Tips & Tricks

Cauta in Foto-Magazin:
 


Aparitii editoriale

Expunerea
[click]  

Compozitia
[click]  

Lumina si iluminarea
[click]  


O varza fotogenica
[click]  

Bill Jay Confesiuni
fotografice
[click]  

 

 

» Photoshop » Fotografie digitala » Fotografie clasica
» Fotografie de studio » Fotografie de exterior » Compozitie
» Genuri fotografice » Alte categorii » Foto-aforisme
Adauga un truc sau o smecherie
Fotografie de exterior
Cum sa fotografiem curcubeul
1. Estimati unde ar putea apare curcubeul - de regula la polul opus unde se afla soarele.
2. Incercati sa pastrati un fundal intunecat, de exemplu o aglomeratie noroasa.
3. Evitati constructiile umane, in special stalpi, fire electrice, relee etc.
4. Acordati atentie compozitiei cadrului.
4. Evaluati oportunitatea de a introduce un subiect rectangular, care sa contrasteze cu linia curba a curcubeului. - Emilian Ionescu
Fotografierea luminitelor de Craciun din exterior
Fotografierea luminitelor de Craciun care lumineaza de Sarbatori fatadele caselor implica unele conditii:
1. folositi un trepied; timpul de expunere este prea mare pentru a putea fotografia din mana;
2.nu folositi blitzul
3. fotografiati RAW; acasa puteti modifica balansul de alb cum vi se pare mai potrivit; daca nu fotografiati RAW, folositi balansul de alb "lumina de zi" sau "tungsten";
4. momentul cel mai potrivit pentru fotografiere este dupa apusul soarelui, cand lumina cerului scade suficient de mult pentru a egala intensitatea luminitelor de sarbatori;
5. folositi modul manual: timp 1/8 - 1/15 si f:5,6; cresteti ISO la 400 - 800;
6. faceti mai multe declansari, pe masura ce luminozitatea cerului scade, pana cand cerul este redat prea intunecat pentru a fi in echilibru cu fatada cladirilor. - Florin Angelescu
Fotografia de portret, ziua, in lumina naturala
Cateva ponturi pentru fotografia de portret in lumina naturala:
- evitati fotografia in aceste conditii;
- plasati subiectul in umbre luminoase;
- creati umbre, de exemplu cu un panou reflectorizant sa udifuzer;
- masurati si expuneti spot pentru fata subiectului;
- prelucrati fotografiile in Photoshop / Lightroom. - Avram Tudor
Fotografia in contralumina
Cand fotografiati in contralumina, aparatul are tendinta de a subexpune subiectul, datorita luminozitatii mari a cerului din fundal. Supraexpuneti cu una - doua trepte; puteti recupera detaliile cerului in Photoshop. - Avram T.
Fotografierea stelelor noaptea
Pentru a obtine fotografii clare, noaptea, ale stelelor (si nu segmente de cerc), putem utiliza regula "600/f" (unde f este distanta focala in mm iar rezultatul in secunde timp de expunere).
De exemplu, cand folosim un obiectiv cu focala f=50 mm, timpul maxim de expunere este de 600/50 = 12 sec. Desigur, fotografierea se face cu aparatul montat pe un trepied cat mai solid. - Florin Angelescu
Sase sugestii pentru fotografia de strada
1. Camera foto corescta: usoara, vizor optic, obturator ce declanseaza rapid si silentios, capacitatea de a fotografia RAW si fotografii corecte la ISO ridicat.
2. Obiectiv de calitate: 30 mm min. f:2 pentru formatele APS-C sau 35/f:1,4 sau 50/1,4 pentru FF.
3. Autofocalizare pe senzorul central; daca este nevoie, recadrati pastind apasat la jumatate butonul declansator.
4. Pentru a obtine fotografii clare din mana, utilizati formula: timp de expunere maxim sau mai mic decat inversul distantei focale.
