abastre si verzi prin combinatie se obtin imagini color. Cei mai multi producatori de senzori folosesc pattern-ul Bayer care folseste de doua ori mai multe filtre verzi decat albastre si rosii, aceasta pentru ca ochiul uman este mult mai senzitiv la verde (coloare ce se afla la mijlocul spectrului) decat la celelalte doua culori. Astfel un aparat de 1 megapixel va avea aproimativ 540 000 de pixeli cu filtru verde,  270 000 pixeli cu filtru rosu si 270 00 de pixeli cu filtru alastru. Unii producatori folosesc alt sistem ce foloseste patru culori sistem numit CYGM (Cyan, Yellow, Green and Magenta), dispuse in numar egal

  

pattern-ul Bayer
(RGB-3 culori)

CYGM - 4 culori

Folosind cate un filtru, fiecare pixel inregistreaza stralucirea luminii ce trece prin filtru, adica a culorii filtrului, celelalte doua culori fiind blocate de filtru. De exemplu pixelul cu un filtru rosu poate inregistra doar stralucirea luminii rosii ce trece prin el. Pentru a realiza culoarea fiecarui pixel din imagine, se foloseste un proces numit interpolatie care foloseste culorile pixelilor vecini pentru a calcula cele doua culori pe care pixelul nu le-a inregistrat direct. Combinand aceste doua culori interpolate cu cea masurata de fotoelement se obtine culoarea pixelului din fotografie (fiecare culoare poate fi obtinuta combinanad o anumita cntitate de rosu, verde si albastru ). Deci, daca un pixel inregistreaza culoarea albastru deschis, iar cei din jur inregistreaza culori rosu si verde deschis (toate cele trei culori au aceeasi stralucire) atunci culoarea pixelului din imagine este alba. Acest proces de calculare a fiecarui pixel folosind culorile din jur are nevoie de o anumita putere de calcul. Fiecare aparat digital este prevazut cu un microprocesor ce rezolva milioane de calcule in doar cateva secunde de fiecare data cand faceti o poza.

Informatia data de fotoelementi este citita linie cu linie, fiecare linie este transmisa individual la memoria interna a aparatului dar pana sa intre in memoria aparatului fiecare linie trece printr-o serie de filtre (digitale) cum ar fi balansul culorii alb si mici corectii de culoare. Apoi imaginea este construita linie cu linie in memoria interna a aparatului, necomprimata, sau daca este se doreste comprimata. Comprimare se face deobicei dupa algoritmul JPEG, numit dupa comitetul care l-a creat, Joint Photographic Experts Group, si acest mod de comprimare a imaginilor se bazeaza pe faptul ca oamenii sunt mult mai senzitivi la micile modificari de stralucire (luminescenta) decat la cele de culoare. Acest algoritm poate atinge usor rate de compresie de 10:1 sau 40:1, depinzand de setarile compresiei si cu minime pierderi de calitate. Dupa ce toate aceste procese au loc, imaginea este transferata din memoria interna (buffer) a aparatuli pe mediul de stocare, fie ca este Smart Media, Compact Flash, Microdrive sau altul.

Senzori

La apratele clasice, alegerea filmului este esentiala, de film depinzand colorile pozei, tonurile si granulatia. Se stie ca anumite filme au o mai buna reproducere a culorilor calde, iar altele sunt excelente pentru culori reci precum verdele si albastru, si daca nu ne convin culorile putem sa schimbam filmul, insa la camerele digitale, "filmul" nu se poate schimba, desigur fiecare tip de senzor are anumite calitati de reproducere cat mai exacta a culorilor.

Marea majoritate a aparatelor digitale este echipata cu senzori CCD. Tehnologia CCD a fost implementata prima data in telescoapele astronomice si in scannere. Numele, Charge-Coupled Devices, vine de la modul dupa care este transmisa sarcina elecrica dupa expunere: o data ce expunerea s-a inchiat fiecare fotoelement este incarcat cu o anumita sarcina electrica, primul rand de pixeli isi transfera sarcinile intr-o zona de unde sarcinile sunt amplificate si trecute printr-un convertor analog-digital, cand acest proces a fost terminat cu prima linie, pixelii de pe prima linie nu mai au sarcina electrica (fiecare linie este cuplata cu cea de deasupra, pixel cu pixel) iar apoi a doua linie isi transfera sarcina pixelilor de pe prima linie, care o transfer in acea zona de unde sarcina e amplificata si convertita in date. Si linie cu linie fiecare pixel isi transmite sarcina mai departe. Senzorii CCD folosesc sistemul Bayer - RGB (red, green, blue) cu de doua ori mai multi pixeli verzi decat rosii sau albastri.  

Senzor CCD

 senzor CMOS

Senzorii CMOS (Complementary Metal Oxide Semiconductor ) sunt realizati in fabrici alaturi de procesore, memorii, si alte circuite relizate pe cip-uri de silicon, pe cand senzorii CCD necesita o linie de productie dedicata, si costurile de realizare sunt mult mai mari. Practic senzori CMOS se pot realiza si intr-o fabrica de microprocesoare de calculator, astfel costrurile sunt reduse cu aproximativ doua treimi, insa economia este mai mare, pentru ca la senzorii CMOS circuitele ce proceseaza informatia se afla pe senzor, iar la CCD ele trbuie sa fie separate. Senzorii CCD sunt de dimensiuni mai mici decat cei CMOS, la ora actuala se produc senzori CMOS de marimea unui cliseu de film 24 x 36 mm. Iar daca acesti senzori ar fi incorporati in apratele digitale SLR cu obiective intershimbabile (precum Canon D1, D30, D60, Nikon D1H, D1X, D100) atunci nu ar mai exista un factor de magnificare al obiectivului.