5. Moduri de fotografie: cu prioritate de timp de expunere sau de diafragma si capacitatea de a shimba rapid intre ele. Aveti nevoie de ISO min. 800 si un obiectiv cat mai luminos.
6. Exploatati profunzimea de camp pe care v-o ofera obiectivul; de exemplu, un obiectiv f=30 mm la f:8 si focalizat la 3 m are un camp de profunzime de la 1,5 la 4,5 m. - csr
Trei idei pentru fotografii reusite la apus sa la rasarit
1. Expuneti pentru cer, nu pentru primul plan saua pentru padurea din fundal. Astfel culorile vor fi mai intense. Masurati expunerea necesara pentru cerul senin, memorati valorile sau folositi expunere manuala, recadrati si declansati.
2. Daca Soarele trebuie sa apare in cadru, masurati expunerea reincadrind in asa fel incat tocmai sa scoateti Soarele din cadru. Memorati expunerea si recadrati.
3. Utilizati abunent bracketing-ul la expunere! Utilizati expuneri diferentiate de cel putin un I.E. Faceti bracketing chiar si daca fotografiati RAW. Uneori veti avea surpriza sa vedeti ca puteti utiliza doua fotografii dintr-o serie de bracketing (sau toate trei, daca vreti sa faceti HDR). - Anca Tudor
Cum fotografiem peisaj in contralumina
Fotografierea peisajului in contralumina poate ridica o serie de probleme privind expunerea. Cateva idei:
- determinati expunerea masurind cerul de deasupra soarelui, imediat ce acesta a fost scos din cadru prin latura de jos a vizorului;
- folositi expuneri diferite, in jurul valorilor sugerate mai sus;
- incercati sa folositi un filtru gri degrade;
- folositi modul High Dynamic Range, daca modelul dvs. de camera dispune de aceasta functie;
- utilizati un trepied, pentru a putea eventual incerca un HDR. - Adrian Petrescu
Cum fotografiem pe plaja
Vara, pe plaja, cu soarele sus pe cer, putem realiza fotografii frumoase daca acordam atentie expunerii, deoarece lumina puternica poate conduce la rezultate nepotrivite in modul "Auto".
1. Folositi scena presetata Beach & Snow.
2. Daca modelul dvs. de camera nu dispune de aceasta scena, incercati sa compensati expunerea cu -1 -2 indici de expunere.
3. Sschimbati modul de masurare a autoexpunerii in modul Spot, mai ales cand fotografiati in contralumina.
4. Activati blitzul pentru a atenua umbrele dure, in special la portret.
5. Cand nu fotografiati protejati camera foto de lumina directa a soarelui si evitati sa-l pastrati vreme indeluntata in autoturismul lasat in parcare, in plin soare. - Adrian Petrescu
Fotografii de peisaj mai bune
Cand descoperiti un loc bun de fotografiat, revizitati-l. Veti afla cand puteti avea cea mai buna lumina, veti gasi subiecte tot mai interesante iar fotografiile dvs. vor deveni tot mai interesante. - Marian Gadea
Cum fotografiem noaptea
Spectacolul oraselor, noaptea, in special in perioada Sarbatorilor de Craciun, este fascinant! Il putem imortaliza mai bine in fotografiile noastre daca urmam cateva recomandari:
a. folositi un trepied solid;
b. pentru declansarea obturatorului folositi o telecomanda (pe fir sau wireless) sau autodeclansatorul;
c. activati functia MLU (ridicarea anticipata a oglinzii principale) daca aparatul dvs. o are;
d. utilizati un ISO cat mai mic;
e. fotografiati in format RAW;
f. parametrii de expunere depind de lumina existenta, foarte variabila de la un cadru la altul; nu ezitati sa folositi bracketing-ul la expunere;
f. puneti in geanta foto carduri de memorie multe si/sau de mare capacitate;
g. iarna imbracati-va gros si luati si un termos cu ceai sau cafea fierbinte in rucsac. - Adrian Petrescu
Patru recomandari pentru fotografia de peisaj
1. Incercati sa fotografiati dimineata, devreme.
2. Incercati sa beneficiati de o maxima profunzime de camp (diafragme cat mai inchise: f:11, f:16).
3. Invatati sa folositi un filtru degrade pentru o corecta ezpunere atat a solului cat si a cerului (un filtru Cokin este foarte util).
4. Incercati sa includeti in cadru si un obiect/subiect ale carui dimensiuni sa fie recognoscibile, pentru a sugera maretia imaginii. - Florin Angelescu
Cum sa fotografiem vara
Daca iarna gerul de afara poate crea probleme in functionarea aparaturii foto, in zilele toride de vara fotograful este primul afectat de caldura.
a) Incercati sa fotografiati in interior: in muzee sau in sali de expozitii (daca nu este interzis), in timpul manifestarilor sportive din sali de sport, in gradini botanice, etc.
b) Incercati sa va treziti cat mai devreme, inainte de rasaritul soarelui si mergeti sa faceti fotografie de peisaj, cat lumina este cea mai buna si vremea racoroasa.
c) Evitati expunerea prelungita a aparatului la actiunea directa a razelor solare, chiar si a celor adapostite in borsete (de regula de culori inchise si care absorb caldura); evitati sa lasati aparatul dvs in autoturismele parcate in plin soare, caz in care temperatura din interiorul vehicolului va fi mult mai mare decat cea din exterior.
d) Protejati-va organismul: evitati expunerea prelungita la soare, in special in jurul orelor pranzului, folositi creme anti-UV, folositi ochelari de soare. Sub nici un motiv nu priviti Soarele prin camera dvs. (D) SLR! - Florin Angelescu
Cum procedam cand nu avem trepied?
1. Tineti camera cu ambele maini si, daca aveti vizor, folositi-l (evitati tendinta la moda, de a incadra uitindu-va la LCD).
2. Departati picioarele cam la latimea umerilor si incordati-va usor pentru a creste rigiditatea corpului.
3. Inspirati, expirati (cat mai complet) si apoi declansati (contractia muschilor pentru expiratie creste rigiditatea trunchiului).
4. Folositi alternative ale trepiedului: Gorillapod, copaci, crengi groase, stalpi, garduri, orice va poate oferi un al treilea sprijin pentru bi-pedul care sunteti.
5. Un surub (potrivit cu filetul pentru trepied al camerei dvs). de care este legata o sfoara, poate fi insurubat in camera iar sfoara intinsa si blocata cu talpa piciorului. - Florin Angelescu
Cinci ponturi pentru fotografierea vietii salbatice
Cateva sfaturi elementare pentru fotografierea vietii salbatice:
1. Incercati sa aplicati regula treimilor.
2. Lasati mai mult spatiu in directia de miscare.
3. Utilizati cea mai mare diafragma posibila, pentru a detasa subiectul de fundal, mai ales daca majoritatea acestor fotografii le realizati in padure.
4. Puneti planul de claritate pe ochii animalului, la fel ca la portretele oamenilor.
5. Fotografiati in rafala pentru a creste sansele obtinerii unor fotografii mai bune. - Marian Gadea
Ce facem cand cerul este enervant de senin?
Daca vrem sa fotografiem un peisaj si avem ghinionul ca cerul sa fie perfect senin, avem de ales intre urmatoarele solutii:
- asezam linia orizontului in treimea superioara a cadrului si plasam in primul plan subiectul de interes,
- utilizam un filtru de polarizare, pentru a accentua, pe cat posibil culoarea albastra a cerului senin,
- cautam o linie a orizontului cat mai simpla, pentru a putea eventual decupa si aplica un alt "cer" in post-productie,
- solutia radicala - renuntam la acel cadru. - Florin Angelescu
Cateva ponturi pentru a fotografia flori in exterior
1. Cel mai bun timp de a fotografia flori este la rasarit sau la apus, cand lumina este blanda, fara contraste puternice. Unele flori au corola deschisa doar cand e soare puternic si, in acest caz puteti folosi un difuzer (usor, pliabil, ce poate fi manevrat cu mana).
2. folositi un trepied. Va ajuta sa realizati o fotografie clara si cu o compozitie armonioasa.
3. Un filtru de polarizare este aproape obligatoriu in fotografia de peisaj, inclusiv cand fotografiati flori.
4. Evitati fotografia in plonjeu; incercati perspectiva "broastei". Un aparat cu live-view si ecran mobil sau un vizor unghiular va protejeaza de o posibila criza de lumbago.
5. Chiar si cea mai mica adiere de vant poate antrena florile in miscare, in special pe cele cu tulpina lunga. Utilizati timpi de expunere cat mai scurti sau fotografiati in rafala, in speranta ca una va fi clara. In caz contrar, repetati cadrul, floarea nu pleaca nicaieri... Cei foarte meticulosi prind tulpina intr-un cleste imobilizat pe un al doilea trepied / minitrepied.
6. Aveti acum o buna ocazie de fotografia macro, cu obiective dedicate sau folosind inele intermediare.
7. Jonglati cu campul de profunzime. Folositi atat diafragmele cele mai deschise, pentru a pune accentul pe o floare anume, sau diafragme inchise, pentru vederi largi ale unui camp plin de flori. - Marian Gadea
Cum facem clarul cand fotografiem noaptea
Noaptea, luminozitatea subiectului este de cele mai multe ori insuficienta pentru ca aparatul dvs. sa poata face autofocalizarea. Cum procedam?
- daca subiectul este localizat foarte departe de aparat, treceti obiectivul in modul de focalizare "M" si aduceti inelul de focalizare la infinit;
- daca subiectul este aflat mai aproape, incercati sa fotografiati in modul "AF + Auto"; camera ridica automat blitzul si emite un tren de flashuri pentru focalizare; treceti apoi in modul de expunere "M", fara sa modificati distanta de punere la punct si realizati fotografia finala;
- in locul blitzului de pe camera puteti folosi o lanterna cu care sa iluminati subiectul dorit;
- estimati distanta pana la subiect si incercati mai multe fotografii, cu focalizarea in jurul acestei distante. - CSR
Vederea monoculara
Cand ati fost impresionat de un subiect fotografic, in special peisaj, inchideti un ochi si observati cadrul cu celalalt. In acest fel va veti face o mai buna impresie despre cum subiectul tridimensiional va fi reprodus pe coala de hartie (bidimensionala0. - Marian Gadea
Cum sa pastram tehnica foto
Cum sa tinem aparatul si optica ferita de praf:
- tineti tehnica dvs. in rucsac sau in geanta foto cand nu le folositi,
- evitati sa utilizati aparatul foto cand bate vantul,
- curatati dupa fiecare excursie foto tehnica folosita cu o carpa de microfibre,
- cand schimbati obiectivul la SLR, cautati un loc ferit de praf si de vant, de exemplu in autoturism,
- nu incercati sa curatati lentila frontala cu coltul camasii sau cu marginea tricoului,
- nu puneti in geanta foto nimic altceva (mai ales nu sanvichiuri, biscuiti, pachetul de tigari). - Ancuta T.
Sunny f:16
Sunny 16 sau Sunny f:16 este o formula mnemotehnica prin care se stabileste expunerea corecta: "daca e soare, foloseste diafragma f:16 (si timpul de expunere egal cu inversul sensibilitatii ISO, de exemplu 1/200 sec pentru film ISO 200).


Valori, in functie de gradul de acoperire noroasa al cerului:
f:16 pentru cer senin, umbre nete, dure,
f:11 pentru cer usor acoperit, umbre mai difuze,
f:8 pentru cer acoperit, umbre deabia vizibile
f:5,6 cer innorat, fara umbre. - Florin Angelescu

Cum facem clarul cand fotografiem grupuri de persoane
Cand avem de fotografiat grupuri mai mari de persoane, de exemplu oaspetii la o nunta si care se aseaza pe mai multe randuri, folositi o diafragma f:8 sau f:11, pentru o profunzime de camp suficienta, iar ca punct de punere la punct alegeti ochii persoanei din centrul primului rand. Profunzimea de camp (mai mare in spatele planului de punere la punct) asigura o redare suficient de clara a persoanelor din randurile din spate. - CSR
Cele mai frecvente greseli la fotografia panoramica
1. Aparatul lucreaza in modul AE (autoexpunere); intre fotografii apar diferente importante datorita modificarii iluminarii.
2. Aparatul lucreaza in modul A-WB (balans automat de alb); culorile dominante din fiecare cadru vor modifica si redarea elementelor comune; cerul, iarba, etc.
3. Aparatul lucreaza in modul AF (autofocalizare); daca in unele cadre apar supbiecte in primul plan, fundalul va fi redat neclar, spre deosebire de cele lipsite de elemente apropiate.
4. Diferente mari de iluminare intre cadre; evitati sa faceti fotografie panoramica daca pe cer sunt nori care pot masca / demasca soarele intre cadre.
5. S-a modificat pozitia inelului de zoom intre cadre; unele cadre vor avea un camp de cuprindere mai mic.
6. Ati neglijat sa suprapuneti cadrele vecine minim 25%. - Marian Gadea
In loc de card gri
Nu aveti la deplasarea in teren un card gri? Il puteti inlocui cu o pagina de ziar! Cautati o zona numai cu text, fara fotografii si masurati expunerea folosind modul Spot sau Partial. - Mihai Untaru
Sincronizarea ceasurilor
Cand faceti fotografie de eveniment si utilizati doua sau mai multe corpuri de camere foto digitale, nu uitati sa potriviti "la secunda" ceasurile interne ale tuturor aparatelor cu care veti lucra. Cand veti descarca fotografiile in calculator, acestea vor fi corect ordonate in timp. - Florin Angelescu
Fotografii in oras fara pietoni
Daca doriti sa realizati fotografii in oras dar fara sa apara si pietonii, puteti utiliza un filtru gri-neutru pentru a putea prelungi timpul de expunere. Filtrele gri-neutru lasa sa treaca toate radiatiile luminoase doar ca intr-o proportie din lumina incidenta. De exemplu un filtru NG1 prelungeste timpul de expunere cu trei trepte, iar unul NG3 cu zece de trepte! Daca, fara filtru timpul de expunere ar fi, sa zicem 1/30 sec, cu ajutorul filtrului acesta ar deveni 32 sec. Cu aparatul instalat pe trepied, pietonii in miscare ar disparea complet din fotografie la acest timp de expunere. - Marian Gadea
Cu trepiedul pe plaja
Fotografia cu trepied pe plaja este anevoioasa deoarece picioarele acestuia se infunda in nisip intr-un mod greu de controlat. Pentru a preveni infundarea in nisip, luati trei mingii de tenis, taiati cate un "X" cu un cutit in fiecare dintre ele si infigeti-le in varful fiecarui picior al trepiedului. - Marian Gadea
Cel mai ieftin monopod
Cel mai ieftin monopod este format din trei "parti": 1) un surub adecvat camerei pe care o folositi, 2) o sfoara de circa 2 m si 3) un bat de 20 - 30 cm. Cum se foloseste: se insurubeaza surubul in suportul pentru trepied al aparatului, se leaga sfoara cu un capat de surub si celalt capat se bobineaza partial pe bat; batul se pune pe sol sub talpa piciorului si cu piciorul se bobineaza sfoara pe bat sau se desfasoara, in asa fel incat, intinzind sfoara, vizorul sa vina confortabil in dreptul ochiului. Ramane doar sa incadrati si sa fotografiati subiectul preferat!
- CSR
Reutilizarea ramelor pentru diapozitive
Raspandirea exploziva a camerelor foto digitale a trecut pe o linie secundara diapozitivele. Multi dintre noi au, prin debara, cateva rame pentru diapozitive (sau pot gasi pe la prieteni cu ceva vechime in fotografie). Procurati-va o rama pentru diapozitive, indepartati cliseul si geamurile / plasticul de protectie al filmului si obtineti un cadru cu care puteti aproxima distanta focala a obiectivului necesar pentru a realiza un anumit cadru.
Cum? Tineti rama in fata ochiului in asa fel incat sa incadrati subiectul in modul dorit. Distanta dintre ochi si rama reprezinta o buna aproximare a distantei focale necesare pentru fotografia dvs. - CSR
Linia orizontului
Incadrati in asa fel incat linia orizontului sa nu se intersecteze cu subiectul dvs. Puteti incadrati in plonje, pentru a ridica linia orizontului, fie in contra-plonje, pentru ca orizontul sa devina un fel de rama in partea de jos a cadrului, fie cautati un element de pisaj care sa devina fundal pentru subiect. - Stefan D.
Cinci ponturi pentru a fotografia alb-negru pe digital
Cinci ponturi pentru fotografii alb-negru pe digital:
1. Salvati RAW, deoarece ofera maximum de flexibilitate, in caz ca vreti si o varianta color.
2. Utilizati filtre de polarizare si gri-degrade, pentru a sublinia cerul, respectiv a atenua contrastele prea mari.
3. Masurati expunerea in modul Spot pe zonele foarte luminoase.
4. Bracketing, braketing, braketing!
5. Prelucrati cu grija in post-productie; dodge&burn releva detaliile din umbre si respectiv lumini. - Marian Gadea
Fotografie, noaptea
Fotografia de noapte presupune contraste foarte mari intre zonele luminate si cele intunecoase. Multe camere foto digitale va pot afisa zonele arse din fotografie. Modificati expunerea (compensati expunerea) pentru ca zonele "clipitoare" sa fie cat mai reduse, sau chiar sa dispara. - CSR
Mai multa culoare in fotografiile de la rasarit / asfintit
Pentru a obtine culori mai intense, in special ale cerului, la rasarit sau la apus, putem modifica modul de determinare al balansului de alb.
Pentru nuante albastrui mai intense, la rasarit, setati balansul de alb pe modul "Tungsten" iar pentru nuante roscate mai puternice, la apus, ajustati pe "Shade".
Daca subexpuneti cu 1/2 - 1 IE, efectul va fi si mai evident.
- Marian Gadea
Timpul de expunere pentru subiectele in miscare
Pentru ca subiectul in miscare sa apara clar in fotografie, utilizati un timp cat mai scurt, astfel:
- cu atat mai scurt cu cat directia de deplasare a subiectului este mai apropiata de perpendiculara pe axa optica a obiectivului,
- cu atat mai scurt cu cat viteza de deplasare a subiectului este mai mare,
- cu atat mai scurt cu cat va aflati mai aproape de subiect,
si viceversa. - CSR
Peisaje fara fire electrice!
In fotografia de peisaj, analizati cu grija cadrul dupa diverse elemente industriale: stalpi si fire electrice, relee de telefonie mobila, gunoaie in iarba, etc. Incercati sa recadrati pentru a le elimina din cadru, eventual schimbati punctul de statie. - Marian Gadea
Unde plasam linia orizontului
Daca nu avem motive foarte clare si dovedite in fotografie, linia orizontului e bine sa fie plasata fie in treimea inferioara, fie in treimea superioara a cadrului. - Marian Gadea
Cum sa evitam reflexiile parazite ale Soarelui
Cateva sugestii pentru a evita aparitia reflexiilor parazite ale Soarelui (lens flare):
- utilizati obiective de calitate, bine tratate,
- evitati sa adaugati filtre ieftine (netratate antireflex sau tratate insuficient),
- apropiati-va de subiect sau utilizati o focala mai lunga,
- folositi parasolarul
- umbriti lentila frontala a obiectivului cu mana, dar aveti grija sa nu intre si mana in cadru! - Marian Gadea
De ce obtinem fotografii neclare?
Din patru cauze:
a) greseli de punere la punct;
b) subiectul se misca in timpul expunerii;
c) camera se misca in timpul expunerii;
d) profunzimea de camp este prea mica.

- CSR
Cum sa fotografiem vantul!
De fapt, efectul vantului asupra copacilor sau pomilor (de preferat infloriti): folositi un aparat foto digital, montat pe trepied, iar pe obiectiv aplicati un filtru gri-neutru, de polarizare sau ambele, pentru a obtine un timp de expunere cat mai lung. Prindeti in cadru si trunchiul copacului, care va iesi clar, nemiscat. Fotografiati in rafala. Unele fotografii vor fi fara valoare dar cateva pot sa arate spectaculos! - Cristian Apetrei
Filtru de polarizare si parasolarul
Folosirea filtrelor de polarizare implica accesul la inelul sau anterior, pentru rotire in pozitia corecta. Parasolarele actuale, in forma de petale sunt deseori destul de adanci pentru a face dificil accesul la filtrul de polarizare.
Solutia? Practicati un orificiu, rotund sau dreptunghiular, la baza parasolarului, ca sa puteti avea acces cu indexul stang la filtrul de polarizare.
Cel mai bine, acest orificiu este pozitionat in stanga jos (in coltul opus butonului declansator), pentru a nu intra prea multa lumina nici in incadrarea peisaj, nici in cea portret. - CSR
Cum expunem cerul la asfintit
Nu exista o reteta universal valabila!
Ca punct de pornire pentru determinarea expunerii, masurati pe o zona de cer aflata in apropierea Soarelui care asfinteste, dar aveti grija sa nu includeti si soarele in aria de masura. Aceasta regiune va deveni expunerea pentru griul mediu. Daca vreti sa obtineti un cer mai dramatic, subexpuneti cu o treapta.
In continuare, experimentati!
- Marian Gadea
Condensul pe aparatul foto
Daca dupa ce ati umblat cu aparatul pe afara, prin frig, si il aduceti in casa, la caldura, exista riscul aparitiei condensului. Pentru a diminua acest risc, puneti aparatul intr-o punga etansa si apoi intrati in casa. In cateva ore aparatul ajunge la temperatura din camera si nu mai exista risc de condens.
Daca totusi acesta a aparut, deschideti compartimentele cardului si bateriei, scoateti bateria si cardul si lasati aparatul departe de sursele de caldura pentru evaporarea condensului.
In nici un caz nu iesiti inapoi afara, daca aparatul prezinta condens; condensul poate ingheta si functionarea lui va fi aleatorie. - Calin-Stefan Ragalie
Eterna problema a orizontului
Vreti sa faceti o fotografie in care orizontul sa fie... orizontal, dar nu aveti un reper dupa care sa va orientati? Incadrati asa cum credeti ca ar fi cel mai corect; inclinati usor spre stanga si declansati; reveniti la pozitia anterioara si declansati inca o data; repetati fotografia inclinind acum usor la dreapta. Din trei imagini, aveti mai multe sanse ca una sa fie corect incadrata. - CSR
Animale salbatice
Visati la calatorii lungi, in tari exotice, pentru a fotografia animale salbatice? Puteti incepe printr-o vizita la... cea mai apropiata gradina zoologica. Puneti pe aparat obiectivul cu focala cea mai lunga si exersati "calatoria" dvs. in primele ore ale zilei, cand vizitatorii sunt mai putini iar animalele mai active. Cautati sa eliminati din imagine atat prim-planul - gratiile custilor, cat si fundalul - adaposturile animalelor. Trepiedul este obligatoriu! - CSR
Nu aveti gray-card?
Un truc aflat totdeauna la "indemana" pentru determinarea expunerii: masurati lumina reflectata de palma si supraexpuneti cu o treapta. Variatiile de la o persoana la alta sunt sub o diafragma. - CSR
Trepied instabil - expuneri cu timp lung
Pentru expuneri mai mari de cateva secunde pe un trepied instabil se poate utiliza urmatoarea smecherie: acoperiti fata obiectivului cu mana (fara a-l atinge dar cu grija sa nu intre ceva lumina pe langa), apasati declansatorul si-l blocati. Dupa stabilizarea aparatului, descoperiti obiectivul, numarati timpul de expunere si-l acoperiti din nou deblocand apoi declansatorul. - Marcel Eremia
Imagini neclare sau miscate
Cauza: Viteza de declansare prea lenta
Solutie: Pentru imagini cu subiecte fixe, foloseste o viteza de declansare nu mai mare de 1/30 daca aparatul este tinut in mina. Ptentru subiecte in miscare, foloseste viteza cea mai mica posibila, nu mai mare de 1/250.

Cauza: Sustinere incorecta a aparatului in mina
Solutie: Aparatul se sustine cu o mina, cealalta sustinind obiectivul. Mina care tine obiectivul trebuie sa fie sub obiectiv, obiectivul sa se sprijine in palma. Reglarea distantei focale sau/si a diafragmei se face cu unul-doua degete, fara sa misti mina de sub obiectiv. Apasa incet si continuu pe butonul de declansare.

Cauza: Reglare incorecta a distantei
Solutie: Reglarea distantei se face in general urmarind imaginea in vizor, folosind prisma de ajutor din centrul vizorului, ori diversele automatisme oferite de aparat. Pt. purtatorii de ochelari, este necesara adaugarea de lentile corectoare pe vizor daca aparatul permite aceasta optiune.

Cauza: Obiective murdare
Solutie: Un obiectiv cu pete de grasime, plin de praf, nu va oferi o imagine la posibilitatile sale optime; curatirea obiectivului periodic, folosind numai hirtie ori materiale specific destinate acestui scop, ca si folosirea unui filtru incolor UV atasat permanent, va elimina aceasta problema. - Ara G.
Fulgerele
Fulgerele se pot fotografia cu usurinta daca aveti pe aparat timp de expunere B sau T. Un stativ si un declansator flexibil cad bine. Este recomandat ca timpul de expunere sa fie destul de lung ca fundalul sa se expuna corect (arata bine un oras iluminat sau un cer cu nori de o nuanta inchisa de albastru). Nu va mai ramane decat sa apasati, sa asteptati sa intre 1-2 fulgere si sa va luati degetul. Atentie! Imaginile cu mai mult de 3 fulgere pot fi foarte incarcate, evitati-le! - Ufo
Florile
Trei trucuri utile pe care le puteti folosi atunci cand fotografiati flori. 1. Folositi un camp de profunzime cat mai mic 2. Pozitionati florile pe un fundal inchis (pentru asta puteti folosi o haina) 3. Fotografiati in contra-lumina. - Lucian Brandus
Ultimele 5 subiecte din forum care au primit raspunsuri:

Lights of Sibiu »
   de Dorian
   azi, la ora 14:33
Putin backfocus »
   de csr
   azi, la ora 13:49
Obiectiv
ultra-wide »

   de Vlad Soare
   ieri, la ora 12:19
Montura Fuji X »
   de Avram
   acum 2 zile, la ora 09:14
Sony pregateste
ceva »

   de Dorian
   acum 7 zile, la ora 10:31

Pana acum, cei 9631 de utilizatori au scris 126932 mesaje.

 

 


Site-ul include cookie-uri. Detalii aici

Politica de confidentialitate