C O N T I N U A R E

Bookmark and Share

Comentarii:

ady man - 26 Aug 2006, ora 21:44
este foarte interesant tot ceeace se scrie aici, dar cred ca mai interesant ar fii daca ar fii cursurii de fotografie recunoscute de ministerul muncii. daca stiti asa ceva anuntati-ma si pe mine. multumesc.

Sorina Popa - 17 Sep 2006, ora 13:55
asa cum a intrebat si userul "ady man"...si eu sunt interesata de aceste cursuri. stiti ceva despre asta?

Nicolescu V. - 06 Dec 2006, ora 10:28
M-ar interesa un aparat de fotografiat digital NUMAI PENTRU fotografiat CARTI / documente, la un pret rezonabil. Imi puteti recomanda ceva adecvat acestui tip de intrebuintare.

ivan bogdan - 11 Jan 2007, ora 13:54
m-ar interesa sa stiu configuratia(daca se poate spune asa)cea mai potrivita a unui aparat digital,avand in vedere raportul pret-calitate,tinand cont si ca sunt doar un amator si nu vreau poze pentru o revista sau ceva de gen.multumesc!

giuri gomoi - 19 Jan 2007, ora 20:57
sunt si eu interesat daca exista cursurile despre care vorbeau "ady man" si "Sorina Popa" ms

st lg - 04 Mar 2007, ora 10:48
super

ion diti - 02 May 2007, ora 13:08
Nota bene pt.asa articol!...mai rar asemenea oferte!.V-as intreba si eu daca un Fujifilm Finepix z-1 made in japan,la oferta de...Paste are un pret bun de 600 ron(plus card separat),pt.un amator,merita?.Va multumesc(v-as ruga pt.raspuns la mail ion_diti@yahoo.com)!.

Liviu Timisoara - 13 Nov 2007, ora 17:44
Exceptional articol, domnule... Mi-a lamurit multe necunoscute. Multumesc si respectele mele, vorba reclamei...

Nicu doctoru - 13 Nov 2007, ora 20:04
Articolul e foarte interesant, bine structurat si detaliat. Felicitari!

nicu MAFTEI - 02 Feb 2008, ora 13:01
ma intereseaza un aparat de fotografiat documente scrise si desenate cum ar fi;contracte,planuri de case,schite,etc care sa aiba si memorie interna,cateva marci,locuirile de unde pot fi cumparate si pret.CU RESPECT NICU.

Xander B - 05 Mar 2008, ora 12:43
Recent am gasit un site care contine un CURS recunoscut de minister. Cursul se poate downloada dp site, are 25 de teme, si este destul de stufos: http://www.photocami.ro/index.html

Baboo B - 03 Aug 2008, ora 14:07
Sunt incintat de articolul de mai sus. Pentru mine care am cunoscut modul de functionre al aparatelor de fotografiat optice si am pasiune pentru fotografia pe film, a fost o rapida punere la punct cu tehnica si modul de inmagazinare, digital electronic. Insa nu am inteles ce inseamna un aparat foto SLR. Poate mai aveti vreme ca sa ma elucidati . Cu stima.

Prescornitoiu Cristian - 03 May 2010, ora 12:41
As dori sa-mi recomandati un aparat de fotografiat indiferent de pret, tip(compact sau DSLR), producator, care sa aiba functia de a inregistra data pe fotografie! Va multumesc!

Calin-Stefan Ragalie - 03 May 2010, ora 22:38
@Prescornitoiu Cristian: daca va referiti la camerele foto cu film, exemple ar fi: Kodak Advantix 3800 IX APS, Samsung Maxima Zoom 130, Vivitar 520MZ, etc. Daca va referiti la cele digitale, toate inregistreaza data si ora in EXIF, de unde poate fi recuperata si adaugata manual sau cu programe precum: http://avpsoft.com/products/timetophoto/

mery popescu - 11 Apr 2011, ora 09:44
suntem interesati sa cumparam un aparat de fotografiat, digital, care sa si filmeze, si sa aibe zoom, pentru orice ocazie, ( concediu ), deci suntem amatori, vrem ceva cu stabilizator, nu ne pricepem, si deci avem nevoie de un sfat concret,eventual 2-3 alternative. Multumesc frumos !

Alexandra Mihalache - 20 Apr 2013, ora 16:33
Va rog sa-mi recomandati si mie un aparat foto, pret rezonabil, pt a face poze la documentele din arhive.

Lasa un comentariu:

nume*:
Nu sunt permise decat mesaje cu continut relevant si in tema cu subiectul articolului.
NOTA: Campurile marcate cu * sunt obligatorii.

e-mail (nu va fi facut public)*:

website (fara http://):

comentariu*:

trimite


Aveti un articol interesant? Il asteptam pe adresa office@foto-magazin.ro. Redactia evalueaza articolele primite si premiaza cel mai bun articol publicat in luna precedenta cu suma de 50 RON.
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Lalele...lalele... »
   de castell
   ieri, la ora 21:49
Pagini interesante »
   de Vlad Soare
   ieri, la ora 17:38
Trippy Christmas »
   de Dark4ce
   ieri, la ora 16:01
Sigma EX 50mm
f:1.4 HSM »

   de Nikon
   ieri, la ora 09:34
golful Gaeta »
   de Ancuta
   acum 2 zile, la ora 21:45

Pana acum, cei 6508 de utilizatori au scris 125994 mesaje.

 

Lista de discutii foto-magazin.ro este deschisa tuturor fotografilor, firmelor comerciale si reprezentantelor de profil. Lista are in prezent peste 950 de membri. Apasati butonul de mai jos pentru a va inscrie.

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate